به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۱۴، ۱۴۰۱

لیز تراس به نخست‌وزیری بریتانیا انتخاب شد

  

اعضای حزب محافطه‌کار بریتانیا جانشین بوریس جانسون را انتخاب کردند. از میان بیش از ۱۷۲ هزار رای‌دهنده عضو حزب، بیش از ۸۱ هزار نفر به لیز تراس، وزیر امور خارجه پیشین برای جانشینی بوریس جانسون رای دادند. بیش از ۶۰ هزار عضو حزب نیز به ریشی سوناک رای دادند.

میزان مشارکت اعضای حزب در انتخاب نخست‌وزیر جدید ۸۲.۶ درصد اعلام شد.

تراس در کابینه بوریس جانسون، وزیر خارجه و باسابقه‌ترین عضو دولت بود. او در هشت سال گذشته وزیر کشاورزی، وزیر دادگستری، قائم‌مقام وزیر دارایی و وزیر تجارت بین‌المللی بوده است.

خانم تراس، که پیش از همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ طرفدار ماندن در اتحادیه اروپا بود، پس از رفراندوم به یکی از سرسخت‌ترین حامیان خروج از این بلوک تجاری تبدیل شد و در ماه‌های اخیر لایحه‌ای را به مجلس برده که به دولت اجازه می‌دهد بخش‌هایی از توافق خروج از اتحادیه اروپا را نقض کند.

مواضع راستگرایانه‌اش او را به یکی از شخصیت‌های محبوب بدنه حزب محافظه‌کار تبدیل کرده است. ولی گاه‌گداری حرف‌ها و سخنرانی‌هایش (از جمله صحبت‌هایش درباره واردات پنیر در کنفرانس سالانه حزب در سال ۲۰۱۴) دستمایه طنز شده است.

لیز تراس که در چهار دور اول رأی‌گیری پس از ریشی سوناک و پنی موردنت در مقام سوم قرار داشت، در پنجمین دور از موردنت پیشی گرفت و رقیب سوناک در رأی‌گیری نهایی از کل اعضای حزب شد.

خانم تراس قول داده که در عرض یک هفته پس از تصدی مسئولیت، کمک‌های بیشتری را برای حافظت از مصرف کنندگان دربرابر تورم اعلام کند. تراس قصد دارد تا پیشنهاد کاهش مالیات تا سقف ۳۰ میلیارد پوند را از طریق بودجه اضطراری در اواخر این ماه ارائه دهد.

لیز تراس کیست؟

سن: ۴۷
محل تولد: آکسفورد
محل سکونت: لندن و نورفولک
تحصیلات: مدرسه راندهای در لیدز، دانشگاه آکسفورد
خانواده: ازدواج با هیو اولری، حسابدار. دو دختر نوجوان دارد
حوزه پارلمانی: ساث‌وست نورفولک

لیز تراس متولد آکسفورد است. او گفته پدر و مادرش (که استاد ریاضی و پرستار بودند) از حزب کارگر هم چپ‌گراتر بودند.

او که در مدارس دولتی درس خوانده، در نوجوانی عضو حزب لیبرال‌دمکرات بود و در کنفرانس سالانه این حزب در سال ۱۹۹۴ در حمایت از حذف سلطنت سخنرانی کرد.

تراس از دانشگاه آکسفورد لیسانس «فلسفه، سیاست و اقتصاد» گرفت. پس از فارغ‌التحصیلی برای چند شرکت، از جمله شل، به عنوان حسابدار کار کرد و مدتی هم قائم‌مقام یک اندیشکده راستگرا بود.

او در دانشگاه از نظر سیاسی فعال بود و در همان دوران به حزب محافظه‌کار پیوست. در انتخابات پارلمانی سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ نامزد شد، ولی شکست خورد. تا آن‌که در سال ۲۰۱۰ با حمایت دیوید کامرون به عنوان نامزد این حزب در حوزه انتخابیه‌ای بسیار محافظه‌کار برگزیده شد و توانست وارد مجلس شود.

دو سال بعد به عنوان معاون وزیر آموزش، اولین سمت دولتی‌اش را گرفت و سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر کشاورزی و محیط زیست به عضویت کابینه درآمد.

در این هشت سال او وزیر دادگستری، قائم‌مقام وزیر دارایی و وزیر تجارت بین‌المللی هم بود و سال ۲۰۲۱ به مقام وزیر خارجه ارتقا پیدا کرد.

مهم‌ترین دستاورد او در این مقام، آزادی نازنین زاغری و انوشه انصاری از زندان در ایران بود؛ مأموریتی که چهار وزیر خارجه قبلی، از جمله خود بوریس جانسون، از عهده‌اش برنیامده بودند.

خانم تراس در دوران پیش از همه‌پرسی ۲۰۱۶ طرفدار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود و می‌گفت برگزیت باعث کاهش تجارت، سرمایه‌گذاری و فرصت‌های شغلی می‌شود.ولی پس از پیروزی طرفداران خروج در رفراندوم، او نظرش را تغییر داد و کم‌کم به یکی از سرسخت‌ترین هواداران خروج از اتحادیه تبدیل شد.

منابع: سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی