به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۵، ۱۳۹۱

فاطمه هاشمی رفسنجانی:
احمدی نژاد باید هر چه سریعتر برود و انتخابات زودهنگام برگذار شود

خامنه ای خواستار حفظ آرامش تا زمان برگذاری انتخابات شد

روزنامه "فاینشال تایمز" چاپ آمریکا با انتشار گفت و گویی با فاطمه هاشمی رفسنجانی به اوضاع اقتصادی و انتخابات آینده ریاست جمهوری و نقش پدرش آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران، اشاره ای داشته است.


فاینشال تایمز در ابتدا می نویسد: پدر فاطمه هاشمی، یکی از قدرتمندترین افراد در جمهوری اسلامی است، اما برادر و خواهر فاطمه، هفته گذشته راهی زندان شده اند.

دختر 52 ساله آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئيس جمهور سابق در این مصاحبه که در دفتر وی انجام شده، می گوید: مشکلات اقتصادی و شکاف ایجاده شده بین مردم و دولت ، کشور را در "بدترین وضعیت " از ابتدای انقلاب 1979 تاکنون - حتی بدتر از دوران جنگ با عراق - قرار داده است.

فاطمه هاشمی با ظاهری پوشیده و حجابی اسلامی، در این گفت و گو حاضر شده و می گوید: وضعیت اقتصادی کشور بسیار نگران کننده است
وی با بیان اینکه "وضعیت به حدی نگران کننده است که شاید نیاز باشد انتخابات زودهنگام برگزار شود" می گوید: هر چه زودتر اشتباهات دولت متوقف شود بهتر است، چه از طریق تغییر آقای احمدی نژاد و یا اصلاح [سیاست] او".
وی خاطر نشان کرده است: انتخابات زودهنگام یا برکناری احمدی نژاد، به مجلس بستگی دارد. تحریم ها، مشکلاتی را برای ما به وجود آورده، اما سوء مدیریت به این مشکلات دامن زده است.

خانم هاشمی که مسئول بنیاد بیماری های خاص در ایران است می گوید: «هیچ نقشی در سیاست ایران ندارد» . او اگر چه اصرار دارد که به نمایندگی از پدرش صحبت نمی کند، اما صحبت های وی احتمالا به عنوان بیان مواضع آقای رفسنجانی تلقی می شود.

فاینشنال تایمز با اشاره به اینکه نشانه هایی از ورود مجدد آیت الله هاشمی به صحنه سیاست ایران دیده می شود، می نویسد: هاشمی رفسنجانی، این محافظه کار عملگرا که یک ستون از انقلاب اسلامی بوده ، در سالهای گذشته به شدت از سوی احمدی نژاد به مسائل مختلفی متهم شده است.

قاطمه هاشمی می گوید: رئیس جمهور با زبان رادیکال خود در روابط خارجی و سیاست های اقتصادی پوپولیستی باعث تضعیف نظام شده است.

هاشمی یادآور شد که نهادهای دیگر از جمله مجلس نیز مسوول مشکلات امروز هستند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، گرچه پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 در ایران، هاشمی به دلیل برخی مواضعش به حاشیه رانده شده و حتی در نماز جمعه نیز حضور پیدا نمی کند، اما فاطمه هاشمی می گوید که پدر او از سوی مقام معظم رهبری در مجمع تشخیص ابقاء شده و در اجلاس سران عدم تعهد در ماه اوت شانه به شانه با آیت الله خامنه ای وارد محل جلسه سران شده است.

خانم هاشمی گفت که «پدر او در تلاش برای حفظ و پایداری نظام است» و اضافه کرد هاشمی به "مرد بحران" شهرت دارد، نمونه اش نقش حیاتی او در جنگ ایران و عراق.

فاینشنال تایمز به نقل از او می نویسد: بعید است که او دوباره برای ریاست جمهوری کاندیدا شود. همچنین نامزدهای خاصی را نیز در نظر ندارد.

هاشمی خاطر نشان کرد پدرش در عین حال خواستار حضور "نیروهای میانه رو و لایقی چه در اردوگاه چپ یا اردوگاه راست " است تا برای اداره کشور به کار گرفته شوند، چرا که ایران نیاز دارد توسعه اقتصادی خود را از سر گرفته و راهی "واقع بینانه" در روابط بین الملل بیابد» هر چند این موضوه به معنایتوقف برنامه هسته ای ایران نیست.

خانم هاشمی با اشاره به قیمت ها و وضعیت بهتر اقتصاد در دوران جنگ گفت: در طول جنگ با عراق مردم با اعتماد به مسئولان خود، فرزندان خود را تشویق به حضور در جبهه ها می کردند و زنان با اهدای جواهرات خود، به جبهه ها کمک می کردند.

او با سرزنش دولت احمدی نژاد می گوید: اما در حال حاضر مشکلات بسیاری وجود دارد، به جز دولت، مجلس هم مسئول مشکلات امروز مردم است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب؛ فاطمه هاشمی در مورد خواهرش که اخیراً بازداشت شده، می گوید: فائزه هاشمی در حال حاضر در حال گذراندن حکم شش ماه زندان است ، اما می دانم که او مشغول مطالعه و ترجمه در زندان نیز است.

خانم هاشمی گفت که او خیلی کم از وضعیت برادرش مهدی اطلاع دارد، چرا که با او زمان اندکی تلفنی صحبت کرده است.
وی با آرزوی برگزاری دادگاهی منصفانه برای مهدی هاشمی، با بیان اینکه «اگر چنین شود مشخص می شود هیچ یک از اعضای این خانواده پول کشور را به سرقت نمی برد. " افزود: مطمئن باشید که اگر خانواده هاشمی فاسد بود، این مساله تاکنون فاش شده بود.

منبع: انتخاب

خامنه ای خواستار حفظ آرامش تا زمان برگذاری انتخابات شد

علی خامنه ای روز دوشنبه خواستار حفظ آرامش و جلوگیری از جنجالی شدن فضای سیاسی تا زمان برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری شد.

رهبر جمهوری اسلامی ایران که به خراسان شمالی سفر کرده است در جمع تعدادی از مردم شیروان گفت:" مردم حواسشان جمع است، مسئولان قوای سه گانه هم کاملا مراقب باشند تا بدخواهان نتوانند آرامش موجود را که نشانه اقتدار عظیم کشور محسوب می شود، بر هم بزنند."
او افزود:" در مدت باقیمانده تا انتخابات و در خود انتخابات، همت همه مسئولان بر حفظ آرامش و اجتناب از جنجالی شدن فضای سیاسی کشور متمرکز باشد."

خامنه ای پیش از این نیز نسبت به اعتراض هایی که در مرکز تهران در اعتراض به گرانی و سقوط ارزش پول ایران برگزار شده بود به شدت اعتراض کرد.
وی معترضان را گروهی از افرادی معرفی کرد که به " آتش زدن سطل های زباله" پرداختند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت:" ایجاد بی ثباتی در کشورهای مختلف از جمله سیاست های مزورانه استکبار است اما ایران عزیز به ˈبرکت هوشمندی، آگاهی و بصیرت حقیقتا تحسین برانگیز ملتˈ و به پشتوانه حضور مردم در صحنه از ˈآرامش و ثبات سیاسی مثال زدنیˈ برخوردار است."

مردم خسته نیستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود مردم ایران را در شرایط جاری پرنشاط و برخی مسئولان را "خسته" معرفی کرد.
او همچنین از اینکه " برخی تریبون دارهای داخلی غافلانه حرف های دشمن را تکرار می کنند" به شدت انتقاد کرد و گفت:" این افراد، خودشان خسته شده اند اما می گویند مردم خسته اند."

وی افزود:" مردم حواسشان جمع است، مسئولان قوای سه گانه هم کاملا مراقب باشند تا بدخواهان نتوانند آرامش موجود را که نشانه اقتدار عظیم کشور محسوب می شود، بر هم بزنند."

رهبرجمهوری اسلامی ایران گفت:" مردم آماده کار و تلاش هستند. میدان را برای حضور آنان آماده و باز کنید تا ببینید با چه انگیزه و همتی وارد می شوند."