به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۰۳، ۱۴۰۱

حمایت گسترده ایرانیان خارج از کشور از اعتراضات

 

ایران امروز: در روز‌های جمعه و شنبه، اول و دوم مهر ماه بسیاری از شهرهای اروپا و آمریکا شاهد تظاهرات گسترده ایرانیان خارج از کشور در حمایت از اعتراضات داخل کشور بود. از برلین، فرانکفورت تا پاریس و واشنگتن، تجمع‌ها و راهپیمای پرشماری برای حمایت از اعتراض‌های داخل کشور برگزار شد. برخی از این تجمع‌ها از جمله در شهرهای برلین، فرانکفورت و استکهلم از نظر شمار و ترکیب شرکت‌کنندگان بی‌سابقه بود.

برلین پایتخت آلمان عصر روز جمعه ۲۳ سپتامبر شاهد بزرگترین اجتماع و راهپیمایی ایرانیان در سال‌های پس از تحولات ۱۳۵۷ در ایران بود.

نسرین بصیری، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن برلین درباره تجمع و راهپیمایی ۲۳ سپتامبر پایتخت آلمان در فیسبوک نوشت: «بزرگترین تظاهرات ایرانی‌ها که تابه‌حال در برلین دیده‌ام. ۳۸سال است در برلین زندگی می‌کنم و تابه‌حال شبیه این را ندیده بودم. گمانم پنج درصد از شرکت‌کنندگان را می‌شناختم. بقیه همه جوان، همه بی‌آلایش و بی‌ادعا و مهربان. با همین ویژگی‌ها هم سازماندهی شده بود.»

خانم بصیری درباره شعارهای تظاهرات برلین می‌گوید: «پلاکارد ها همه مقواهای دست‌ساز، هر کدام به شکل و اندازه‌ای و خطی، تاریخ و اعداد و ارقام یا قامت بلند مهسا، عکس یک مشت گره‌شده یا چهره مهسا. شعار هایی که برخی همان شعارهای ایران بود و جز آن شعارهایی پر طنین و پر تکرار که انگار فی البداهه ساخته شده بود و بلندتر تکرار می شد: «بترسید! بترسید! ما همه مهسا هستیم» به ندرت یکی دو شعار به زبان آلمانی و انگلیسی داده می‌شد مثل «پر آوازه باد همبستگی جهانی» «ملا ها باید بروند» و «نامش را بگو!...»... «گاهی آنقدر طبیعی و بدیهی کنار دروازه براندنبورگ یا در پهن‌ترین بلوار شرق برلین (unter der Linden) شعار های فارسی سر می‌دادند که  انگار در بلوار کشاورز و  میدان ولی عصر راه می‌روند و رهگذران خواسته‌های ایشان را می‌شنوند.»

تصاویری از راهپیمایی برلین


تجمع گسترده‌ای نیز روز شنبه ۲۴ سپتامبر فرانکفورت برگزار شد. شماری از ایرانیان ساکن این شهر گفته‌اند که گردهمایی فرانکفورت از نظر شمار شرکت‌کنندگان بی‌سابقه بوده است.


ایرانیان ساکن هامبورگ در  گردهمایی روز ۲۴ سپتامبر حمایت خود را از زنان ایران و اعتراض‌های سراسری اعلام کردند.


در استکهلم نیز روز شنبه ۲۴ سپتامبر تجمع اعتراضی گسترده‌ای در میدان «سرگلس‌توریت» این شهر درحمایت از اعتراضات سراسری درایران برگزار شد. «خشایار فرمانبر»، وزیر انرژی سوئد در این تجمع شرکت داشت و برای اجتماع حاضر سخنرانی کرد. او گفت: «مردم ایران آزادی می‌خواهند که همه ما در سوئد داریم. آزادی عجیب غریبی هم نیست؛ اینکه من چطوری لباس بپوشم. ما نمی‌توانیم این سرکوب را قبول کنیم.»


گردهمایی بزرگ ایرانیان در شهر واشنگتن دی‌سی آمریکا که در آن شمار زیادی از چهره‌های هنری، فرهنگی، سیاسی، علمی و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در آن مشارکت کرده‌اند.


همزمان تجمعی نیز در شهر رم ایتالیا مقابل سفارت جمهوری اسلامی در حمایت از اعتراضات مردمی ایرانیان برگزار شد.


در پاریس روز شنبه ۲۴ سپتامبر  به دعوت فعالان چپ تجمعی در میدان شتله این شهر برگزار شد. قرار است روز یکشنبه، ۳ مهر (۲۵ سپتامبر)، تجمعی دیگر در میدان «حقوق بشر» شهر پاریس برگزار شود. برگزار کنندگان این تجمع در اعلان‌هایی که در این رابطه منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند تجمع روز یکشنبه ایرانیان در پاریس اجتماعی فراجناحی است و هیچ گروه سیاسی مشخصی برگزار کننده آن نیست.

ایران امروز