به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۳۰، ۱۴۰۱

مسجد سبزه میدان رشت در آتش

   جدیدترین تصاویر از اعتراضات مردمی



ایندیپندنت فارسی - به‌نظر می‌رسد اعتراض‌های چهار روز گذشته، که از شهرهای کردنشین ایران آغاز شد، در حال تبدیل شدن به تظاهرات‌های سراسری است

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از برگزاری گسترده چهارمین روز اعتراضات خیابانی در روز سه‌شنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۱، است. مستندات منتشر شده از سوی شاهدان میدانی نشان می‌دهد اعتراضات به شمار دیگری از شهرهای ایران نیز سرایت کرده است.

ستاندار تهران: تبعه‌هایی از سه کشور خارجی در تجمعات شب گذشته تهران بازداشت شدند

محسن منصوری، استاندار تهران نوشت: بنا به گزارش دقیق دستگاه‌های متولی در مسائل اخیر تهران رد پای مداخله برخی از سفارتخانه‌ها و سرویس‌های خارجی به وضوح مشاهده می‌شود. در بازداشت‌های شب گذشته تجمعات تهران تبعه‌هایی از سه کشور خارجی دستگیر شدند.

***

گابریل بوریچ، رئیس جمهوری چپ‌گرای شیلی در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و زمانی که از تعهد دولت خود به رویارویی با خشونت علیه زنان سخن می‌گفت، به قتل مهسا امینی اشاره کرد. جنبش‌های زنان شیلی در سال‌های اخیر یکی از پیشگامان مبارزه با خشونت سازمان‌یافته علیه زنان و دختران در جهان به شمار می‌رود.

***

مسجد سبزه میدان رشت در آتش

***

تهران پایگاه بسیج رو آتش زدند

***

مردم ساری، عکس خمینی و خامنه‌ای را از ساختمان شهرداری این شهر به زیر کشیدند

***

شهروندان معترض در قزوین، که در واکنش به کشته شدن مهسا امینی به خیابان‌ها آمده‌اند، عصر روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور، در مقابله با خشونت نیروهای انتظامی، به دفاع از خود پرداختند و نیروهای انتظامی را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

***

بندرعباس ۲۹ شهریور سیتی سنتر

***

این ویدیو از رشت منتشر شده و لحظه‌ای را نشان می‌دهد که مردی از خودرو پلیس چیزی را می‌قاپد. مشخص نیست دقیقا چه چیزی را از راننده این خودرو می‌قاپد اما این ویدیو با این عنوان منتشر شده‌ است که بیسیم مامور را قاپیده است.

***

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، کسبه بازار تهران روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور ماه، در اعتراض به قتل مهسا امینی، تجمع کرده و شعار «بازاری باغیرت حمایت حمایت» سر دادند.

***

***

زبیر نیک‌نفس، مدافع تیم فوتبال استقلال در حمایت از مهسا امینی موهای خود را تراشید. نیک‌نفس ضمن انتشار ویدئویی از این اقدام خود، نوشت: «این یک حرکت نمادین است، به یاد ژینا [مهسا] امینی و همه کسانی که مظلومانه از دنیا رفتند.»

***

ایستادگی یک دختر معترض مقابل ماموران انتظامی در گوهردشت #کرج؛ یکی از مخاطبان رادیو فردا با ارسال این ویدئو می‌گوید ماموران سعی داشتند با خشونت گوشی تلفن همراه او را بگیرند که با مقاومت این شهوند معترض روبرو شدند. اعتراضات به کشته شدن #مهسا_امینی دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در گوهردشت کرج ادامه داشت.

***

دو شهروند بنر مهسا امینی را روی پل عابر پیاده در اتوبان نواب تهران نصب کردند

***

تصاویر کشته‌شدگان اعدام‌های ۶۷ روی بیلبورد در مسیر رییسی در نیویورک

***

سه‌شنبه ۲۹ شهریور آتش‌سوزی خودروی پلیس مقابل دادگستری مشهد

***

ویدیو یک شهروند از قزوین روایت می‌کند که معترضان مینی‌بوس ماموران امنیتی را آتش زدند

***

پایین کشیدن پرچم جمهوری اسلامی توسط معترضین

پرتاب گاز اشک آور به داخل خودردها

***

مردم در رشت با مقاومت خود، ماموران ضد شورش را وادار به فرار می‌کنند

***

درگیری نیروهای امنیتی با مردم رشت

***

«زخمی شدن یک دختر ده ساله در بوکان به ضرب نیروهای امنیتی»

شبکه حقوق بشر کردستان از مجروح شدن یک دختر ۱۰ ساله در بوکان در تیراندازی ماموران ضد شورش خبر داده است.هه‌نگاو هم می‌گوید گلوله به سر این کودک اصابت کرده و حال او وخیم است.گزارش‌ها از شهرهای بوکان، پیرانشهر و مهاباد حاکی از اعزام نیروهای ضدشورش از شهرهای مجاور به این شهرهاست. گزارش شده در مهاباد «ده نفر» دستگیر شده‌اند.درحالیکه اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی در شهرهای کردنشین رو به گسترش است، معترضان در تهران با آنها اعلام همبستگی کردند و شعار دادند: «کردستان، چشم و چراغ ایران».

***

بلوار کشاورز تهران

***

عقب نشینی و فرار نیروهای یگان ویژه رشت از دست مردم

***

تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران

***

تیراندازی مستقیم به معترضان در بوکان

‌در تصاویر ویدیویی که از شهر بوکان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیروهای امنیتی به سمت معترضان به کشته شدن مهسا امینی مستقیما تیراندازی می‌کنند.صدای گفتگوی روی ویدیو برای حفظ هویت قطع شده است.

پیشتر شبکه حقوق بشر کردستان از مجروح شدن یک دختر ده ساله در تیراندازی ماموران ضد شورش در این شهر خبر داده بود.

***

ادامه اعتراضات در تهران در آخرین ساعات دوشنبه شب

تصاویر تازه‌ای که از تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده معترضان را در آخرین ساعات شب دوشنبه در خیابان نشان می‌دهد که شعار سر داده‌آند: «می‌جنگم، می‌میرم، ایران رو پس می‌گیرم».

***

بالاگرفتن شدت اعتراضات و درگیری‌ها در تهران؛ سر دادن شعار «این آخرین پیامه هدف خود نظامه

***

معترضان خامنه‌ای را قاتل مهسا دانستند

ایران اینترنشنال - سه روز پس از قتل بهت‌آور مهسا امینی، صد‌ها هزار نفر از ایرانیان از جمله زنان بدون حجاب در شهرهای بزرگ و کوچک از جمله تهران اعتصاب یا تظاهرات کردند و علیه جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای شعار دادند. این اعتراض‌ها گسترده‌ترین اعتراضات سراسری علیه حکومت پس از دیماه ۱۳۹۸ است.

***

عضو دفتر نشر آثار خامنه‌ای: مهسا امینی بهانه است اصل نظام نشانه است

مهدی فضائلی، عضو دفتر نشر آثار خامنه‌ای با اشاره به مرک مهسا امینی در توییتر نوشت: از مردمی که به حادثه‌ای که برای مهسا امینی پیش آمد، به روش پلیس امنیت اخلاقی نقد دارند که بگذریم، رفتار عده‌ای این حقیقت را آشکار می‌کند که «مهسا امینی بهانه است، اصل نظام را نشانه است»

***

دومین شب اعتراضات در گوهردشت کرج

در گوهر‌دشت کرج نیز معترضان برای دومین شب متوالی در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی به خیابان آمده‌اند.

***

درحالیکه اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی در شهرهای کردنشین رو به گسترش است، معترضان در تهران با آنها اعلام همبستگی کردند و شعار دادند: «کرستان، چشم و چراغ ایران».

تجمع در مشهد: شعار مرگ بر دیکتاتور و تیراندازی هوایی

***

تجمع در سلیمانیه عراق در اعتراض به مرگ مهسا امینی

همزمان با تجمعات در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به مرگ مهسا امینی،‌ گروهی از کردهای ایرانی ساکن شهر سلیمانیه عراق هم در پارکی جمع شدند.

در این تجمع که امروز دوشنبه برگزار شد معترضان به شکل نمادین یک روسری را آتش زدند.

عکس‌هایی از این تجمع را ببینید:

a1.jpga2.jpg***

اولین لحظات شکل‌گیری اعتراض‌های امروز تهران

در تهران هنوز اعتراض و درگیری ادامه دارد و ویدئوهای تازه‌ای منتشر می‌شوند.

در دو ویدئوی زیر ابتدا ببینید که چگونه اعتراض‌ها امروز در تهران شکل گرفتند و در ویدئوی بعد ببینید که چگونه اعتراض‌ها به اوچ رسیدند:

***

ویدئویی از اعتراض‌ها در رشت را ببینید، شهری که دیروز هم شاهد اعتراض‌های مشابهی بود:

***

درگیری نیروهای انتظامی با معترضان در تهران

درگیری نیروهای انتظامی با معترضان به مرگ مهسا امینی در تهران ادامه دارد.

در ویدئوهایی که منتشر شده نیروهای ضدشورش به معترضان هشدار می‌دهند و معترضان سعی در دفاع از خود دارند.

این ویدئو را ببینید: