به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۲۵، ۱۴۰۱

مهسا امینی در بیمارستان کسری تهران جان باخت

 گزارش‌ها از جو امنیتی در مقابل بیمارستان کسری تهران، محل درگذشت مهسا امینی، حکایت دارند.

Mahsa.jpgایران وایر ـ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که پس از بازداشت به وسیله گشت ارشاد به کما رفته بود، بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

یکی از نزدیکان خانواده مهسا امینی در گفتگو با ایران‌وایر تایید کرد که او در بیمارستان کسری تهران جان باخته است.

به گفته این منبع مطلع، خانواده مهسا امینی در حال تحویل پیکر او هستند.


مهسا [ژینا] امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای بود که همراه با خانواده از سقز برای دیدار با خویشاوندان به تهران آمده بود.

این دختر جوان، پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد و انتقال بازداشتگاه وزرا روز چهارشنبه، ۲۳ شهریور بر اثر ضرب‌ و جرح به‌ دست «ماموران نیروی انتظامی» به کما رفت.

انتشار تصویر خانم امینی روی تخت بیمارستان در شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌ چهره‌های شناخته‌شده داخلی و خارجی را به این موضوع و به برخورد خشونت‌آمیز با زنان بر سر حجاب اجباری در ایران به دنبال داشت.

مقامات پلیس ایران مدعی شدند که او در بازداشتگاه دچار حمله قلبی شده است.

با این حال، دایی مهسا امروز در مصاحبه با اعتماد، شایعات درباره بیماری قلبی او را دروغ محض خوانده و گفته او کاملا سالم بوده است.

او گفت هنگام بازداشت خانم امینی «برادر مهسا آنجا بوده و وقتی خواسته مقاومت کند و اجازه ندهد گاز اشک‌آور زده و پراکنده کرده‌اند.»

خشم مردم از گشت‌های ارشاد

دویچه وله - مهسا امینی در بیمارستان کسری تهران جان باخت. افکارعمومی گشت ارشاد را عامل مرگ این دختر ۲۲ ساله می‌داند. با بالاگرفتن دامنه خشم و اعتراض عمومی مقام‌ها و نهادهای رسمی بالاخره سکوت خود را شکستند و خواهان پیگیری ماجرا شدند.

روز جمعه ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که برای سفر همراه با خانواده‌اش از سقز به تهران آمده و از سوی گشت ارشاد بازداشت شده بود، از سوی نزدیکانش تایید شد.

مهسا که به گفته خانواده، او را در خانه ژینا صدا می‌زدند، فرزند بزرگ خانواده‌ای شش نفره بود که به تازگی در دانشگاه ارومیه قبول شده بود و می‌خواست به دانشگاه برود.

مهسا امینی سه‌شنبه ۲۲ شهریور حوالی ساعت شش عصر در بزرگراه شهید حقانی تهران در حالی که همراه برادرش بود، توسط گشت ارشاد دستگیر و دو ساعت بعد در بیمارستان کسری بستری ‌شد.

پزشکان در اولین اظهارنظر به خانواده‌اش گفته‌ بودند، مهسا دچار سکته مغزی و قلبی شده و مغزش دیگر هشیار نیست.

با گذشت دو روز از مرگ مغزی مهسا امینی و منتشر شدن عکس‌ها و فیلم‌هایی از او، در حالی که بی جان روی تخت بیمارستان بود، بسیاری از متخصصان امور پزشکی اعلام کردند، از آنجا که روی گوش مهسا علائم خونریزی مشهود است، احتمالا ضربه سنگینی به سر او وارد شده و سکته نمی‌تواند، دلیل به کما رفتن او باشد.

کیارش امینی، برادر مهسا نیز پس از انتقال خواهرش به بیمارستان در گفت‌و‌گو با رسانه‌های مختلف اعلام کرده بود، در بیمارستان با چشمان خودش دیده که صورت مهسا ورم کرده و پاهایش کبود است.

دایی مهسا: بیماری قلبی مادرزادی مهسا دروغ مطلق است

خبر دستگیری و انتقال به بیمارستان مهسا امینی خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. موضوعی تکان دهنده که از احتمال مورد ضرب و شتم قرار گرفتن این دختر ۲۲ ساله خبر می داد اما پلیس تهران در اولین واکنش تنها اعلام کرد: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده دچارعارضه قلبی شد. گویا این خانم از کودکی دچار بیماری قبلی نیز بوده است.»

حتی اظهارات اولیه پلیس هم صحت نداشت چرا که دایی مهسا امینی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اعلام اینکه بیماری قلبی مادرزادی مهسا دروغ مطلق است، گفت: «ما از مهسا پرونده پزشکی داریم و می‌توانیم ارائه دهیم که مهسا کاملا سالم بوده است. اصلا تصور بر این باشد که او بیماری داشته آیا نباید رعایت حال چنین فردی را کرد؟ این که بدتر است.»

درباره آنچه بر سر مهسا امینی در فاصله دستگیری او از سوی ماموران گشت ارشاد تا انتقال به بیمارستان آمده است، هیچ کس اطلاعات درستی ندارد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور مسئول رسیدگی به پرونده شد

مرگ مهسا امینی بازتاب گسترده‌ای در همه سطوح جامعه و بروز خشم و اعتراض عمومی داشت. همین باعث شد که بالاخره مقام‌های رسمی هم سکوت خود را بشکنند و "برای پیگیری امر دستور صادر کنند."

وزیر کشور جمهوری اسلامی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور را مسئول رسیدگی به این موضوع کرده است.

احمد وحیدی درپی دستور ابراهیم رئیسی برای پیگیری ماجرا، مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارتخانه را مامور رسیدگی به این پرونده کرد. او در نامه‌اش خطاب به میراحمدی نوشت: «با توجه به دستور رئیس جمهوری در خصوص حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی کنید.»

دایی مهسا امینی گفته است: «ما اصلا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است اما واقعیت این است که داریم صورت مساله را پاک می‌کنیم. یک جماعتی آمده‌اند و به حجاب گیر می‌دهند. اگر به صورت مدبرانه‌ای انجام می‌شد مردم اعتراضی نداشتند اما اینکه به جان مردم افتادند اسلامی‌ نیست. اسلام چنین دستوری نداده است. می‌خواهیم بدانیم چرا باید چنین بی‌تدبرانه این کار را انجام دهند. حادثه برای مهسا اولی نبود و آخرین بار هم نخواهد بود. صداوسیما گفته تلاش برای کسب خبر از مهسا در حال انجام است اما مگر تلاش می‌خواهد؟ ما انتظار داشتیم یک نفر بیاید فیلم بگیرد و بگویند اشتباه کردیم؛ این کلاه گذاشتن و اغفال کردن اصلا درست نیست.»

کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد پزشکی

با تایید مرگ مهسا امینی، دادستان تهران نیز اعلام کرد، کارگروه ویژه‌ای برای بررسی ابعاد پزشکی پرونده این دختر ۲۲ ساله تشکیل شده است.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس نیز با اعلام اینکه باید دوربین‌های مداربسته پلیس بررسی شود، گفته است: «هفته آینده مجلس، نشستی برای بررسی این موضوع با حضور مسئولان ذی‌ربط از جمله نیروی انتظامی برگزار خواهد کرد.»

واکنش‌ها به مرگ مهسا امینی

بسیاری از سیاستمدارن، چهرهای شناخته شده فرهنگ و هنر و ورزش و گروه زیادی از فعالان حقوق بشر در کنار عده بی‌شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به مرگ مهسا امینی واکنش نشان داده و خواهان پاسخگویی مسئولان امر شده‌اند.

بنا به اعلام نزدیکان مهسا، پدر و مادر او نیز به صورت رسمی شکایتی را تنظیم کرده و خواستار روشن شدن آنچه بر سر دختر ۲۲ ساله‌اشان آمده شده‌اند.

علی کریمی، فوتبالیست در اینستاگرام با انتشار عکسی از مهسا امینی و با کنایه به "مهاجرت فرزندان برخی از مسئولان کشور" نوشت: «فرزندان آنها می‌روند، فرزندان ما می‌میرند.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به مرگ مهسا نوشته است: «این طرز اداره کشور نیست. نه قانونش مطابق خواست عمومی است نه دراجرا می‌توانند متعادل رفتار کنند و نه قادرند که به شفافیت تن دهند. انتظار هم دارند که ادعاهایشان پذیرفته شود.»

اصغرفرهادی، کارگردان سرشناس سینمای ایران نیز در در اینستاگرام خود خطاب به مهسا امینی (هنوز مرگ مهسا امینی به صورت رسمی تایید نشده بود) نوشت: «تو روی تختی در بیمارستان خوابیده‌ای اما از همه بیدارتری و ما همه در اغماء. ما خودمان را به خواب زده‌ایم در برابر این ظلم بی‌پایان. ما شریک این جنایتیم.»

گویا