به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۲۸، ۱۴۰۱

ابراهیم رئیسی عازم نیویورک شد

 
ابراهیم رئیسی با بدرقه معاون اول خود، جمعی از اعضای کابینه و نماینده ای از دفتر آیت الله خامنه ای، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران برای شرکت در هفتادو هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک مقر این سازمان در ایالات متحده شده است.


این اولین بار است که آقای رئیسی از زمان رسیدن به ریاست جمهوری وارد خاک ایالات متحده می‌شود.


سفر او به نیویوک سه روز پس از جان باختن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز که برای گردش به تهران سفر کرده و در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد به اغما رفت، صورت می گیرد.


برخی از فعالان سیاسی از پیش خواستار تعقیب موضوع اعدام های تابستان ۶۷ در جریان سفر آقای رئیسی به نیویورک شده بودند اما پس از جان باختن مهسا امیری در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد، پرسش از رئیس جمهور ایران درباره این فاجعه هم به خواسته قبلی اضافه شده است.


آقای رئیسی با حکم آیت‌الله خمینی عضو هیاتی قضایی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی موسوم به «هیات مرگ» بوده است که در تابستان ۱۳۶۷ دوره محکومیت خود را سپری می کردند. هزاران نفر از این زندانیان طی محاکمات کوتاه به جوخه‌های اعدام سپرده شدند.


برخی از مقام های سابق در دولت آمریکا از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین در دولت دونالد ترامپ، خواستار خودداری ایالات متحده از اعطای ویزای ورود به آمریکا به ابراهیم رئیسی شده بودند.


رئیس جمهور ایران با بدرقه رسمی محمد مخبر معاون اول یکی از اعضای دفتر آیت الله علی خامنه ای و جمعی از اعضای کابینه، عازم نیویورک شد.


آقای رئیسی پیش از ترک تهران به مقصد نیویورک گفته است «اگر با تحریم و تهدید، ملت ایران متوقف می شد، حضور ما در سازمان ملل عزتمندانه نخواهد بود، اما حضور من در این سفر عزتمندانه و با افتخار است.»


رئیس جمهور ایران گفته «این سفر فرصتی برای بیان دیدگاه ها و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و همچنین فرصتی برای بیان ظلم هایی است که به ملت ایران و مردم تحت ستم دنیا شده است.»

بی بی سی  فارسی