به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۷، ۱۳۹۱

ارسلان کامکار: ارکسترملی ایران تعطیل شده است
قطعه ایران، اثر ارزنده ارسلان کامکار، با صدای زنده یاد حسین سرشار
این قطعه یادآور دلاوری‌های مردم ایران زمین است.
  پس از پخش شایعاتی مبنی‌بر تعطیلی ارکسترملی ایران و رد این شایعات از سوی برخی مسئولان، ارسلان کامکار عضو شورای فنی این ارکستر و عضو دائم ارکسترسمفونیک تهران خبر تعطیلی ارکسترملی را تایید کرد.


به گزارش ایلنا، کامکار در پاسخ به این سوال که گویا اعضای ارکستر ملی از خردادماه سر تمرین‌ها حاضر نمی‌شوند و شایعه تعطیلی این ارکستر صحت دارد، گفت: من هم همین اخبار را شنیده‌ام و از قبل هم گفته بودند که برنامه‌هایی برای ارکسترملی دارند. بدون اینکه به ما اطلاع بدهند دو، سه روز پیش باخبر شدم بله متاسفانه فعالیت ارکسترملی متوقف شده است.


این هنرمند در پاسخ به این سوال که یعنی ما درحال حاضر ارکسترملی نداریم، پاسخ داد: نه، فکر نمی‌کنم.

کارمکار در خصوص پی‌گیری هفته گذشته ایلنا درباره شایعه تعطیلی ارکسترملی و صحبت‌های مسئولان مبنی بر تاسیس موسسه ارکسترهای موسیقی ایران، بیان کرد: من هم در همین حد شنیده‌ام و به نظرم همه این‌ها حرف است. چه فرقی می‌کند؟ محلی که ارکسترها تا به حال به آنجا وابسته بودند که بودجه نمی‌دادند و قرارداد نمی‌بستند حالا با تاسیس همچین تشکیلاتی بودجه می‌دهند و قرارداد می‌بندند؟

وی افزود: من فکر می‌کنم تمام این‌ها بابت این است که تنها بگویند کاری صورت می‌گیرد و فکر نمی‌کنم عملی باشد. البته امیدوارم اینطور که مسئولان می‌گویند باشد، چون اصلا از این اوضاع خوشحال نیستم. شاید عمر ارکسترملی زیاد نباشد، اما عمر ارکسترسمفونیک ۸۰سال است، از هم پاشیدن این ارکسترها فاجعه است.

عضو شورای فنی ارکسترملی درباره تاثیر تعطیلی ارکسترملی بر جریان موسیقی در کشور، گفت: به نظر من یک فاجعه است، مگراینکه ارکستر فیلارمونیکی درست شود که مثل همه عده‌ای از افراد عاشق موسیقی هر از چندگاهی آن‌جا حضور پیدا کنند و افرادی که سرمایه‌ای دارند در این مسیر از افراد حمایت کنند.

وی ادامه داد: اما اگر هیچ حمایتی صورت نگیرد و ارکستر فیلارمونیکی به عنوان جایگزین درست نشود، تعطیلی ارکسترملی یک ضایعه بزرگ خواهد بود که به هیچ وجه امکان جبران آن وجود ندارد. این روند انگیزه را از تمام بچه‌های آهنگ‌ساز می‌گیرد، همین طور خود من دیگر انگیزه‌ای برای کار نخواهم داشت. یک قطعه نوشته می‌شود که اجرا شود و اگر محلی برای اجرای آن وجود نداشته باشد دیگر دلیلی برای نوشتن وجود ندارد.

عضو ارکسترسمفونیک تهران در پاسخ به این پرسش که آیا عظمی از سوی مسئولان برای رفع مشکلات ارکسترملی مشاهده کرده است یا خیر، گفت: نه، سال‌ها است که قرار است مشکلات ارکسترملی برطرف شود اما از چهارسال پیش تا این اواخر بابت قرارداد بستن مشکل داشتیم، الان هم که با وجود این اخبار مشخص نیست اصلا قراردادی درکار است یا نه.

وی در انتها با ابراز تاسف از تعطیلی ارکسترملی، اظهار کرد: برای فردی مثل من که سی سال است در ارکسترسمفونیک عضو هستم، ارکستر ملی و سمفونیک مانند خانه می‌ماند و من از خراب شدن این خانه بسیار متاسف هستم.

یکی از کارهای زنده یاد حسین سرشار اجرای توانمندانه و ماهرانه قطعه ایران، اثر ارزنده ارسلان کامکار، بود.