به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۴، ۱۳۹۴

سخنان باراک اوباما و حسن روحانی پس از اعلام توافق هسته‌ای

روسای جمهور ایالات متحده آمریکا و ایران دقایقی پس از اعلام رسمی توافق هسته‌ای در سخنانی به این "رخداد تاریخی" در عرصه دیپلماسی واکنش نشان دادند. اوباما و روحانی به موفقیت‌های کسب شده هر طرف در پی این توافق اشاره کردند.
باراک اوباما‌، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، دقایقی پس از اعلام رسمی توافق هسته‌ای میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان ضمن بیان اینکه دیپلماسی آمریکا می‌تواند تغییر واقعی و معنی‌داری را ایجاد کند، گفت که از این توافق استقبال می‌کند.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت که اختلاف نظر میان دو کشور واقعی بوده است. او افزود توافق بر اساس "راستی‌آزمایی" صورت گرفته است نه "اعتماد".
اوباما با اشاره به اینکه این توافق راه ایران را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای خواهد بست، گفت: «امروز با توافق صورت گرفته از خطر گسترش سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه جلوگیری شده است.»
رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش به محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه‌ی هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت که بعضی محدودیت‌های وضع شده بر فعالیت‌های ایران ۲۵ سال طول خواهد کشید.
او با اشاره به اینکه بازرسان امکان دسترسی به هر نقطه مشکوکی را خواهند داشت اضافه کرد که تحریم‌ها علیه ایران به صورت تدریجی لغو خواهد شد.
اوباما همچنان تهدید کرد که هر اقدامی از کنگره ایالات متحده آمریکا را که بخواهد در راه اجرای موفقیت آمیز این توافق‌ سنگ ‌اندازی کند، وتو خواهد کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت که این توافق می‌تواند شرایط تازه‌ای را رقم بزند تا "یک مسیر جدید" میان ایران و آمریکا باز شود.
او افزود: «من بارها به مردم ایران گفته‌ام که ما آماده تعامل محترمانه هستیم. با وجود اختلافات زیادی که داریم، اما تغییر ممکن است.»
ابرراز رضایت روحانی از توافق و هشدار به مخالفان
حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران، در سخنان خود پس از اعلام رسمی توافق هسته‌ای گفت که دوران ۱۲ ساله گذشته سپری شده و صفحه جدیدی بر اساس این مبنا آغاز شده است که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه‌تر و کم هزینه‌تر هم دارد.
روحانی گفت که مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه‌ها نیست. او افزود: «مذاکره به معنای بده و بستان است؛ ما به دنبال مذاکره بودیم؛ دنبال آن بودیم که بر مبنای منافع ملی بده بستان عادلانه در پیش بگیریم.»
به گفته روحانی، مذاکرات بر اساس سیاست برد – برد دنبال شده است.
رئیس‌جمهور ایران تصریح کرد که طبق این توافق، در روز اجرای توافق تمامی تحریم‌ها حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی و اشاعه‌ای هم به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد.
او اضافه کرد که تمام تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات گرانبها و تمام تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد.
حسن روحانی تایید کرد که تحریم‌های تسلیحاتی برای پنج سال با نوعی محدودیت روبرو خواهد بود و در مورد کالاهایی با کاربرد دوگانه گفت این کالاها در کمیته‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به گفته رئیس‌جمهور ایران، در روزهای آینده توافق صورت گرفته در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب خواهد رسید و تمام ۶ قطعنامه قبلی لغو خواهد شد.
او با این حال افزود ۱۰ سال پس از اجرای توافق پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت خارج خواهد شد.
روحانی مخالفان توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی را تهدید کرد که اجازه نخواهد داد "امید مردم برای آینده درخشان و رونق اقتصادی و امید مردم برای صلح و امنیت در کشور و منطقه، با دروغی و اتهامی و سخن ناروایی صدمه ببیند".
رئیس‌جمهور ایران همچون باراک اوباما این توافق را زمینه‌ساز شرایطی تازه خواند و گفت: «اجرای این توافق آغاز یک امتحان است. اگر این توافق به درستی اجرا شود، می‌توان خشت‌های دیوار بی‌اعتمادی را یک به یک برداشت.»
دویچه وله