به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۰۲، ۱۴۰۱

هفتمین شب تظاهرات ضد‌حکومتی مردم ایران؛

 50 کشته و هزاران بازداشتی

تظاهرات ضد‌حکومتی مردم ایران که در اعتراض به خشونت‌ علیه زنان و در واکنش به قتل مهسا امینی در بازداشت و شکنجه ماموران گشت ارشاد شعله‌ور شد، به‌رغم تداوم خشونت و سرکوب شدید علیه معترضان و فشارها بر خانواده‌های کشته شدگان و مجروحان برای هفتمین شب متوالی با پیوستن شمار زیادی از مردم در شهرهای مختلف این کشور همچنان ادامه دارد.

گزارش‌هایی که از ایران به بیرون مخابره شده، حاکی از بازداشت هزاران نفر و زخمی‌شدن صدها نفر دیگر است. روز جمعه اول مهرماه، خبرگزاری فرانسه به‌نقل از یک سازمان حقوق‌بشری گزارش داد که تاکنون دست‌کم 50 نفر طی تظاهرات ضدحکومتی جاری در ایران، کشته شده‌اند. این در حالیست که فعالان حقوق بشر تاکید دارند که تعداد واقعی کشته‌ها، زخمی‌ها و بازداشتی‌ها بسیار بیشتر از این آمار است.

.در همین رابطه پدر «فریدون محمودی» از معترضان کشته شده در شهر سقز، در پیامی خطاب به مردم ایران از تمامی پدر و ماداران ایرانی خواست با همیاری و همراهی فرزندان خود پیش‌قدم شوند و فرزندان خود را در این مبارزه تنها نگذارند. او گفت که نباید اجازه داد (نیروهای سرکوب) مرتکب اشتباه (کشتار) شوند و در ادامه تاکید که باید با حضور گسترده این کار (قیام) را به سرانجام رسانده و یکسره کرد و خواستار نابودی ارتجاع شد.

.همچنین اخبار رسیده از ایران نشان می‌دهد که فقط در تهران دست‌کم 43 فعال مدنی و دانشجویی بازداشت شده‌اند. هانیه دائمی، خواهر آتنا دائمی، فعال سرشناس حقوق بشر و همسر او، روز جمعه بازداشت شده و «نرگس حسینی»، از فعالان حقوق زنان نیز دو روز پیش در کاشان بازداشت شده است.

تداوم قطع اینترنت و سرکوب رسانه‌ای

گزارش‌ها از ایران حاکی از تداوم قطع اینترنت همراه و خانگی در بسیاری از نقاط این کشور است. در همین حال، وزارت خزانه‌داری آمریکا از به روز رسانی مجوز تحریم‌ها بر صادرات به ایران، در زمینه ارائه خدمات مربوط به اینترنت خبر داده و نوشته است که این کار را در «حمایت از معترضان شجاع ایرانی»، انجام می‌دهد.

.بنا بر این دستورالعمل جدید، ارائه بسیاری از خدمات اینترنتی از جمله خدمات ضدفیلتر و ضد‌ویروسی و بدافزار، برای مصارف شخصی در ایران، از شمول تحریم‌ها خارج خواهد شد.

همزمان، دستیار وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با «العربیه»، سرکوب و کشتار معترضان را «هولناک» خوانده و اظهارات رژیم ایران مبنی بر تحریک اعتراضات از خارج را «یاوه‌گویی» توصیف کرده است.

13 نهاد حقوق‌بشری، از جمله سازمان حقوق‌بشر ایران، عدالت برای ایران، انجمن دفاع از حقوق بشر آذربایجانی‌ها در ایران(آهراز)، بنیاد عبدالرحمن برومند و بنیاد سیامک پورزند نیز در بیانیه‌ای مشترک خواهان اقدام محکم و جدی جامعه جهانی علیه حکومت ایران شده‌اند.

همچنین، «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان، روز جمعه اول مهر، جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را «هولناک» توصیف کرد.

شولتز در توییتی تاکید کرد که در سراسر دنیا «زنان باید بتوانند بدون ترس از جان خود زندگی کنند.»

شعار علیه خامنه‌ای و فراخوان برای سرنگونی نظام

ویدیوهایی که کاربران روز جمعه اول مهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، نشان از تشدید سرکوب و افزایش درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای سرکوب رژیم دارد. ویدیویی از شامگاه چهارشنبه در شهرری در جنوب تهران منتشر شده که به‌وضوح نشان می‌دهد، یک نیروی سرکوب رژیم که لباس نظامی به تن دارد، با اسلحه جنگی و با خونسردی کامل در حال شلیک به معترضان است.

ویدیوهای رسیده از بوکان در استان آذربایجان غربی، حاکی از شلیک گلوله توسط نیروهای سرکوب رژیم به سوی معترضان ضد‌حکومتی است.

از تهران، در شامگاه جمعه اول مهر، ویدیوهایی به بیرون ارسال شده که در آن معترضان ضمن تجمع در خیابان ستارخان تهران با فریاد «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» علیه استبداد رژیم به رهبری علی خامنه‌ای، شعار سر می‌دهند.

در میدان «هفت‌حوض» در شرق تهران نیز معترضان با فریاد «این آخرین پیامه هدف خود نظامه» خواستار سرنگونی نظام حاکم بر کشورشان شدند.
همچنین از اردبیل، ویدیوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد، پنج‌شنبه شب، جوانان معترض با نیروهای سرکوب‌ درگیر و آنها را به‌عقب رانده و از صحنه متواری ساخته‌اند.

حمایت سلبریتی‌ها و چهره‌های شاخص بین‌المللی

«تِروِر نوآ»، مجری یکی از معروف‌ترین شوهای تلویزیونی آمریکا در برنامه پنج‌شنبه شب خود در برنامه «دیلی شو» با اشاره به اعتراضات ضد‌حکومتی مردم ایران، گفته است: «زن‌های ایران در صورت سربازهای دیکتاتور شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند و این به معنی دقیق شجاعت است.»

«سوگند سهیلی»، خواننده و ترانه سرای ایرانی ساکن لندن نیز که از زمان شروع اعتراضات، صدای مردم ایران بوده، با راه‌اندازی کمپین و اتاق‌های گفت‌وگویی در توییتر با نام «ایران نیاز به کمک دارد»، از جامعه جهانی خواسته است که وارد عمل شود.

برگزاری تظاهرات بی‌رونق حکومتی در برخی شهرها

همزمان رسانه‌های ایران از برگزاری تظاهرات طرفداران حکومت در برخی شهرها خبر دادند. ویدیوهایی که از این مراسم ضبط شده، نشان می‌دهد که این تظاهرات به سردی و فقط با حضور شمار بسیار اندکی از طرفداران رژیم برگزار شده است.

بسیاری در توییتر از اخراج فیلم‌برداری که از نقاط خالی محل تظاهرات فیلمبرداری کرده، خبر داده‌اند.

کیهان پیشتر در یادداشتی برای تظاهرات هواداران رژیم ایران فراخوان داده بود.

اعتراضات ضد‌حکومتی در ایران ابتدا با قتل مهسا (ژینا) امینی آغاز شد، ولی به سرعت کلیت نظام سیاسی ایران و رهبری آن علی خامنه‌ای را هدف گرفت.
معترضان طی روزهای اخیر برخی مراکز دولتی را به محاصره در آورده و خودروها و کانکس پلیس را به آتش کشیده‌اند.

مهسا امینی که آتش اعتراضات در واکنش به قتل او شعله‌ور شده، زن جوان 22 ساله‌ اهل سقز بود که روز سه‌شنبه 22 شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت شده و روز جمعه 25 شهریور در پی شدت جراحات وارده به او در اثر شکنجه، ضربه مغزی شده و در بیمارستان کسرای تهران جان باخت.

العربیه