به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۱۶، ۱۴۰۲

منویات علی خامنه‌ای در مورد وریا غفوری چگونه اجرا شد؟

 

وریا غفوری سه‌شنبه۹خرداد، در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که به‌صورت رسمی از فوتبال خداحافظی خواهد کرد. آقای غفوری در استوری اینستاگرام خود نوشته بود که برای تماشای دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس در فینال جام‌حذفی فوتبال ایران به ورزشگاه آزادی می‌رود تا با تماشای دیدار تیم سابقش مقابل پرسپولیس، رسما از دنیای فوتبال خداحافظی کند.

وریا غفوری تابستان سال ۱۴۰۱، با تصمیم سردار پاسدار «مصطفی آجرلو» از تیم استقلال اخراج شد. او سپس به تیم فولاد پیوست، اما در جریان اعتراضات سراسری، نیروهای امنیتی با هجوم به محل تمرین تیم فولاد، او را مقابل چشم فرزندان و همبازی‌هایش بازداشت کردند. وریا غفوری در جریان رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، در بازداشت بود. باشگاه فولاد خوزستان پس از آزادی وریا غفوری، قرارداد او را به‌صورت یک طرفه فسخ کرد.  

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی، به باشگاه پیکان که خواهان عقد قرارداد با وریا غفوری بود، اجازه ثبت قرارداد نداده بودند. پس از آن نیز سایر باشگاه‌ها از مذاکره و عقد قرارداد با این بازیکن منع شدند.

آقای غفوری در سال‌های گذشته به کرات بابت وضعیت نامساعد اقتصادی، ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها، سرکوب معترضین، اعدام «نوید افکاری»، خودسوزی «سحر خدایاری» ملقب به «دختر آبی»، شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی و به قتل رسیدن «مهسا[ژینا]امینی» یا حتی سیاست‌های مداخله‌جویانه جمهوری اسلامی در خاورمیانه، واکنش نشان می‌داد. به همین دلیل، حتی مورد غضب «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی نیز قرار گرفت.

بهمن۱۳۹۷، علی خامنه‌ای در بخشی از سخنرانی خود به‌وضوح «علی کریمی» و وریا غفوری را به سکوت فراخواند و با ادبیاتی تهدیدآمیز به آن‌ها گفت که فراموش نکنند امنیت خود را از کجا آورده‌اند.

۱۱آذر ۱۴۰۱، گروه هکری «بلک ریوارد»، پس از به‌دست آوردن اطلاعات خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران، اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد «مهدی تاج»، با وعده «اجرای منویات رهبر جمهوری اسلامی در فوتبال ایران» و با فشار و حمایت سپاه پاسداران، به ریاست این فدراسیون رسیده است.

عجیب نیست که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی برای حذف کردن چهره‌ای مانند وریا غفوری تلاش کند، اما ممنوعیت ورود این بازیکن به ورزشگاه‌ها، مستلزم ارائه شواهدی از سوی فدراسیون فوتبال مبتنی‌بر رفتارهای وریا غفوری برای متشنج کردن جو ورزشگاه‌ها و دامن زدن به «هولیگانیزم» و تشکیل دادگاه به‌صورت قانونی است.

منویات رهبر جمهوری اسلامی اما تکلیف می‌کند که وریا غفوری از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شود؛ در سکوت فدراسیون جهانی فوتبال.

ایران وایر