به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۰۷، ۱۴۰۱

شمار کشته‌های اعتراضات به دست‌کم ۸۳ تن رسید

 

سازمان حقوق بشر ایران، پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱

اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی با وجود سرکوب شدید و قطعی اینترنت ادامه دارد. تعداد معترضان کشته‌شده به دست‌کم ۸۳ تن رسیده است. برخی کشته‌شدگان، زیر ۱۸ سال بوده‌اند. همچنین  گزارش‌هایی در مورد بدرفتاری با بازداشت‌شدگان منتشر شده و چند کانال تلگرام نزدیک به نهادهای امنیتی، ویدیوهایی را از اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان پخش کرده‌اند. از سوی دیگر فرماندهی انتظامی نیروهای انتظامی (فراجا) در بیانیه‌ای که روز گذشته (ششم مهرماه) منتشر شد، به نقش نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران و بسیج اشاره کرد.

سازمان حقوق بشر ایران ضمن محکوم کردن سرکوب معترضان، بار دیگر بر لزوم ایفای نقش جامعه جهانی در جلوگیری از کشتار مردم به دست حکومت تاکید می‌کند. محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «استفاده از سلاح جنگی علیه معترضان یک جنایت بین‌الملی است و جامعه جهانی موظف است که از بروز و ادامه این جنایت جلوگیری کند. حمایت قاطع جامعه جهانی از خواسته‌های مردم ایران به موازات فعال‌سازی مکانیزم‌های سازمان ملل برای پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی در قبال جنایاتی که مرتکب می‌شوند، می‌تواند در شرایط کنونی کمک کننده باشد.»

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی روز گذشته ادامه داشت.

تا امروز کشته شدن دست‌کم ۸۳ نفر به ثبت رسیده است. این شهروندان در ۱۶ استان مختلف ایران به دست ماموران جمهوری اسلامی کشته شدند: مازندران ۲۶ نفر، گیلان ۱۱ نفر، آذربایجان غربی ۱۱ نفر، کرمانشاه ۶ نفر، کردستان ۶ نفر، البرز ۵ نفر، تهران ۴ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، اصفهان ۲ نفر، خراسان رضوی ۲ نفر، زنجان ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۱ نفر، سمنان ۱ نفر، ایلام ۱ نفر و بوشهر ۱ نفر.

از سوی دیگر، تاکنون هزاران معترض و فعال مدنی بازداشت شده‌اند و روند بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته در یک بخش پرمخاطب خبری، هنرمندان و وزرشکاران معروفی که از اعتراضات مردمی حمایت کرده بودند را تهدید به بازداشت کرد.

وبسایت‌های نزدیک به نهادهای امنیتی ویدیوهایی از اعترافات اجباری بازداشت شدگان منتشر کرده‌اند. بنا بر رویه جمهوری اسلامی، این اعتراف‌ها تحت فشار و شکنجه اخذ می‌شوند.

ارتباطات اینترنتی نیز از هفت روز پیش در ایران با اختلال شدید مواجه شده و یا به کلی قطع شده است. دسترسی کاربران به وایبر، واتس آپ، سیگنال، اینستاگرام، اسکایپ، لینکدین، گوگل پلی و اپ استور و بسیاری دیگر از وبسایت‌های خارجی مسدود شده است.

به گفته منابع محلی، سرعت اینرنت در ساعات پایانی روز به قدری کاهش پیدا می‌کند که وصل شدن به فیلتر شکن را هم ناممکن می‌کند.

اعتراضات پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، جوان ۲۲ ساله که همراه با خانواده‌ برای دیدار با خویشاوندانش از سقز به تهران سفر کرده بود، آغاز شد. او روز ۲۲ شهریور به دست ماموران گشت ارشاد بازداشت شد. مهسا امینی اندکی بعد در بازداشتگاه بیهوش شد، به کما رفت و روز ۲۵ شهریور جان باخت. گزارش شاهدان عینی حاکی از ضرب و جرح او در خودروی گشت ارشاد و درون بازداشتگاه است.

ایران امروز