به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۹، ۱۴۰۱

52 نماینده کنگره خواستار ممانعت از ورود رئیسی به آمریکا شدند

  در این نامه از دولت بایدن خواسته شده بر اساس ماده 212 قانون مهاجرت، وزارت امنیت داخلی و وزارت خارجه از ورود مرتکبان شکنجه و قتل به خاک آمریکا جلوگیری کنند

52 نماینده کنگره آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده خواستند به دلیل حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر از ورود ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به آمریکا برای حضور در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ممانعت به عمل آید.


این نمایندگان در نامه‌ای به بایدن تاکید کردند، «قویا از شما می‌خواهیم که به رئیس جمهوری ایران و هیئت همراه او ویزای ورود به آمریکا جهت حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر داده نشود.»


در این نامه آمده: «دست داشتن ابراهیم رئیسی در نقض سیستماتیک حقوق بشر از جمله کشتار جمعی زندانیان سیاسی در سال 1988 که در میان آنها کودکان و زنان حضور داشتند، برای آمریکا غیر قابل چشم‌پوشی است.»


نمایندگان کنگره خاطرنشان کردند که اکثر کشته‌شدگان در آن سال از «گروه‌های سیاسی اپوزیسیون» بوده و رئیسی به عنوان عضو «کمیته مرگ» نقش مستقیمی در آن کشتار داشته است.


این نمایندگان از عدم رسیدگی به «جنایت‌ علیه بشریت توسط رئیسی و دیگر اعضای کمیته» ابراز تاسف شدید کردند. آنها افزودند که به دلیل عدم تحقیقات در این باره، رئیسی به طور علنی از نقش خود در آن جنایت دفاع می‌کند.


نمایندگان کنگره با اشاره به متهم‌کردن یک عضو سپاه پاسداران توسط وزارت دادگستری آمریکا به‌دلیل تلاش برای ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین ایالات متحده، تاکید کردند که «فعالیت‌های حکومت ایران در حمایت نظامند از تروریسم بین‌المللی و تلاش این حکومت برای ترور مقامات آمریکایی غیر قابل پذیرش است.»


در این نامه از دولت بایدن خواسته شده بر اساس ماده 212 قانون مهاجرت، وزارت امنیت داخلی و وزارت خارجه از ورود مرتکبان شکنجه و قتل به خاک آمریکا جلوگیری کنند.


قانون‌گذاران آمریکایی یادآوری کردند که دولت‌های پیشین آمریکا طی 10 سال اخیر به برخی از مقامات ایرانی از جمله حامد ابوطالبی، نماینده ایران در سازمان ملل در سال 2014 و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق ایران در سال 2020 ویزا اعطا نکردند.


نامه نمایندگان کنگره در حالی نگاشته شده که دولت بایدن درگیر مذاکرات احیای برجام با جمهوری اسلامی است.


پیشتر نیز 50 نماینده کنگره از هر دو حزب آمریکا خواستار تایید هر گونه‌ توافق جدید اتمی با ایران در کنگره شده بودند.


این نمایندگان به‌ویژه از کاهش تحریم‌های ایران و افزایش توانایی تهران برای انجام اقدامات تروریستی علیه آمریکا و متحدان ابراز نگرانی کرده بودند.


در همین رابطه، موسسه دفاع از دموکراسی‌ها در گزارشی آورده که در سال اول احیای برجام، ایران 274 میلیارد دلار کسب می‌کند و تا سال 2030 تهران بیش از یک تریلیون دلار از توافق جدید متنفع خواهد شد.

العربیه