به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۱۵، ۱۴۰۱

واکنش تند کرملین به نخست‌وزیری لیز تراس

  «روابط می‌تواند از این هم وخیم‌تر شود»

سخنگوی کرملین گفت نخست‌وزیران بریتانیا برای موضع‌گیری علیه روسیه  رقابت می‌کنند-

روسیه در نخستین واکنش خود به معرفی نخست‌وزیر جدید بریتانیا با اشاره به مواضع ضد روسیه او در جریان تبلیغات انتخاباتی، پیش‌بینی کرد که روابط مسکو و لندن «می‌تواند از این هم بدتر شود».

لیز تراس، روز دوشنبه به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا و رهبر حزب محافظه‌کار معرفی شد. او سومین زنی است که در تاریخ بریتانیا به این مقام می‌رسد.


او با بحران‌های متعددی در عرصه داخلی و خارجی مواجه است. اما یکی از مهمترین چالش‌ها در عرصه سیاست خارجی، رابطه بریتانیا با روسیه است که بیش از شش ماه پیش به اوکراین حمله کرد. به‌طور کلی، روابط روسیه و بریتانیا در سال‌های اخیر در سطح مطلوبی قرار نداشته است.


بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا پس از حمله روسیه به اوکراین مواضع بسیار سختی علیه مسکو اتخاذ کرد و در حمایت از اوکراین به کی‌اف سفر کرد و با ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین ملاقات کرد.


لیز تراس نیز در سخنرانی روز دوشنبه خود از نقش جانسون در این زمینه تقدیر کرد.


اکنون کرملین می‌گوید، با روی کارآمدن تراس این امکان وجود دارد که سردی روابط مسکو و لندن تشدید شود.


دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با اشاره به آنچه که او رقابت نخست‌وزیران بریتانیا برای موضع‌گیری علیه روسیه توصیف کرد، گفت: «نمی‌توان به هیچ چیز مثبتی امیدوار بود و شرایط می‌تواند بدتر شود.»


لیز تراس که در زمان لشگرکشی روسیه به اوکراین، وزیر امور خارجه بریتانیا بود در ماه فوریه، پیش از آغاز حمله با سرگئی لاروروف، وزیر خارجه روسیه دیدار کرده بود. تراس در آن زمان از تصمیم روسیه برای گسیل نیروها به مرز اوکراین انتقاد کرده بود. در مقابل لاوروف هم از فرصت اشتباه‌های جغرافیایی تراس برای حمله به او استفاده کرد.


باوجود واکنش تند مسکو، اوکراین از لیز تراس حمایت کرده است. زلنسکی، تراس را جنبه روشن سیاست‌های اروپا توصیف کرد. او پیش‌بینی کرد که اوکراین و بریتانیا در دوره تراس می‌توانند اقدامات بیشتری حفاظت از خود در مقابل تلاش‌های مخرب روسیه انجام دهند.


بریتانیا در حال حاضر یکی از بزرگترین حامیان اوکراین است و پس از اعلام بسته کمک تسلیحاتی ۱۰۰ میلیون پوندی، دست‌کم یک خیابان در اوکراین به نام بوریس جانسون نام‌گذاری شد.

 ایندیپندنت فارسی