به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۱۷، ۱۴۰۱

رویترز: دیپلمات‌های ایرانی پیش از ترک آلبانی اقدام به سوزاندن برخی اسناد کردند

 
به‌دنبال حمله سایبری به زیرساخت‌های دولتی آلبانی در ماه ژوئیه، ادی راما، نخست‌وزیر این کشور از قطع روابط سیاسی آلبانی با ایران خبر داد و گفت، تمام دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت ایران در آلبانی ظرف 24 ساعت باید این کشور را ترک کنند


به‌دنبال قطع روابط سیاسی میان ایران و آلبانی، خبرگزاری «رویترز» گزارش داد، دیپلمات‌های ایرانی چند ساعت پیش از ترک خاک آلبانی، اقدام به نابودی برخی اسناد کرده‌اند.

یک شاهد عینی به رویترز گفته است، یک دیپلمات‌ ایرانی در اولین ساعات روز پنج‌شنبه 17 شهریور، در داخل یک بشکه آتش مقداری کاغذ انداخته است. به گفته او، نور آتشی که این کاغذها را می‌سوزاند بر روی دیوار این سفارت‌خانه 3 طبقه منعکس شده بود.

به‌دنبال حمله سایبری به زیرساخت‌های دولتی آلبانی در ماه ژوئیه، ادی راما، نخست‌وزیر این کشور، روز گذشته از قطع روابط سیاسی آلبانی با ایران خبر داد و گفت، تمام دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت ایران در آلبانی ظرف 24 ساعت باید این کشور را ترک کنند.

نخست‌وزیر آلبانی در بیانیه‌ای ویدئویی که برای رسانه‌ها ارسال شد گفت: «این واکنش شدید… کاملاً مناسب با شدت و خطر حمله سایبری است که تهدید به فلج کردن خدمات عمومی، پاک کردن سیستم‌های دیجیتال و هک سوابق دولتی، سرقت ارتباطات الکترونیکی داخلی دولت و ایجاد هرج و مرج و ناامنی در کشور کرده بود.»

واشینگتن در واکنش به این حمله سایبری، با «خصمانه» خواندن اقدام ایران علیه یکی از متحدان آمریکا در «ناتو»، اعلام کرد که جمهوری اسلامی را مجازات خواهد کرد.

ادرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، هم‌پیمانان این کشور در ناتو، تصمیم‌های لازم در این زمینه از جمله احتمال فعال‌سازی «ماده پنجم» پیمان آتلانتیک شمالی را بررسی خواهند کرد.

ماده پنجم از این پیمان خاطرنشان می‌کند، حمله مسلحانه به یک عضو یا بیش از یک عضو ناتو در اروپا یا آمریکای شمالی، به عنوان حمله علیه همگی اعضای ناتو تلقی خواهد شد.

وزارت خارجه بریتانیا نیز این حمله سایبری را «غیرقابل» خواند و گفت، تهران مسئول اقدامات خویش خواهد بود.

تهران به شدت تصمیم تیرانا برای قطع روابط دیپلماتیک سیاسی با این کشور را محکوم کرد و گفت، دلایل آلبانی در این زمینه بر اساس «ادعاهای بی‌اساس» صورت گرفته است.

به‌دنبال استقرار حدود 3000 عضو سازمان مجاهدین خلق در اردوگاهی در نزدیک شهر دورس، بندر اصلی آلبانی، روابط بین این دو کشور در سال 2014 تیره شد.

رسانه‌های آلبانی چند روز پس از این حمله سایبری خبر دادند که مهاجمان اطلاعات شخصی اعضای این گروه مخالف جمهوری اسلامی را از کامپیوترهای دولتی این کشور هک کرده و آن را منتشر کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، اوضاع صبح روز پنج‌شنبه و در بیرون از محل سفارت ایران که در 200 متری دفتر نخست‌وزیری این کشور قرار دارد، آرام به‌نظر می‌رسید.

یک خودروی آئودی سیاه رنگ با پلاک دیپلماتیک و شیشه‌های تاریک رویت شد که وارد ساختمان سفارت شده و سپس از آن‌جا خارج شد.

العربیه