به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۲۲، ۱۴۰۱

بلینکن: ایران رسیدن به برجام در ‌آینده نزدیک را نامحتمل کرد

 

وزیر خارجه آمریکا آخرین پاسخ جمهوری اسلامی به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق هسته‌ای را "یک گام به عقب" دانست. او گفت با این پاسخ دستیابی به یک توافق در آینده نزدیک بعید است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق هسته‌ای را گامی به عقب خواند و به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: «آنچه در یک هفته گذشته در واکنش ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا دیده‌ایم، آشکارا یک گام به عقب است و چشم‌انداز برای رسیدن به توافق را در کوتاه‌مدت بعید می‌دانم».


ایالات متحده و جمهوری اسلامی به شکل غیرمستقیم و از طریق اتحادیه اروپا با یکدیگر مذاکره می‌کنند و مبنای مذاکرات این دور آنها طرح پیشنهادی است که توسط جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه شد.


ایران یا مایل نیست یا قادر نیست


ایران در آخرین پاسخ خواهان بسته شدن پرونده مربوط به آثار اورانیوم اعلام نشده در سه سایت‌ خود شده است. مناقشه‌ای که توافق بر سر احیای برجام را با چالش جدی روبرو کرده است. جمهوری اسلامی مختومه شدن این پرونده را شرط توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای و برجام اعلام کرده است. به گفته رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی با محدود شدن فعالیت‌های نظارتی آژانس در ایران خلاء اطلاعات این نهاد مدام بیشتر می‌شود.


بلینکن روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر و در جریان سفرش به مکزیک به خبرنگاران گفت که نمی‌تواند چارچوب زمانی برای امکان دستیابی مجدد به توافق هسته‌ای با ایران ارائه دهد و افزود که ایران یا "مایل نیست" و یا "قادر نیست" آنچه برای دستیابی به توافق است، انجام دهد.


به گفته وزیر خارجه آمریکا حکومت ایران به تلاش خود برای وارد کردن "موضوعات غیرضروری" در مذاکره ادامه می‌دهد و این احتمال توافق را کمتر می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان امیدها برای دستیابی به موفقیت در مذاکرات هسته‌ای بسیار کم‌رنگ شده است.

دویچه وله