به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۲۲، ۱۳۹۱

سرما و حیوانات رهاشده زلزله‌زدگان را تهدید می‌کند
وزیر بهداشت نسبت به سرد شدن هوا، مشکلات ناشی از حیوان زدگی و حیوانات اهلی رها در مناطق زلزله زده هشدار داد.
او در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» ایسنا در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی گفت: در زلزله اخیر برخی روستاها و حتی مناطق شهری به صورت صد در صد تخریب شده‌اند. برخی خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری هم طوری صدمه خورده‌اند که قابلیت استفاده ندارند و ممکن است با پس لرزه‌های بعدی فرو بریزند، اما با این وجود پرسنل مراکز بهداشتی درمانی ارائه خدمت را تعلیق نکرده‌اند و این خدمات همچنان ارائه می‌شود.

دستجردی درباره مهمترین مشکلات بهداشتی درمانی زلزله زدگان گفت: در حال حاضر مسائل مختلفی مردم و از جمله ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی را تهدید می‌کند. امیدواریم همانطور که برای ساخت مسکن و سرپناه مردم کار می‌شود با همان نسبت و با همان اولویت نیز مراکز بهداشتی درمانی تخریب شده و صدمه دیده ساخته شوند تا بتوانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم.

وی افزود: از نظر ارائه خدمات، مشکلات بهداشتی بیشتر مربوط به فضای فیزیکی نامناسب است. این فضاهای چادری علیرغم آنکه سمپاشی می‌شوند و در جلوگیری از وجود مشکلات عفونت و غیره تلاش می‌شود، اما فضای مناسبی برای ارائه خدمت نیستند.

وزیر بهداشت به مشکلات بهداشتی مردم نیز اشاره کرد و افزود:
هوا رو به سرد شدن پیش می‌رود، شبها بسیار سرد است، با بارش باران نیز مشکلات بسیاری ایجاد می شود، با سردتر شدن هوا مشکلات بیشتر خواهد شد. چادر‌ها مجتمع و نزدیک به هم هستند و امکان ورود بیماریهای واگیر با وجود تلاش روز افزون پرسنل بهداشتی،‌ وجود دارد.
وی گفت که سرمای محیط و حتی مشکلات ناشی از حیوان گزیدگی و حیوانات اهلی رها، افراد را تهدید می‌کند.

وزیر بهداشت افزود:
مطلب دیگر مربوط به توالت‌ها و سرویس‌های بهداشتی است. باید بر سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های بهداشتی نظارت جدی صورت گیرد. بیشتر شکایت زلزله زدگان از این موارد است. هرچند تیم‌های بهداشتی وزارت بهداشت نظارت کرده و گزارش‌ دهی می‌کنند، اما به نظر می رسد دستگاه‌هایی نظیر دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، استانداری و دیگر مراکز مربوطه نیز باید به این اماکن بهداشتی به صورت جدی نظارت داشته و به وظایف خود عمل کنند.

دستجردی افزود:
در شهر ورزقان مردم عنوان می‌کنند که از نظر ساخت و ساز، رسیدگی خوبی به آنها نمی‌شود در این زمینه یا مردم باید توجیه شوند یا باید دیده شود که آنها چه مشکلاتی دارند و به مشکلات آنها رسیدگی شود. به نظر می‌رسد مشکل بیشتر مربوط به فضای فیزیکی است.

وی افزود:
این فضای فیزیکی غیر از مسکن موقت که همان چادر است باید مشکل مربوط به مسکن‌های متوسط مانند کانکس‌ها نیز رفع شود تا مسکن دائمی زلزله زدگان به صورت خانه‌های مناسب در اختیارشان قرار گیرد.

منبع: ایسنا