به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۸، ۱۴۰۱

وزیر امور خارجه آلمان:

مقام‌های ایران از «خشونت بی‌رحمانه» دست بکشند


آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان 

وزیر امور خارجه آلمان روز پنج‌شنبه گفت: برلین خواستار اعمال تحریم‌ توسط اتحادیه اروپا علیه ایران است. او در راستای این درخواست، یادآور شده که در ایران، اعتراض‌های متاثر از مرگ مهسا امینی که توسط پلیس «امنیت اخلاقی» بازداشت شده‌بود، اکنون با به‌کارگیری خشونت توسط حاکمان ایران سرکوب می‌شود.

آنالنا بائربوک، عصر پنج‌شنبه هفتم مهرماه با انتشار یک رشته توییت نوشته‌است که هرکاری را که ممکن باشد، انجام خواهد داد تا اتحادیه اروپا، علیه اعمال‌کنندگان خشونت بر مردم ایران، تحریم‌هایی را وضع کند.

خانم بائربوک نوشته است: من هر کاری که در توانم باشد را انجام می‌دهم تا علیه کسانی که در ایران زنان را در حد مرگ کتک می‌زنند و با نام دین، به معترضان تیراندازی می‌کنند، تحریم‌هایی اعمال شود.

در همین راستا خبرگزاری فرانسه گزارش داده که مقام‌های ایران، روز پنج‌شنبه فشار بر چهره‌های مشهور و روزنامه‌نگاران را افزایش داده‌اند.

این فشارها در پی موج اعتراضاتی است که چند روز پس از بازداشت و جان‌باختن مهسا امینی، زن بیست‌ودوساله ایرانی در بسیاری از شهرهای ایران به‌ راه افتاده‌است.

وزیر امور خارجه چهل‌ودو ساله آلمان می‌نویسد: چماق و گاز اشک‌آور، نشان‌گر قدرت نیست، بلکه این ترسی ناب از درون حاکمان است، که از طریق اعمال خشونت، رخ نشان می‌دهد.

در نگاه خانم بائربوک، کسانی که با خشونتی بیهوش‌کننده حکم‌رانی می‌کنند، از هیچ‌چیز بیش از این نمی‌ترسند که «زنان صدای‌شان را باهم به گوش دیگران برسانند».

  وزیر امور خارجه آلمان که روز دوشنبه نیز سفیر ایران را احضار کرده بود، نوشته‌است: مقام‌های ایران باید بی‌درنگ از اعمال خشونت دست بکشند. نه‌تنها موضوع مرگ مهسا امینی، بلکه موارد «مرگ بسیاری از تظاهرات‌کنندگان» نیز باید روشن شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که جنبش اعتراضی کنونی، بزرگ‌ترین جنبش اعتراضی از سال ۱۳۹۸ در ایران است که با کشته‌شدن مهسا امینی، دختر بیست‌ودو ساله کرد ایرانی، سه روز بعد از بازداشت توسط پلیس، روی داده‌است.

این خبرگزاری همچنین یادآور شده که خبرگزاري فارس {نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی} گزارش داده که در «حدود شصت» نفر از زمان آغاز اعتراضات كشته شده‌اند، در حالي‌كه سازمان غيردولتي «حقوق بشر ايران» مستقر در اسلو، تعداد کشته‌ها را «دست‌كم هفتاد‌وشش» تن، اعلام كرده‌است.

رادیو فرانسه