به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۲۱، ۱۳۹۱

ایران، موضوع مناظره‌ تلویزیونی جو بایدن و پال رایان
پس از مناظره‌ی تلویزیونی باراک اوباما و رقیب انتخاباتی او میت رامنی، نوبت به معاونان آنها، جو بایدن و پال رایان رسید. مهم‌ترین موضوعات آنها سیاست خارجی، بازار کار، سقط جنین و برنامه اتمی ایران بود.

بر اساس نظرسنجی‌هایی که در پی نخستین مناظره‌ی رئیس جمهور باراک اوباما و رقیب جمهوری‌خواهش میت رامنی انجام شده، محبوبیت دولت ایالات متحده نزد شهروندانی که در نظرسنجی‌ها شرکت کرده بودند، کاهش یافته است. علت این امر بیش از هر چیز موضع تدافعی او در برابر رامنی عنوان شده است.

شامگاه پنجشنبه به وقت محلی (۱۱ اکتبر / ۲۰ مهر) جو بایدن باید جور رئیس خود را می‌کشید و با پیروزی در مناظره‌ی تلویزیونی، محبوبیت دمکرات‌ها را بالا می‌برد. او از سیاست خارجی دولت دفاع کرد و ضمن اشاره به پایان جنگ عراق، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در آینده‌ نزدیک و کشتن اسامه بن لادن رهبر شبکه‌ی تروریستی القاعده، تاکید کرد که اوباما با آینده‌نگری و توانایی کامل مملکت را اداره می‌کند.

رقیب جمهوری‌خواه بایدن در مقابل اظهار داشت که دولت اوباما موقعیت ایالات متحده را در جهان تضعیف کرده است. پال رایان گفت: «نیازی نیست که ما از دیگران معذرت بخواهیم، وقتی که برای دفاع از ارزش‌هایمان مبارزه می‌کنیم». او برای اثبات این ادعا که دولت اوباما بر اوضاع مسلط نیست به کشتن سفیر آمریکا و سه شهروند آمریکایی در لیبی در سپتامبر امسال اشاره کرد.

هشدار در رابطه با ایران

معاون رئیس جمهور آمریکا با اشاره به سخنان جمهوری‌خواهان در رابطه با مناقشه‌ی اتمی با ایران نسبت به بروز "جنگی دیگر" هشدار داد. او گفت، اوباما تمامی تلاش خود را به خرج می‌دهد تا از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند. بایدن تاکید نمود که ایران در شرایط فعلی برای رسیدن به بمب اتمی راه نسبتا درازی در پیش دارد.

پال رایان در مقابل گفت، تلاش‌های اوباما در رابطه با مناقشه‌ی اتمی با شکست مواجه شده‌اند. او گفت: «شما می‌گویید گزینه‌ی نظامی را هنوز مد نظر دارید، اما کسی برای حرف‌های شما ارزش قائل نیست». رایان مدعی شد که اگر رامنی سکان امور را به‌دست بگیرد، آمریکا در مناقشه‌ی اتمی با ایران اعتبار بیشتری کسب خواهد کرد.