به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۲۶، ۱۴۰۱

مهسا امینی با حضور گسترده مردم و شعار علیه خامنه‌ای به خاک سپرده شد

بر مزار مهسا نوشته‌اند: «ژیناجان تو نمی‌میری، نامت به یک رمز بدل خواهد شد»

 مراسم تدفین مهسا امینی، قربانی سیاست جمهوری اسلامی برای اجرای حجاب اجباری در ایران، روز شنبه، ۲۶ شهریور، با حضور گسترده مردم در سقز و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

وب‌سایت خبری کوردپا ساعتی پیش نوشت که پیکر مهسا امینی که در بازداشت گشت ارشاد دچار مرگ مغزی شده بود پس از ساعت‌ها در آرامستان شهر سقز به خاک سپرده شده است.

این در حالی است که، به گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو، از ساعت‌های آغازین روز شنبه همزمان با انتقال جسد مهسا امینی به زادگاهش، تمام راه‌های منتهی به شهر سقز (راه‌های بانه، مریوان، دیواندره و بوکان) برای جلوگیری از ورود مردم شهرهای دیگر توسط نیروهای امنیتی مسدود شده بود.

در همین حال در ساعات گذشته ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان از حضور گسترده مردم در آرامستان آیچی سقز دارد.

در این تجمع شعارهایی به زبان فارسی و کُردی شنیده‌ می‌شود، از جمله «مرگ بر دیکتاتور»، «شهید نمی‌میرد»، «قتل به خاطر روسری/ تاکی چنین خاک بر سر باشیم؟» و «شهید تلقین نمی‌خواهد».

«مرگ بر خامنه‌ای» از جمله دیگر شعارهایی است که در این مراسم شنیده شده است.

در همین حال شاهد علوی، روزنامه‌نگار و کنشگر سیاسی و مدنی، در پستی در توئیتر نوشته است که «آئین شستشوی پیکر» خانم امینی را خانواده‌ او انجام داده و مانع از خواندن دعای موسوم به «تلقین» برای شهید نامیدن او شده‌اند.

مهسا امینی که همراه با خانواده‌‌اش برای دیدار با خویشاوندان از سقز به تهران سفر کرده بود، روز ۲۲ شهریور ساعاتی پس از بازداشت به دست ماموران گشت ارشاد به کما رفت و پس از سه روز در بیمارستان جان باخت.

نیروی انتظامی می‌گوید که خانم امینی در حین برگزاری کلاس‌های ارشادی دچار «عارضه قلبی ناگهانی» شده است.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز روز شنبه در گزارشی بر اساس «بررسی اولیه پزشکی قانونی» مدعی شد که علت مرگ مهسا امینی «عارضه قلبی» بوده و «او در پنج سالگی تومور مغزی عمل کرده و مبتلا به بیماری صرع و دیابت نوع یک بوده است.»

این در حالی است که خانواده خانم امینی در روزهای اخیر از جمله در گفت‌وگو با رادیوفردا ضمن رد هر گونه بیماری، از سلامت کامل او پیش از بازداشت خبر داده‌اند. دایی مهسا امینی نیز در مصاحبه‌ای بیماری‌های پیشین او را تکذیب کرده است.

عرفان مرتضایی، پسرخاله مهسا امینی، نیز با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفته است که خانم امینی و برادر او هنگام بازداشت از سوی ماموران گشت ارشاد مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و این ماموران پس از سوار کردن مهسا به ون به ضرب و شتم او ادامه داده و به صورت این زن جوان اسپری فلفل پاشیده‌اند.

انتشار خبر ابتدایی مرگ مغزی مهسا امینی و سپس درگذشت او در بیمارستان به واکنش‌های گسترده در خیابان‌ها و شبکه‌های اجتماعی دامن زده است.

از جمله این واکنش‌ها، حزب کومله کردستان ایران جان باختن مهسا امینی را «قتل» خواند و شدیدا محکوم کرد و از عموم مردم کردستان خواست برای جلوگیری از این گونه «جنایت دولتی» روز دوشنبه اعتصاب کنند.

در بیانیه کمیته مرکزی این حزب که روز جمعه، ۲۵ شهریور، منتشر شد، آمده است: «به عنوان نخستین اقدام از عموم مردم کردستان، کارگران کارگاه‌ها و مراکز خدماتی و تولیدی، کارمندان ادارات دولتی شرکت‌های خصوصی، معلمین، دانشجویان و دانش‌آموزان، بازاریان و زنان ستمدیده می‌خواهیم روز دوشنبه ۲۸ شهریور در یک اقدام قاطع، هماهنگ و متحدانه از رفتن به سر کار خودداری کنند.»

با استفاده از گزارش‌های توئیتر، خبرگزاری فارس و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.