به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۲، ۱۴۰۱

آیا خامنه‌ای به دنبال احیای سلطنت در ایران است؟

 خامنه‌ای با انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست‌جمهوری، نزدیک‌ترین یاران خود را کنار زد تا بتواند 

راه رهبر شدن مجتبی را هموار کند

حمید عنایت، تحلیلگر سیاسی در مقاله‌ای برای وبگاه «اوراسیا ریویو» می‌نویسد در حالی که رژیم اسلامگرای ایران همیشه اعلام کرده با هرگونه «سیستم موروثی» حکومتی مخالف است، اما اخیرا نشانه‌هایی مشاهده شده مبنی بر اینکه رهبر ایران قصد دارد «سلطنت» را در این کشور احیا کند.

به گفته این تحلیلگر، در محافل تهران شنیده می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به دنبال «ولیعهد» کردن پسر 53 ساله خود مجتبی است، تا پس از مرگ خود، او را بر تخت بنشاند.

عنایت می‌گوید خامنه‌ای با انتصاب ابراهیم رئیسی در مسند ریاست‌جمهوری ایران، «نزدیک‌ترین یاران» خود را کنار زد تا بتواند راه رهبر شدن مجتبی را هموار کند. به گفته وی، از آنجایی که رئیسی همه‌طوره «گوش‌به‌فرمان» خامنه‌ای است، می‌تواند در فرایند رهبر کردن مجتبی نقشی اساسی بازی کند.

به گفته این تحلیلگر، خامنه‌ای یک «آرمان نهایی» دارد، و آن حفظ نظام اسلامگرا به هر قیمتی است، و در این راستا «موروثی» کردن حکومت و تداوم آن در خانواده خود پس از مرگش، برای رهبر سالخورده ایران امری وسوسه‌انگیز است.

اهرم دیگر خامنه‌ای برای ابدی کردن رژیم اسلامگرا، دستیابی به سلاح هسته‌ای است. او چندین دهه است که به انحاء مختلف تلاش می‌کند ایران را به قدرتی اتمی تبدیل کند. لذا تصور اینکه خامنه‌ای به هرگونه توافق هسته‌ای پای‌بند می‌ماند، «ساده‌لوحانه» است.

به گفته عنایت، «رژیم آخوندها» پروژه توسعه بمب اتم را رها نمی‌کند، و اگر امروز می‌بینیم که رژیم جسته و گریخته پای میز مذاکره می‌آید، فقط برای کاهش فشار‌های اقتصادی و خرید زمان برای رسیدن به «نقطه شکست» هسته‌ای است.

این تحلیلگر نتیجه می‌گیرد: «برای جلوگیری از دستیابی این دیکتاتوری بنیادگرا و تروریستی به سلاح هسته‌ای باید عزم راسخ نشان داد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باید احیا شود، و تحریم‌های همه‌جانبه علیه رژیم ایران اعمال شود، چرا که هرگونه مماشات با این رژیم، صلح و امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد.»

 دبی - العربیه فارسی