به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۱۴، ۱۴۰۲

خامنه‌ای اعتراضات سال گذشته را «تلاش دشمن» خواند و گفت که «اوباش» هم «پیاده‌نظام اغتشاش» شدند

 آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد فوت روح‌الله خمینی، بنیانگذار حکومت اسلامی در سال ۵۷، بار دیگر اعتراضات سراسری مردم ایران در شهرهای مختلف از پاییز سال گذشته را «تلاش دشمن» نامید و آن را «اغتشاشات» خواند و افزود که «جمعی هم اراذل و اوباش بودند که پیاده‌نظام اغتشاش بودند.»

 خامنه‌ای گفت که «آخرین تلاش دشمن تا حالا همین اغتشاشات پاییز گذشته بود» و تاکید کرد: «طراحی این اغتشاش‌های پاییز گذشته در اتاق‌های فکر کشورهای غربی انجام گرفت». او بدون ارائه هیچگونه دلیل و سند و مدرکی مدعی شد که اعتراضات سال گذشته «پشتیبانی مالی و رسانه‌ای و تسلیحاتی به وسیله دستگاه‌های امنیتی غربی انجام شد.»

رهبر جمهوری اسلامی معترضان داخل ایران را «پیاده نظام» دشمنان خواند و گفت: «این پیاده نظام ترکیبی از تعداد معدودی افراد مغرض، تعداد بیشتری آدم های غافل و احساساتی و جمعی هم اراذل و اوباش».

به گفته وی «در خارج هم برخی افراد سطح بالای دولت‌های خارجی با دشمنان عکس یادگاری گرفتند فکر می‌کردند کار تمام شده است. طراحی آنها به گونه‌ای بود که فکر می‌کردند کار جمهوری اسلامی تمام شده و فکر می کردند ملت ایران را می توانند به خدمت بگیرند؛ احمق‌ها باز هم اشتباه کردند.»

آقای خامنه‌ای همچنین به «بسیج» اشاره کرد و گفت: «جوان‌های متعهد در خیابانها و دانشگاه‌ها توانستند کارهای بزرگی انجام دهند. بسیج دانشجویی و بسیج اقشار و همچنین مردم متدین و متعهد وظایف خود را انجام دادند و دشمن را ناکام کردند و نقشه دشمن باطل شد ولی این هشدار به همه داده شد که از کید دشمن غفلت نکنیم.»

اعتراضات سراسری در ایران از شهریور ماه سال گذشته و به دنبال کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز گردید که به گفته نهادهای حقوق بشری نزدیک به ۵۰۰ نفر از جمله ۷۰ کودک در آن کشته شدند.

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی با واقعیت رخ داده در اعتراضات سراسری ایران هم‌خوانی ندارد و کلید اعتراضات از کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات مردمی نسبت به عملکرد گشت ارشاد بود.

در جریان اعتراضات سال گذشته نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بنا بر اعلام قوه قضائیه بیش از ده‌ها هزار نفر را بازداشت کردند و تا به امروز ۷ نفر از معترضان توسط حکومت اعدام شده‌اند.

براساس آمارهای منتشر شده دست‌کم ۱۰۰ روزنامه‌نگار در جریان اعتراضات سال گذشته دستگیر، محاکمه، زندانی و یا احضار شده‌اند.

اعدام شدگان اعتراضات ۱۴۰۱

انتخابات مجلس

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش همچنین گفت که «انتخابات آینده بسیار مهم است» و بر حضور در این انتخابات تاکید کرد.

آقای خامنه‌ای گفته که «دشمن از همین حالا توپخانه خود را به سمت انتخابات روشن کرده و مشغول بمباران انتخاباتی است که هنوز حداقل ۹ ماه تا آن انتخابات فاصله داریم.»

وی گفت که «دشمن» به دنبال «بدبین کردم مردم به انتخابات» است.

آیت‌الله خامنه‌ای ابراز امیدواری کرد که «ملت ایران و جوانان» با حضور در انتخابات «دشمن» را ناکام کنند.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که در آخرین انتخابات در ایران کمتر از ۵۰ درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

جناح اصلاح طلب در جمهوری اسلامی وجود نظارت استصوابی شورای نگهبان را نوعی «مهندسی انتخابات پیش از انتخاب مردم» دانسته و آن را دلیل اقبال کم عمومی به انتخابات می‌خواند، در حالیکه کارشناسان اساسا ساختار برگزاری انتخابات و آزاد نبودن آن در همه بخش‌ها را دلیل عدم حضور گسترده مردم می‌دانند.

  بی بی سی فارسی