به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۰۲، ۱۴۰۱

سقوط اشنویه به دست مردم؛ تهدید رئیسی پس از بازگشت از آمریکا

 بنر قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران شامگاه جمعه در شهر دهگلان از توابع استان کردستان به آتش کشیده شد


ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد بامداد شنبه دوم مهر 1401 شهر اشنویه در استان آذربایجان غربی به کنترل کامل معترضان درآمده و مردم آزادانه بدون حضور نیروهای امنیتی در سطح این شهر راهپیمایی کردند.

پس از شکست برگزاری راهپیمایی حکومتی ‌و بهرغم ادامه سرکوب و قطع اینترنت، سراسر ایران عصر و شامگاه جمعه شاهد حضور گسترده مردم بود و معترضان در شعارهای خود علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار دادند.

در شهر قم، معترضان با حمله به مراکز سرکوب، کانون بسیج این شهر را آتش زدند.

مناطق متعددی از تهران، پایتخت ایران نیز شامگاه جمعه و صبحگاه شنبه شاهد حضور معترضان بود. معترضان با شعار «جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» در خیابان‌های تهران راهپیمایی کرده و خواستار سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.

معترضان تهران در زیر پل ستارخان شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند.

فلکه صادقیه، خیابان شریعتی و آریاشهر هم شاهد حضور گسترده مردم معترض پایتخت ایران بود.

در مشهد نیز معترضان تندیس مرتضی مطهری را در میدان معلم به آتش کشیدند.

بنر قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران هم شامگاه جمعه در شهر دهگلان از توابع استان کردستان به آتش کشیده شد.

معترضان در کرج هم با فریاد «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» علیه روحانیون حاکم بر ایران شعار سر دادند.

تهدید رئیسی

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران هم پس از بازگشت از آمریکا با توصیف اعتراضات سراسری در کشور به «اغتشاش» گفت: «تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد امنیت کشور و مردم را به مخاطره بیندازند.»

تاکنون دست‌کم 50 نفر طی تظاهرات ضدحکومتی جاری در ایران کشته شده‌اند. فعالان حقوق بشر تاکید دارند که تعداد واقعی کشته‌ها، زخمی‌ها و بازداشتی‌ها بسیار بیشتر از این آمار است.

با این حال طی یک هفته اخیر، گستره و دامنه اعتراضات عمومی افزایش یافته و اخبار متعددی از نافرمانی در رده‌های پایین و میانی نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی منتشر شده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور هم اعتراضات جاری را «اغتشاشات» نامید , با انتساب آن به خارج گفت: «گروه‌ها و هسته‎های سازمان یافته‌ای وجود دارند که در این تجمعات دست به خرابکاری می‎زنند.»

وحیدی قطع اینترنت و فیلتر گسترده شبکه‌های اجتماعی را تایید کرد و مدعی شد: «محدودیت‌های اینترنتی به جهت کنترل امنیت بوده و موقت است.»

گزارش‌ها از ایران حاکی از تداوم قطع اینترنت همراه و خانگی در بسیاری از نقاط کشور است. در همین حال، وزارت خزانه‌داری آمریکا از به روز رسانی مجوز تحریم‌ صادرات به ایران، در زمینه ارائه خدمات مربوط به اینترنت خبر داد و در اطلاعیه‌ای نوشته است که این کار را در «حمایت از معترضان شجاع ایرانی»، انجام می‌دهد.

بنا بر این دستورالعمل جدید، ارائه بسیاری از خدمات اینترنتی از جمله خدمات ضدفیلتر و ضد‌ویروسی و بدافزار، برای مصارف شخصی در ایران، از شمول تحریم‌ها خارج خواهد شد.

همزمان، دستیار وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با «العربیه»، سرکوب و کشتار معترضان را «هولناک» خواند و اظهارات رژیم ایران مبنی بر تحریک اعتراضات از خارج را «یاوه‌گویی» توصیف کرد.

در همین رابطه، پیام‌رسان سیگنال نیز دستورالعمل کاملی برای راه‌اندازی سرورهایی برای کمک به کاربران ایرانی در دوز زدن فیلترینگ اینترنت منتشر کرد و از کارشناسان فناوری در جهان که تمایل دارند به مردم ایران در مقابله با سانسور کمک کنند تقاضای همکاری کرد.

کانون نویسندگان ایران هم در بیانیه‌ای پیرامون اعتراضات سراسری کنونی اعلام کرد: «بر همه‌ نویسندگان و هنرمندان، تشکل‌های صنفی و فرهنگی، و نهادهای آزادی‌خواه و مستقل است که حمایت خود را به صراحت و به دور از عافیت‌طلبی‌های مرسوم، از جنبش آزادیخواهی مردم اعلام کنند.»

از سویی، مقامات ایرانی با هدف کاهش موج اعتراضات، از آنلاین‌شدن کلاس‌های تدریس دانشگاه‌ها خبر دادند.

13 سازمان حقوق‌بشری ایرانی، از جمله عدالت برای ایران، احراز، سازمان حقوق‌بشر ایران، کردپا و شبکه حقوق‌بشر کردستان، بنیاد برومند و بنیاد سیامک پورزند، درباره سرکوب معترضان در ایران، خواستار واکنش شدید جامعه بین‌المللی و محکومیت اقدامات سرکوب‌ رژیم ایران شدند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای تاکید کرد: «در حالی که آمار کشته‌شدگان در اعتراضات ایران در حال افزایش است، جهان باید علیه سرکوب خونین اعتراضات مردم ایران اقدام معنادار انجام دهد.»

مهسا امینی که آتش اعتراضات در واکنش به قتل او شعله‌ور شد، زن جوان 22 ساله‌ اهل سقز بود که سه‌شنبه 22 شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت شده و جمعه 25 شهریور در پی شدت جراحات وارده به او در اثر شکنجه، ضربه مغزی شد و در بیمارستان کسرای تهران جان باخت.

العربیه