به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۳۰، ۱۴۰۱

امروز سراسر ایران اعتراض بود

  

ادامه اعتراض‌ها در شهرهای ایران

روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور تقریبا تمام شهرهای بزرگ ایران شاهد اعتراض جوان‌ها به کشته شدن مهسا امینی به دست پلیس ارشاد بود.

علاوه بر تهران و دانشگاه‌های پایتخت، شهرهای تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، رشت، کرمان، سنندج، ارومیه، اردبیل، کرج، زنجان، یزد، قزوین، همدان، کرمانشاه، بندرعباس، گرگان، اراک، ساری، قم، رفسنجان، بیرجند، بجنورد، کیش ... شاهد تجمع‌ها و اعتراض‌ها با شعارهای تند ضد حکومتی بود.  تقریبا در تمام اعتراض‌ها شعار «مرگ بر دیکتاتور» شنیده شد.

گزارش رویا صدر (نویسنده و طنزپرداز) از تهران:
«خشم بود که در فضا موج می‌زد. مثل مثلاً ۸۸، امید نبود به اینکه صداها شنیده شود. خشم بود؛ در آدم‌ها و ماشین‌ها؛ و در جوانان با آمیزه‌ای از خشم و شجاعتی مثال‌زدنی که یعنی ما زنده‌ایم. آن‌هایی که تظاهرات می‌کردند و شعار می‌دادند همه جوان بودند. در اجتماعات چند ده نفره جمع می‌شدند و به هم می‌پیوستند و در بلوار کشاورز تا خیابان حجاب و کوچه‌های اطرافش جاری می‌شدند.
پلیس می‌رسید، بی‌محابا می‌زد، ون‌ها پر می‌شد، جوانان می‌دویدند، به کوچه‌های اطرافش پناه می‌بردند و دوباره از جایی دیگر به هم می‌پیوستند و جنگ‌وگریز دوباره شروع می‌شد. زنی در بالکن خانه‌اش با نوزادی در بغل ایستاده بود و گریه می‌کرد. رستورانی کرکره‌اش را بالا کشیده بود و مردم را پناه می‌داد. مسن‌ترها کنار ایستاده بودند و نفرین می‌کردند.
شعارها از: «زن، زندگی، آزادی»  شروع می‌شد و در برابر باتوم پلیس رادیکال‌تر می‌شد و به: «بی‌شرف» می‌رسید. بعضی به نشانه اعتراض حجاب از سر برداشته بودند. طرف مقابل سیاست آشنای همیشگی را بکار می‌برد: «ارعاب و توهین برای شکستن » که نفرت را دامن می‌زد.
از آن میان سربازانی تمنا می‌کردند برویم. می‌گفتند: «مادر! برو، نایست. به خدا این‌ها می‌زنند... می‌زنند...» و جوانان به هم ملحق می‌شدند و خشم و التهاب لحظه‌به‌لحظه بیشتر می‌شد.
از بلوار که برمی‌گشتم، جمعیت همچنان داشت به سمت بالا می‌آمد. به انقلاب که نزدیک‌تر ‌شدم، فضا عادی‌تر ‌شد. دست‌فروشان پلاک و پیچ‌گوشتی و مسواک می‌فروختند. آدم‌ها دنبال زندگی‌شان می‌گشتند تا بلکه مثل آن‌هایی که چند صد متر بالاتر بودند، پیدایش کنند، یک زندگی‌ طبیعی که از آن‌ها دریغ شده بود...»


گزارش بهمن دارالشفایی:
سه‌شنبه:
ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب حد فاصل میدان ولیعصر تا قرنی و کوچه‌های پایین‌تر و بالاتر، زمین پر از تکه‌های سنگ بود و جدول‌های کنار خیابان جابه‌جا کنده شده بودند. معلوم بود ساعت‌های قبلش سنگ‌پرانی مفصلی در جریان بوده. در خیابان حافظ که میله‌های کنار پل را هم کنده بودند. تقریبا همه سطل آشغال‌ها هم چپه شده بودند و محتویاتشان آتش گرفته بود و بعضا هم وسط خیابان بودند.
حدود ساعت ۷ کسانی که از دست مامورها فرار کرده بودند می‌گفتند بلوار کشاورز پر مامور بوده و تا توانسته‌اند گاز اشک‌آور زده‌اند. این‌طور به نظر می‌رسید که برخلاف دوشنبه، اعتراضات در خود بلوار شکل نگرفته و به طرفین پراکنده شده. از غرب با تمرکز در جمالزاده، از شرق حوالی حافظ و آبان و ویلا، از شمال حوالی فاطمی و از جنوب هم انقلاب.
مامورها به‌وضوح از دوشنبه‌شب بیشتر و متنوع‌تر بودند. موتورهای لباس‌شخصی در دسته‌های بزرگ ویراژ می‌دادند و تا حدود ساعت ۱۱ هم هنوز سر چهارراه‌ها مستقر بودند.
من به واسطه اینکه هم خانه و هم محل کارم در محدوده اعتراضات است، هم در مسیر رفت‌وآمد و هم از طریق سروصداها و رفت‌وآمدهای مردم و مامورها و همینطور بوی گاز اشک‌آور با واسطه در جریان ماجراها قرار می‌گرفتم. امروز خودم در زمان‌های اوج اعتراضات در آن مناطق نبودم و نتیجتا صحنه درگیری یا اعتراضی ندیدم.


* در ساری خانم جوان روسری‌های خود را در آورده و در آتشی که میان جمعیت روشن شده بود می‌انداختند.

* در مشهد معترضان شعار «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» و  «مجتبی بمیری، رهبری رو نبینی» سر دادند. شماری از دختران حاضر  در  تظاهرات مشهد حجاب از سر برداشتند.

‌* در تهران معترضان شعار می‌دادند: «امسال سال خونه سدعلی سرنگونه»

*  در رفسنجان شماری از زنان بدون روسری در تجمع حضور یافتند و معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

* در شیراز معترضان بر روی پل  معالی‌آباد تجمع کرده و “مرگ بر دیکتاتور” فریاد زدند.

* در رشت یکی از خودروهای نیروی انتظامی آتش زده شد.

* در قزوین نیز یکی از مینی‌بوس‌های نیروی انتظامی به آتش کشیده شد. «مرگ بر اصل ولایت فقیه» یکی از شعارهای مردم قزوین بود.

* دانشجویان دانشگاه علم و صنعت امروز ۲۹ شهریور به اعتراضات برای مهسا امینی، و علیه سرکوب‌ها ادامه دادند. برای نخستین بار دانشجویان علم و صنعت پرچم ایران بدون آرم جمهوری اسلامی در دست داشتند. دانشجویان علم و صنعت پس از این ماجرا شعار «گشت ارشاد، حراست، پیوندتان مبارک» سر دادند. شعار «مرگ بر ماشینِ گشتِ کُشتار» از دیگر شعارهای این دانشجویان بود. بنابر گزارش‌ها حراست و بسیجی‌ها به دانشجویان حمله کردند.

* در تهران علاوه بر دانشگاه‌ها، مرکز شهر نیز شاهد حضور مردم و انبوه نیروهای امنیتی و انتظامی است. در میدان فلسطین درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای ضدشورش گزارش شده است. ماموران امنیتی و یگان ویژه به‌سوی معترضان گلوله‌های گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

* هم‌چنین تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، گروهی از بازاریان امروز اقدام به برگزاری تجمع‌های اعتراضی کردند. در این ویدئوها شنیده می‌شود که معترضان شعار «بازاری با غیرت، حمایت حمایت» سر می‌دهند. همچنین شعار «مهسا امینی، روحت شاد» نیز شنیده می‌شود.

* در شهر یزد شماری از دانشجویان دانشگاه یزد در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی تجمع کرده و شعار  «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

* بر اساس گزارش‌های دریافتی از شهر کرمانشاه، مردم در خیابان نوبهار این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. از صبح امروز نیروهای ضدشورش با تجهیزات نظامی در میادین اصلی این شهر مستقر شده‌اند.

* دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در اعتراض به جانباختن مهسا (ژینا) امینی تجمع کردند. دانشجویان تبریز شعار «از کردستان تا تبریز، صبر ما گشته لبریز» سر دادند.

* مردم همدان سه‌شنبه ۲۹ شهریور، در اعتراض به قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد تهران به خیابان‌ها آمده و ضمن اعلام همبستگی با تظاهرات ضدحکومتی در سایر نقاط ایران شعارهایی علیه سران حاکم و خشونت دستگاه‌های امنیتی و انتظامی سر دادند.

* در سومین روز از اعتراضات به کشته‌شدن مهسا امینی، دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج دست به تجمع زدند و شعار «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» و «از کردستان تا تهران ستم علیه زنان» سر دادند.

* مردم ایلام نیز امروز سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ برای محکوم کردن قتل دولتی ژینا امینی به خیابان آمده‌اند

* با کشف حجاب کتایون ریاحی، شبنم فرشادجو و شیوا ابراهیمی، سه زن سینماگر تلویزیون جمهوری اسلامی برای بازپخش این سریال‌ها دچار مشکل خواهد شد: «یوسف پیامبر»، «مختار نامه»، «بانوی عمارت»، «پدر سالار»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «شب دهم»، «خانه امن»، «زمین گرم»، «میوه ممنوعه» و بسیاری از سریال‌های دیگر
هم‌چنین مریم بوبانی، بازیگر سینما و تلوزیون‌ نیز حجاب اجباری را از سر برداشت‌. او با انتشار این عکس در اینستاگرامش نوشت: «چهل‌و‌چندسال رنج، رنگی به موهای من نگذاشته، اما همین سپیدی را از اجبار روسری‌ می‌رهانم، به احترام و برای همراهی با همه زنان و دختران وطنم‌.»


* در رشت ۲۲ نفر بازداشت شدند
حسین حسن پور، جانشین فرمانده انتظامی گیلان گفت که ۲۲ نفر در رشت بازداشت شدند.
وی افراد بازداشت شده را از عاملان «اغتشاش، تحریک، تعرض به شهروندان، تخریب اموال عمومی و ایراد خسارت به واحدهای صنفی در شهر رشت» توصیف کرد.
روز گذشته تجمعی در رشت در اعتراض به جان باختن مهسا امینی در زمان بازداشت برگزار شد.
این مقام نظامی ایران افزود: «این افراد با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.»
وی تاکید کرد که برای برگزاری هر تجمعی نیاز به مجوز وجود دارد.


* عملیات سایبری گروه انانیموس روی سیستم‌های حکومت ایران
گروه انانیموس رسما اعلام کرد یه سری عملیات سایبری روی سیستم‌های حکومت ایران اجرا می‌کند.
انانیموس معروف‌ترین گروه هکری دنیاست که برای اهداف بشردوستانه، سیستم‌های اطلاعاتی دولت‌ها رو هک میکند. این گروه امروز سه شنبه اعلام کرد که روی سیستم‌های جمهوری اسلامی تمرکز کرده است. این گروه قبلا توانسته بود سیستمهای دولتی روسیه رو هک کند.


* هه‌نگاو: دست‌کم سه نفر کشته شده‌اند
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در گزارشی اعلام کرد که در جریان اعتراض‌های روز دوشنبه ۲۸ شهریور دست‌کم ۳ شهروند کشته و در شهرهای کردنشین بیش از ۲۵۰ نفر بازداشت شده‌اند. این نهاد شمار زخمی‌ها را نیز ۲۲۱ نفر اعلام کرده است. این نهاد اعتراض‌های شهرهای کردنشین را رصد می‌کند و شامل دیگر شهرها نشده است.

سازمان ملل: پلیس در تجمع‌های اعتراضی ایران از گلوله واقعی استفاده می‌کند
سازمان ملل روز سه‌شنبه نسبت به خشونت و سرکوب معترضان به مرگ مهسا امینی ابراز نگرانی کرد.
به گزارش یورونیوز، ندى الناشف، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «مرگ دلخراش مهسا امینی و اتهامات مربوط به شکنجه و بدرفتاری باید به سرعت، بی‌طرفانه و به‌طور موثر از سوی مراجع ذی‌صلاح مستقل مورد بررسی قرار گیرد.»
راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که طبق برخی از گزارش‌ها در تظاهرات برای محکوم کردن مرگ این زن جوان دو تا پنج نفر کشته شده‌اند.
وی افزود که پلیس گلوله واقعی شلیک  و از گاز اشک‌آور نیز استفاده کرده است.
ندى الناشف نیز گفت که قوانین مربوط به اجباری بودن حجاب در ایران همچنان باعث نگرانی است چراکه حضور بدون حجاب در انظار عمومی با مجازات حبس همراه است.


* بلینکن خطاب به ایران: به آزار و اذیت زنان پایان دهید
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی نوشت که مهسا امینی باید امروز زنده می‌بود. وی افزود: «مردم ایالات متحده و ایران عزادار او هستند.»
وی از دولت ایران خواست که «به آزار و اذیت سیستماتیک زنان پایان دهد و اجازه اعتراض مسالمت آمیز به آن‌ها داده شود.»
وی در پایان توییت خود نام مهسا امینی را به فارسی هشتگ کرد.


* بهمن قبادی: هنرمندان: سکوت نکنند،‌ از مردم حمایت کنند
بهمن قبادی، فیلمساز مشهور ایرانی در اظهارات تندی خطاب به هنرمندان و سلبریتی‌های ایرانی از آنها خواست که در برابر خشونت و سرکوب اعتراضات مردم در ایران ساکت نباشند.
به گزارش بی‌بی‌سی، او در پیام ویدئویی گفت که هنرمندان حق ندارند که در خانه بنشینند و فقط تماشاگر فیلم‌های خشونت‌بار برخورد نیروهای انتظامی با مردم باشند و ساکت بمانند.
او خطاب به هنرمندان به ویژه سینماگران گفت: «جرات داشته باش و سکوت نکن و به قتل‌عام‌ها اشاره کن.»
او گفت که مردم «ما هنرمندان را آدم کردند» و اکنون وقت آن است که هنرمندان «بدهی» خود را به مردم پس بدهند.
او تاکید کرد که هنرمندان الان باید حرف بزنند و حمایت کنند.»


* گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا از اعتراض‌ها
خبرگزاری دولتی ایرنا درباره اعتراض‌های سراسری امروز ایران نوشت: تجمعات در کرج، تبریز، مشهد، بیرجند، کیش، کرمان، یزد، رشت، کرمانشاه، اردبیل، اصفهان، ارومیه، قزوین، زنجان، ایلام، ساری، اراک، همدان، بجنورد در اعتراض به مرگ مهسا امینی..

گزارش ایرنا عینا به نقل از جماران:

* برخی افراد وارد شده به تجمعات مردم در روز سه شنبه در رشت اقدام به تخریب یک دستگاه آمبولانس کردند.

* در مشهد نیز تعدادی از معترضان اقدام به آتش زدن یک دستگاه خودرو و یک مامور فراجا کردند.

* در تهران از ساعت ۱۷ تجمعاتی محدودی در محدوده میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، میدان فاطمی و خیابان حافظ شکل گرفت. تجمع کنندگان که با مسدودسازی موقتی معابر محدوده مرکزی شهر، ضمن آتش زدن سطل های زباله، به سوی ماموران انتظامی سنگ پرانی کردند.

* نیروهای انتظامی نیز با شلیک گاز اشک آور اقدام به متفرق کردن جمعیت در نقاط مختلف کردند. در نهایت تجمعات در مناطق مذکور تا ساعت ۲۱ به اتمام رسید و ترافیک در معابر عمومی پایتخت روان شد.

* در تجمع های گزارش شده از نقاط مختلف کشور نیز تعداد معترضان به سختی به 300 نفر می رسد و در اراک ، ساری ، همدان، ایلام، زنجان ، قزوین، بیرجند ، تبریز ، کیش ، اردبیل، بجنورد  و کرمان نیز تجمع های اندکی گزارش شده است.

* در اراک برخی از اغتشاشگران پس از ورود به صف معترضان در خیابان‌ امام منتهی به میدان شهدای این شهر با سر دادن شعارهای هنجارشکن به سمت مأموران نیروی انتظامی سنگ پرتاب کردند.

* در ساری نیز برخی از اغتشاشگران به سمت نیروهای پلیس که از مردم می خواستند متفرق شوند سنگ پرت کردند و در مواقعی به سمت پلیس حمله ور شده و به اموال عمومی که در مقابل خود می دیدند آسیب می زدند.

* در ایلام با شروع تجمع های محدود و حضور آشوبگران، بسیاری از مغازه داران برای دورماندن از تنش و آسیب های احتمالی اقدام به بستن مغازه های خود را تعطیل کردند.

* هرچند تعداد معترضان چندان چشمگیر نبود اما با آتش زدن و تخریب اموال عمومی و سنگ پرانی سعی در ایجاد وحشت و یا تحریک و تهیج افراد حاضر در بازار داشتند.

* در زنجان، تعدادی از شهروندان زنجانی در مرکز شهر( چهارراه انقلاب و سبزه میدان) تجمع کردند و کسبه واقع در این خیابانها و بازار زنجان نیز برای جلوگیری از آسیب از سوی آشوبگران مجبور به تعطیلی مغازه های خود شدند.

* در قزوین در خیابان های خیام و چهاراه عدل و ولی عصر شهر ناآرامی هایی گزارش شد و آشوبگران از فرصت استفاده کرده و یک خودروی ون رابه آتش کشیدند.

* در ارومیه حدود ۱۵۰ نفر دست به تجمع زدند که بدون درگیری پایان یافت.

* در بیرجند مرکز خراسان جنوبی هم گزارش داده است که شماری از افراد که تعداد آنها حدودا ۱۰۰ نفر بود در میدان مادر این شهر تجمع کردند که با دخالت آرام پلیس جمعیت از این مکان متفرق شد.

* در اصفهان تعدادی معترض در چهارراه نظر اصفهان تجمع کردند اما بلافاصله با تلاش نیروهای انتظامی از محل متفرق شدند.

* در اردبیل تجمعات پراکنده در میدان شریعتی و محلات معمار، عالی قاپو، اسماعیل بیگ و سقاخانه رخ داد که عوامل نیروی انتظامی اقدام به متفرق کردن جمعیت کردند.

* در کرمانشاه  که حدود ۳۰۰ نفر ضمن تجمع در منطقه ۲۲ بهمن این شهر شعارهای هنجارشکنانه سر دادند.

* تجمع کنندگان همچنین مانع تردد خودروها شده و باعث ایجاد ترافیک سنگین در شهر شدند.

* در رشت در برخی نقاط ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر تجمع می کردند که نیروهای انتظانی سعی در پراکنده کردن آنها داشتند و مغازه ها و فروشگاه های خیابان‌های اصلی از بعد ازظهر امروز تعطیل شد.

* در کرمان بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر ضمن حمل تعدادی پلاکارد و سر دادن شعارهایی اعتراض خود را نمایش دادند.
تعدادی از تجمع کنندگان که قصد داشتند به اموال عمومی و خودرهای عبوری با پرتاب سنگ آسیب بزنند  توسط پلیس دستگیر شدند.

* تجمعات اعتراضی و رفتارهای ساختار شکنانه سه شنبه شب از میدان تقی آباد تا فلکه پارک مشهد نیز موجب اختلال در تردد شهری و حمل و نقل عمومی در یکی از مسیرهای اصلی این کلانشهر شد. در مسیر یاد شده بارها معترضان که تعداد آنها حدود ۴۰۰ نفر تخمین زده می شد، ضمن سردادن شعارهای تند و ساختار شکنانه قطع انسداد مسیر در تقاطع پاستور میدان ملک آباد و دیگر نقاط حساس را داشتند که با حضور به موقع نیروی انتظامی انسداد مسیر برطرف شد.

* بافت مرکزی تبریز نیز امشب برای ساعاتی شاهد برگزاری تجمع گروه هایی از مردم بود که در این بین برخی از اغتشاشگران پس از درخواست پلیس برای ترک محل با آنان درگیر و دستگیر شدند.

* برخی از آشوبگران نیز به دنبال آتش  زدن سطل های زباله برای بستن خیابان شریعتی بودند که پلیس مانع این اقدام شد.

* برای سومین شب پیاپی تجمع اعتراضی در کرج بوقوع پیوست و در این میان اغتشاش گران تلاش کردند به اموال عمومی آسیب بزنند که پلیس مانع آن شد.