به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۲۴، ۱۴۰۱

رشوه ۳۰۰ میلیون دلاری روسیه به سیاستمداران اروپا

  

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید روسیه از سال ۲۰۱۴ تاکنون به طور مخفیانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای همراه کردن سیاست‌مداران در ۲۴ کشور جهان هزینه کرده است.

وزارت خارجه امریکا این ادعا را بر اساس اسناد نهادهای اطلاعاتی این کشور که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده، اعلام کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، یک مقام ارشد دولت جو بایدن، روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر و همزمان با انتشار عمومی این اسناد گفته: «ما معتقدیم این تازه نوک کوه یخ است».

روسیه هنوز واکنش علنی به این اتهامات نشان نداده است اما مسکو هم مکررا آمریکا را به تلاش برای دخالت در امور دیگر کشورها متهم می‌کند.

این مقام دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود گفته: «به احتمال زیاد روسیه مخفیانه مبالغ بسیار بیشتری در این زمینه هزینه کرده که ردیابی نشده است».

به گفته وزارت خارجه آمریکا این اسناد از فعالیت روسیه در ۲۴ کشور پرده برداشته، اما این مقام آمریکایی که در یک کنفرانس خبری تلفنی با خبرنگاران گفتگو می‌کرد به نام این کشورها اشاره نکرده هر چند گفته وزارت خارجه در حال رایزنی با دولت‌های این ۲۴ کشور است اما بنا ندارد محتوای این رایزنی‌ها یا مشخصات آنها را علنی کند.

یک منبع آگاه در دولت آمریکا هم به رسانه‌ها گفته این اسناد برملا کرده که روسیه حدود ۵۰۰ هزار دلار برای حمایت از حزب راست‌گرای افراطی دموکرات آلبانی در سال ۲۰۱۷ هزینه کرده است.

کمک به کاندیداهای انتخاباتی در بوسنی، مونته‌نگرو و ماداگاسکار هم مواردی است که خبرگزاری فرانسه می‌گوید توانسته از محتوای این گزارش دریابد.

این مقام دولت آمریکا گفته کرملین از بروکسل، پایتخت بلژیک و اتحادیه اروپا به عنوان هسته اصلی فعالیت‌های خود سود برده و از آنجا برای حمایت از گروه‌های راست افراطی اقدام کرده است.

در این گزارش مسکو متهم شده که تحت پوشش شرکت‌های مجازی و غیرواقعی به احزاب اروپایی پول می‌رسانده و به دنبال نفوذ کرملین در آنها بوده است.

دولت روسیه هنوز بیانیه و واکنش علنی به این ادعاها نشان نداده است.

کرملین بارها سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا - سیا - را به تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن جریان‌های سیاسی در سایر کشورها و مداخله در انتخابات‌های آنها متهم کرده است.

بنابر نتایج تحقیقات داو لوین، پژوهشگر دانشگاه کارنگی ملون، آمریکا در حد فاصل سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۰ در نقاط مختلف جهان در ۸۰ انتخابات مداخله کرده است. این آمار شامل کودتاها و تلاش‌های آمریکا برای سرنگونی حکومت‌ها نمی‌شود.

با این حال، روز سه‌شنبه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که تلاش مسکو برای مخفیانه هزینه کردن در فضای سیاسی سایر کشورها «حمله به استقلال» آنهاست.

سال گذشته، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گزارشی منتشر کردند که در آن ادعا شده بود ولادیمیر پوتین شخصا دستور مداخله در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا را صادر کرده است تا تلاش‌های کرملین در فضای سیاسی آمریکا به نفع دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق این کشور، متمایل شود.

با این حال، این ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا مدعی شده بود که هیچ یک از اقدامات مسکو بر نتیجه نهایی انتخابات ۲۰۲۰ تاثیرگذار نبوده است.

مسکو بارها اتهام تلاش برای مداخله در انتخابات آمریکا را «بی‌پایه و اساس» خوانده است.