به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۴

آیا تهران هم صاحب مک‌دونالد می‌شود؟


پس از حصول توافق اتمی در وین، ایرانی‌ها با زبان طنز از ورود برندهای تجاری مشهور از جمله مک‌دونالد به ایران استقبال کردند. در وبسایت مک‌دونالد فرمی برای پذیرش نمایندگی در ایران قرار داده شده است.

توافق اتمی میان ایران و غرب موجی از شرکت‌های بین‌المللی را به ورود به بازار مصرف‌گرا، جوان و پویای ایران امیدوار کرده است. در مقابل ایرانی‌ها نیز با برداشته شدن پله به پله تحریم‌ها امیدوارند تا کشور از انزوای چند ساله اخیر بیرون بیاید و گشوده شدن درهای اقتصاد به روی نام‌ها و برندهای جهانی، عرصه را بر کالاهای کم‌کیفیت چینی که تاکنون بازار ایران را در مشت خود داشتند، تنگ کند.
پس از آنکه خبر توافق هسته‌ای وین در روز سه‌شنبه (۱۴ ژوئیه) میان ایران و کشورهای ۱+۵ منتشر شد، موجی از پیام‌های طنزآمیز در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران عمدتا جوان ایرانی در مورد پیامدهای مثبت این توافق در زندگی روزمره مردم، دست به دست شد. برخی مثلا از آزاد شدن قریب‌الوقوع مشروبات الکلی نوشتند و برخی دیگر از آزادی نوع پوشش و برداشته شدن حجاب.
یکی از کاربران نیز در توئیتی نوشت: "خداحافظ فلافل، سلام مک‌دونالد. پشمک حاج عبدالله از فردا در تمام فروشگا‌های اروپا و آمریکا."
در سال ۱۹۹۰ زمانی که کمپانی "مک‌دونالد" نخستین شعبه‌اش را در میدان پوشکین مسکو افتتاح کرد، بیش از ۳۰ هزار نفر ساعت‌ها در برابر در ورودی آن برای خرید همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌شده صف کشیدند. تا چند هفته پس از آن نیز مأموران پلیس هر روز باتوم به دست مسئول حفظ نظم صف چندین کیلومتری مقابل این رستوران بودند.
۷۰ سال انزوای اقتصادی موجب شده بود تا شهروندان شوروی سابق عطشی فراوان برای چشیدن طعم فرهنگ غربی، در قالب همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌شده هم که شده، داشته باشند.
در اکتبر همان سال مک‌دونالد نخستین شعبه خود در چین را نیز افتتاح کرد. رستوران مک‌دونالد در شهر شنژن، یکی از مناطق تجاری آزاد چین، قرار داشت.
با راه افتادن مک‌دونالد در چین و شوروی، بخشی از فرهنگ آمریکا وارد دو کشوری شده بود که درهایشان تا سال‌ها به روی فرهنگ غرب بسته مانده بود.
در این میان انتشار زمزمه‌هایی جدی در مورد یک خبر در روزهای اخیر، موجب شده تا پیام‌هایی که ایرانیان به طنز نوشته بودند، رنگ و رویی بیش از تفریح و سرگرمی به خود بگیرد.
کمپانی مک‌دونالد در سایت رسمی خود برای پذیرش نمایندگی در ایران اعلام آمادگی کرده و فرم مخصوص را
در اختیار علاقمندان قرار داده است. به این ترتیب کسانی که علاقمند به افتتاح شعبه‌ای از این رستوران
زنجیره‌ای در ایران هستند، می‌توانند با پر کردن این فرم، درخواست خود را رسما به مک‌دونالد تحویل دهند.
آیا تاریخ تکرار خواهد شد؟
آیا آنچه که در سال ۱۹۹۰ در چین و روسیه رخ داد، در سال ۲۰۱۵ در ایران نیز رخ می‌دهد؟ آیا مک‌دونالد که در کنار کمپانی‌هایی نظیر استارباکس به ‌نمادی از فرهنگ آمریکا در جهان تبدیل شده، راهی به شهرهای ایران خواهد یافت؟
مک‌دونالد در وبسایت خود اعلام کرده است که این کمپانی "در حال حاضر زمانی قطعی را برای توسعه رستوران‌های خود در ایران مشخص نکرده است." هر چند در ادامه آمده است که مک‌دونالد در آینده "شاید گام‌هایی را در این راه بردارد."
ایران در کنار کره شمالی، بولیوی، غنا و چند کشور دیگر، از معدود کشورهای جهان است که مک‌دونالد در آن شعبه‌ای ندارد. این کمپانی در مجموع در ۱۱۹ کشور جهان مشغول فعالیت است.
این البته به این معنا نیست که در ایران برای مک‌دونالد نیز همانند بسیاری از مارک‌های دیگر کپی تقلبی درست نشده باشد. رستوران‌های "مش‌دونالد" سال‌هاست که با فراغ خاطر در غیاب مک‌دونالد، جور رقیب کله‌گنده‌ی آمریکایی خود را در ایران می‌کشند.
به نظر می‌رسد مشتریان ایرانی هنوز هم باید خود را با خوردن همبرگرهای مش‌دونالد راضی کنند، تا سرانجام زمان مشخص کند که آیا مک‌دونالد شانسی برای فعالیت در جمهوری اسلامی خواهد داشت یا خیر.
دویچه وله