به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۲۲، ۱۴۰۱

آزادسازی ۶ هزار کیلومتر مربع از خاک اوکراین

  

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور از ابتدای ماه سپتامبر جاری تاکنون توانسته‌اند ۶ هزار کیلومتر مربع را از نیروهای روسی پس بگیرند.

به گزارش بی‌بی‌سی، روز دوشنبه، ۱۲ سپتامبر، یکی از مقام‌های ارشد منصوب روسیه هم گفت نیروهای نظامی اوکراین در ضدحمله‌های هفته اخیر در منطقه خارکیف برتری نفرات قابل توجهی نسبت به نیروهای روسیه داشتند.

ویتالی گنچو، این مقام ارشد روسیه به تلویزیون این کشور گفت ارتش اوکراین روستاهای شمال را بازپس گرفته و در خطوط مقدم روسیه رسوخ کرده است.

ارتش اوکراین می‌گوید تنها در ۲۴ ساعت گذشته توانسته است با ادامه ضدحملات خود ۲۰ روستای خود را بازپس بگیرد و در همین مدت کنترل حدود ۳۵۰۰ کیلومتر مربع را از نیروهای روسیه پس بگیرد.

به گفته این منبع نیروهای اوکراینی ۵۰۰ کیلومتر مربع از نواحی خرسون را نیز بازپس گرفته‌اند.

مقام‌های وزارت دفاع بریتانیا می‌گویند موفقیت ارتش اوکراین تاثیر قابل توجهی بر طراحی عملیاتی روسیه دارد.

دمیتری پشکوف، سخنگوی کاخ کرملین، بی‌توجه به این موضوع گفته است عملیات روسیه در اوکراین تا تکمیل اهداف تعیین شده اولیه ادامه خواهد داشت.

روسیه می‌گوید عقب‌نشینی‌های نیروهای این کشور مرتبط با بازآرایش آنها هم بوده است.

به گفته این مقام روس، ولادیمیر پوتین مرتبا در جریان تازه‌ترین تحولات قرار می‌گیرد.

روسیه می‌گوید نیروهای این کشور مشغول ادامه عملیات در مناطق بازپس گرفته شده از جمله ایزیوم و کوپیانسک هستند.

روسیه تایید کرده که نیروهایش از این دو شهر خارج شده‌اند.

والری مارچنکو، شهردار ایزیون به بی‌بی‌سی گفته است ارتش اوکراین در این شهر حضور داشته و پرچم اوکراین دوباره بر فراز شهر در اهتزاز است.

ارتش در حال حاضر مشغول پاکسازی این شهر جنگ‌زده از آوار و جستجو به دنبال سربازان احتمالی روسی هستند که ممکن است در خانه شهروندان پنهان شده باشند.

آقای مارچنکو گفته است کسانی که شهر را در جریان جنگ ترک کرده بودند می‌توانند تا ده روز دیگر به خانه بازگردند.

روسیه متهم است که زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را به تلافی شکست‌هایش در میدان هدف قرار داده است.

روز یکشنبه آماج سنگین حملات موشکی باعث قطع جریان برق در کل منطقه شد و زندگی میلیون‌ها نفر در خارکیف و دونتسک را تحت تاثیر قرار داد.

اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفته است اولویت در حال حاضر ایمن کردن مناطق بازپس گرفته شده است است.

سرگئی هایدای، استاندار لوهانسک اوکراین گفته است که هم سربازان روسیه و هم مردم غیرنظامی در حال فرار از این استان هستند.

مؤسسهٔ آمریکایی مطالعهٔ جنگ در ارزیابی تازهٔ خود از جبهه نوشته که ظاهراً نیروهای روسیه مواضع خود در روستای کیسِلیفکا در ۱۵ کیلومتری شمال‌غرب خِرسون را هم از دست داده‌اند که اهمیت راهبردی دارد.

کاخ سفید گفته است نیروهای اوکراین «به سختی مبارزه می‌کنند» و یک بار دیگر بر حمایت از ارتش این کشور برای ادامه دفاع در مقابل تهاجم روسیه تاکید کرد.

در همین حال به نظر می‌رسد ارتش روسیه بخش بزرگی از تجهیزات نظامی و مهمات خود را در مناطق بازپس گرفته شده رها کرده است.

براساس برخی گزارش‌ها کارخانه‌های تانک سازی روسیه عملیاتی تمام وقت را برای تولید و جبران شکست‌های اخیر در میدان جنگ آغاز کرده‌اند.

بر اساس همین گزارش‌های کارکنان اورلاواگونزاود، بزرگترین سازنده خودوهای زرهی در روسیه «به دلیل نیازهای خط تولید» اجازه مرخصی ندارند.

ارزیابی آمریکا از جنگ در اوکراین

پنتاگون می گوید روسیه تا حدی زیادی تمامی دستاوردهای نظامی‌اش را در منطقه خارکیف اوکراین واگذار کرده و بسیاری از نیروهایی که از این منطقه عقب‌نشینی کرده‌اند با عبور از مرز از اوکراین خارج شده‌اند.

گزارش‌های محلی نشان می‌دهد نیروهای روسیه هنگام عقب نشینی تجهیزات خود را پشت سر جا گذاشته اند که از نظر آمریکا می‌تواند نشانه عملکرد نامنظم مرکز فرماندهی و کنترل روسیه باشد اما به گفته یک مقام ارشد پنتاگون که روز دوشنبه با خبرنگاران در واشنگتن صحبت می‌کرد روسیه هنوز قدرت آتش خود را بر بخموت متمرکز کرده و حملات سنگین هوایی و توپخانه‌ای آن علیه اوکراین ادامه دارد.

این مقام آمریکایی نگفته است که چه تعداد از نیروهای روسیه خاک اوکراین را ترک کرده اند اما در مجموع این عقب نشینی را قابل توجه دانسته است.

ارتش اوکراین می‌گوید تنها در ۲۴ ساعت گذشته توانسته است با ادامه ضدحملات خود ۲۰ روستای خود را بازپس بگیرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور، دوشنبه شب در پیام ویدیویی خود گفت ارتش اوکراین توانسته در یک ماه گذشته ۶۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک این کشور را بازپس بگیرد.

به گفته آقای زلنسکی روسیه به تلافی این شکست‌ها در جنگ، حملاتش را به مناطق غیرنظامی شدت بخشیده است.

آقای زلنسکی گفت «صدها هزار اوکراینی بدون برق در تاریکی مانده‌اند. موشک‌های روسیه ساختمان‌ها بیمارستان‌ها مدارس و اماکن عمومی را هدف گرفته‌اند دقیقا نقاطی را هدف می‌گیرند که هیچ ارتباطی با نیروهای نظامی کشور ما ندارد.»

نامه درخواست استعفای ولادیمیر پوتین

هم‌زمان با شکست‌های روسیه در جنگ، افزایش تلفات نیروهای روسیه در اوکراین، انتقادها از پوتین و جنگ تجاوزکارانه او افزایش می‌یابد.

بنابر گزارش نیویورک‌تایمز، بیش از ۴۰ مقام محلی منتخب در سراسر روسیه روز دوشنبه طوماری دو جمله‌ای را امضا کردند که با این جمله پایان یافته است: «ما خواهان استعفای ولادیمیر پوتین از مقام ریاست جمهوری فدراسیون روسیه هستیم.»

نیویورک‌تایمز نوشته این طومار که مخالفان جنگ علیه اوکراین آن را نوشته‌اند، هیچ تاثیر عملی نداشته و در رسانه‌های تحت کنترل دولت روسیه به طور کامل نادیده گرفته شد. اما با وجود این  شگفت‌انگیز بوده و نشان می‌دهد که علی‌رغم سرکوب خارق‌العاده کرملین علیه مخالفان، ضدحمله‌های موفقیت‌آمیز اوکراین، مخالفان پوتین جسارت بیشتری یافته‌اند.

کسنیا تورسترم (Ksenia Torstrem)، یکی از اعضای شورای شهرداری در سن‌پترزبورگ که در سازماندهی این طومار نقش داشته، پیشرفت‌های نظامی اوکراین را “عامل الهام‌بخش” خواند، گفت: «اکنون این امید وجود دارد که اوکراین به این جنگ پایان دهد. ما به این نتیجه رسیدیم که باید از همه طرف فشار بیاوریم.»