به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۲۰، ۱۴۰۱

حمله دوم سایبری جمهوری اسلامی به آلبانی

 انگیزۀ این حملات روشن نیست.

cyber_banner.jpgرادیو بین المللی فرانسه - سه روز بعد از قطع رابطه با ایران، آلبانی اعلام کرد که دوباره هدف حملۀ سایبری ایرانی‌ها قرار گرفته است. چند و چون این حملات و انگیزۀ آنها روشن نیست. دولت ایران اتهامات واردشده از سوی آلبانی را بی‌پایه و أساس دانسته است.

روز شنبه ۱٩ شهریور/ ده سپتامبر، وزارت کشور آلبانی اعلام کرد که "روز جمعه، سیستم‌های کامپیوتری پلیس کشور هدف یک حملۀ سایبری قرار گرفت.

از اطلاعات اولیه چنین برمیاید که این حمله توسط همان کسانی صورت گرفته که در ماه ژوئیه سیستم‌های خدمات همگانی و سامانه‌های دولتی را هدف گرفته بودند"...

وزارت کشور آلبانی می‌افزاید که "برای خنثی کردن این حرکت جنایتکارانه و تأمین امنیت سامانه‌ها، سیستم‌های کامپیوتری بنادر، فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی" را از کار انداخته است. خبرگزاری ایرنا به نقل از "رسانه‌های محلی" آلبانی می‌نویسد که "دست کم در ۲ گذرگاه مرزی در جنوب این کشور، صف های طولانی ایجاد شده است".

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی نیز در توئیتر نوشته است که "یک حملۀ سایبری توسط همان مهاجمانی که قبلاً از سوی کشورهای دوست و متحد آلبانی محکوم شده بودند، صورت گرفته است".

اشارۀ ادی راما به تحریم‌هایی است که آمریکا در پی حملۀ سایبری نخست، علیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی وضع کرد.


 آلبانی سه روز پیش فاش کرد که در ماه ژوئیه (تیر/مرداد)، هدف حملۀ سایبری گستردۀ ایران قرار گرفته. در پی آن، واشنگتن اعلام کرد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات را تحت تحریم قرار داده است. تیرانا نیز روابط سیاسی خود را با تهران قطع کرد.

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی - ایرنا - گوشزد می‌کند که "این نخستین مورد اعلام شدۀ قطع روابط دیپلماتیک بر سر حمله سایبری به شمار می رود".

ایرنا سپس می‌افزاید: "بعد از اخراج گروهک تروریستی منافقین (سازمان مجاهدین خلق) از عراق، این گروهک به دستور آمریکا و با هماهنگی دیگر اعضای ناتو به آلبانی مهاجرت کرد تا بتواند از آنجا به جاسوسی و اقدامات خرابکارانه علیه مردم ایران ادامه دهد. منافقین هر ساله اجلاسی را با دعوت از چهره های ضد ایرانی به تیرانا برگزار می‌کرد تا اینکه اجلاس امسال این سازمان بنا به دلایل امنیتی لغو شد".

در سالهای جنگ کوزوو، جمهوری اسلامی از مسلمانان آلبانیایی حمایت کرد. اما بعد از آن که آلبانی به ناتو پیوست (۲٠٠٩) و بخصوص بعد از پذیرفتن اعضای سازمان مجاهدین خلق، روابط تهران و تیرانا رو به تیرگی رفت. چهار سال پیش (۲٠۱٨)، آلبانی دو دیپلمات جمهوری اسلامی را اخراج کرد.

خبرگزاری فارس که دولت آلبانی را "گوش به فرمان واشنگتن" توصیف می‌کند، در مورد استقرار مجاهدین در این کشور می‌نویسد: "آلبانی در حال حاضر به مقر گروهک تروریستی منافقین بدل شده است"... به نوشتۀ این خبرگزاری، سازمان مجاهدین با کمک‌ آمریکا و اسرائیل امکانات رسانه‌ای گسترده‌ای را به دست آورده و "روزانه به انتشار هزاران توئیت و مطلب در راستای براندازی در فضای مجازی می‌پردازد".

فارس ادعا می‌کند که "یگان سایبری" سازمان مجاهدین که در آلبانی مستقر شده "با به کارگیری بیش از ۱۲۰۰ نفر کاربر، به عنوان اصلی‌ترین مأموریت سازمان در دستور کار قرار گرفته است".

گویا