به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۳۰، ۱۴۰۱

شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به شش نفر رسید

 

شش کشته در شهرهای مختلف کردستان، ده‌ها بازداشتی، قطعی و اختلال در اینترنت بسیاری از شهرها و همچنان ادامه اعتراضات در شهرها و دانشگاه‌های ایران به دنبال مرگ مشکوک مهسا امینی.

منابع خبری کردستان نام شش نفر را که در اعتراضات به مرگ مشکوک مهسا امینی  کشته شده‌اند، اعلام کردند. در میان کشته‌شدگان یک نوجوان ۱۶ ساله نیز هست.

شبکه حقوق بشر کردستان از مرگ شش نفر در جریان اعتراضات به مرگ مشکوک مهسا امینی خبر داده است.

فریدون محمودی، زکریا خیال، فرجاد درویشی، محسن محمدی، رضا لطفی و فواد قدیمی اسامی کشته‌شدگان هستند.

فواد قدیمی و محسن محمدی ظاهرا در بیمارستان بستری بوده‌اند اما به دلیل شدت جراحات وارده جانشان را از دست داده‌اند.

به نوشته سایت کردپا، زکریا خیال نوجوان ۱۶ ساله‌ای است که در پیرانشهر در پی شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جانش را از دست داده است.


 فواد قدیمی و محسن محمدی در دیواندره، رضا لطفی در دهگلان، فریدون محمودی در سقز و فرجاد درویشی درارومیه کشته شدند.

به نوشته کردپا،خانواده فریدون محمودی به دلیل فشار نیروهای امنیتی مجبور شده‌اند او را شبانه و بدون برگزاری مراسم دفن کنند.

بازداشت‌های گسترده

خبرگزاری هرانا از بازداشت‌های گسترده در بسیاری از شهرها خبر داده است از جمله در شهرهای سنندج، یاسوج، دیواندره، پاوه، اشنویه، بوکان و مریوان.

در تهران نیز چندین فعال شناخته‌شده بازداشت اما ساعاتی بعد آزاد شده‌اند از جمله جواد حیدریان، خبرنگار، مهناز محمدی فیلمساز، لیلا میرغفاری، فعال حقوق زنان و نازنین حاجی‌زاده.


ادامه اعتراضات در دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف

خبرگزاری هرانا از تجمعات اعتراضی در ۹ دانشگاه ایران خبر داده است. اعتراضات در برخی از این دانشگاه‌ها با برخورد خشن نیروهای حراست دانشگاه روبرو شده است.

دانشگاه‌های علم و صنعت تهران، شهید بهشتی، علوم پزشکی تبریز، علم و فرهنگ، دانشگاه یزد، خوارزمی کرج، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران و دانشگاه صنعتی شریف از جمله دانشگاه‌هایی هستند که در آنها اعتراضات و تجمعات صورت گرفته است. این در حالی است که هنوز سال تحصیلی در ایران آغاز نشده است.

ویدیوهایی نیز از تجمع دانشجویان دانشگاه الزهرای تهران منتشر شده که در آنها دانشجویان شعار می‌دهند: الزهرا، الزهرا، طالب خون مهسا


هرانا همچنین از تجمعات اعتراضی در دست کم ۲۶ شهر خبر داده است. شهرهای مشهد، تبریز، قزوین، سبزوار، مریوان، بندرعباس، بوکان، رشت، رفسنجان، ساری، اراک، همدان، تهران، قم، یاسوج، ایلام، کرمانشاه، بیرجند، کرج، اصفهان، کرمان، شیراز، خرم آباد، کیش، زنجان و نقده از جمله شهاری هستند که در ۲۴ ساعت گذشته صحنه اعتراضات و ناآرامی‌ها بوده‌اند.

نیروهای امنیتی در این شهرها با استفاده از گاز اشک‌آور، ماشین آب‌پاش، گلوله ساچمه‌ای، گلوله‌های پینت‌بال و در برخی موارد گلوله جنگی با معترضان برخورد کردند.

یک شاهد از بلوار کشاورز تهران به هرانا گفته که در این خیابان تجمع مردم با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و در اثر شلیک گاز اشک‌آور چندین نفر مصدوم شدند.

از شهرهای دیگر نیز ویدیوهای زیادی از تجمعات و نیز تیراندازی ماموران امنیتی منشتر شده است.

هم زمان با گسترش اعتراضات در شهرها، وزیر ارتباطات ایران روز چهارشنبه ۳۰ شهریور اعلام کرد: «به خاطر مسائل امنیتی امروز احتمال دارد محدودیت‌هایی توسط نهادهای امنیتی در خصوص سرعت اینترنت ایجاد شود که طبیعی است.»

گزارش‌های رسیده از شهرهای مختلف حاکی از اختلال شدید و در برخی مناطق قطعی کامل اینترنت است.


هرانا نوشته اینترنت در شهرهای اراک، قزوین، کرمانشاه، بوکان، بانه، سنندج، تهران، سقز و اهواز با اختلال شدید مواجه شده و یا به صورت کامل قطع شده است.

نت بلاکس که سرعت و محدودیت‌های اینترنتی در نقاط مختلف دنیا را رصد می‌کند، در توییترش اختلال و کندی سرعت اینترنت در ایران را تایید کرده است.


نماینده سقز در مجلس در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: «اگر آرامش در سقز ادامه داشته باشد اینترنت شهر را وصل خواهند کرد.»

دویچه وله