به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۴

واکنش احمد شهید به انتشار ادعای بی‌اساس و حمله هماهنگ خبرگزاریهای دولتی ایران علیه خود

در موج جدیدی از حمله به احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل، چندین خبرگزاری دولتی و همچنین روزنامه وابسته به قوه قضاییه ایران، خبری جعلی را منتشر کردند که ادعا می‌کند برمبنای اسناد منتشر شده توسط وب سایت ویکی لیکس سفارت عربستان در کویت یک میلیون دلار به این دیپلمات سازمان ملل رشوه داده تا مواضع تندی در قبال ایران اتخاذ کند، در حالی که چنین خبری اساسا بر روی این وب سایت وجود ندارد.

چند ساعت پس از اینکه تصویر این سند جعلی در سایت‌ها منتشر شد، ویکی لیکس در صفحه توییتر خود خطاب به سایت ایران فرانت پیج که این خبر را به انگلیسی ترجمه کرده بود این گزارش را زیر سوال برد و نوشت: «لطفا نشان بدهید این مطلب مبنی بر کدام سند ویکی لیکس ادعا شده است. شما لینک منبع مارا در این مقاله نگذاشته‌اید.»

احمدشهید در مصاحبه با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در پاسخ به چنین اتهاماتی گفت: «این ادعا مسخره است و تنها برای پرت کردن حواس افراد از مسئله پیش رو، یعنی رسیدگی به مسایل جدی حقوق بشری که ایران امروز با آنها روبروست صورت گرفته است. در ایران اعدامها با نرخ نگران کننده‌ای در حال وقوع هستند. حقوق زنان همچنان با چالش‌های بسیار جدی روبروست. صدها نفر برای چیزهایی که نوشته‌اند، گفته‌اند، یا روی اینترنت منتشر کرده‌اند در بازداشت به سر می‌برند. و رهبران بهایی هنوز به دلیل باورهای دینی خود در زندان به سر می‌برند.»

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل که در صفحه توییتر خود از ویکی لیکس برای این شفاف سازی تشکر کرده است همچنین به کمپین گفت: «اتهاماتی که برای مخدوش کردن اعتبار من مطرح می‌شوند نمیتوانند در سابقه‌ای که توسط دبیرکل سازمان ملل متحد مستند شده و توسط مکانیسم‌های حقوق بشر سازمان ملل متحد ظرف ده سال گذشته مطرح شده‌اند تغییری ایجاد کنند.»

از جمله خبرگزاری‌هایی که به نشر این شایعه پرداختند خبرگزاری مهر وابسته سازمان تبلیغات اسلامی و روزنامه حمایت به صاحب امتیازی مرکزرسانه قوه قضایه می‌توان اشاره کرد.

خبرگزاری مهر با انتشار این خبر نوشته است که سفارت عربستان در کویت از احمد شهید در قبال رشوه خواسته تا موضع گیری‌های تند در مورد ایران داشته باشد و آقای شهید نیز از وزیر خارجه عربستان در این مورد تشکر کرده و وعده داده «تمام تلاش خود را در خصوص اتخاذ مواضع جانبدارنه علیه ایران به کار ببندد.» روزنامه حمایت، وابسته به قوه قضاییه ایران نیز علاوه بر انتشار این خبر مدعی شده است نماینده عربستان سعودی در کمیسیاری عالی حقوق بشر در «ژنو» یک میلیون دلار از طرف دولت ریاض به این نهاد اهدا کرده است. این روزنامه که مدعی است ویکی لیکس خبر رشوه دادن به احمد شهید را منتشر کرده اما سند این بخش از اخبار خود را خالی گذاشته است.

هنوز هیچ‌یک از مقامات ایرانی و رسانه‌های اصول گرا واکنش دیگری در برابر توییت ویکی لیکس نشان نداده‌اند.

شهید در خصوص گزارشاتی که طی چند سال گذشته در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر شده است به کمپین گفت: “کار من، مانند کار کسانی که پیش از من این مسئولیت را به عهده داشتند، منطبق برتحقیق است و قوانین، اظهارات دولتی، و اطلاعاتی که از سایت‌های دولتی و گزارشات برگرفته شده است را نمایش می‌دهد. کار من نشان دهنده صدها مصاحبه با افرادی در داخل و خارج از ایران است که ادعا میکنند حقوق آنان نقض شده است، و کار من نمایانگر تحقیقات انجام شده توسط دهها سازمان حقوق بشری شناخته شده در سطح بین الملل است.”

این اولین بار نیست که رسانه‌های وابسته به نهادهای دولتی و حکومتی در ایران احمد شهید را با اتهامات جعلی و ادعاهای غیرقابل اثبات مورد حمله قرار می‌دهند. محمد جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در مهرماه ۱۳۹۳ بدون آنکه به هیچ کدام از درخواست‌ها و دهها سوال او را در مورد موضوعات مشخص نقض حقوق بشر پاسخ بدهد گفت که اظهار نظرهای احمد شهید در خصوص وضعیت حقوق بشر ایران «پیگیرد قانونی» دارد.

محمد جواد لاریجانی، همچنین در ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۱ گفت:‌ «گزارشگر ویژه به طور کامل توسط گروههای تروریستی تغذیه می‌شود. عمده کسانی که او از آنها دفاع کرده افرادی هستند که در پوشش مدافعان حقوق بشر رفتار و اقدامات تروریستی داشته‌اند.» لاریجانی در این سخنرانی همچنین گفت گزارش‌های احمد شهید «مهرضد انقلاب» دارد و حرف‌هایش، «حرف‌های آمریکایی‌ها و اسراییلی‌هاست.»

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در آبان ۱۳۹۲ با وجود آنکه این وزارت خانه بارها درخواست شهید برای ورود به ایران و بازدید اززندان‌ها را نادیده گرفته است، با اظهار اینکه ایران گزارشگر ویژه سازمان ملل را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت که گزارش‌های او «فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است.»

محمد جواد لاریجانی، که پیشرو در حمله به احمد شهید به شمار می‌رود، همچنین روز سه شنبه پنج شهریور ماه ۱۳۹۲ با خطاب قراردادن احمد شهید به عنوان هنرپیشه تبلیغاتی گفت: «گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران بیشتر به عنوان یک هنرپیشه تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران از یک رسانه به رسانه دیگر می‌رود.»

حملات لفظی مقامات قوه قضاییه که موضع رسمی نهادهای حکومتی را در قبال گزارشگر ویژه نشان می‌دهد، با این سخنان جوادلاریجانی پایان نمی‌پذیرد. آقای لاریجانی در ۱۷ مهر ۱۳۹۳ گفت به احمد شهید توصیه می‌کند از سمت خود هر چه سریعتر «استعفا» دهد. این مقام قوه قضاییه گفت احمد شهید با گزارش‌های غلطش در حال «پرونده سازی بر علیه جمهوری اسلامی» است.

لاریجانی همچنین در مصاحبه‌ای در تلویزیون دولتی ایران در تاریخ ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۳ احمد شهید را به دریافت “پول کثیف” برای دفاع از حق حیات کسانی که به دلیل قاچاق مواد مخدر اعدام میشوند گفت: «مثلا ایشون اومده گفته شما چرا قاچاقچی‌ها را اعدام میکنید؟ اعدام در اسناد سازمان ملل فقط در یک مورد مجاز هست، و اون موردی هست که اینها مرتکب جرایم بسیار خطرناک بشن. میگن قاچاقچی‌گری که انقد خطرناک نیست. یعنی به نظرم این «پولهای کثیفی» که وزیر محترم کشور فرمودند در بعضی کارها وارد میشه، اولیش که در کار ایشون وارد شده.»

احمد شهید از سال ۲۰۱۱ از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه در امور ایران انتخاب شد. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز هفتم فروردین ۱۳۹۴ برای دومین بار ماموریت احمد شهید را با حداکثر رای تمدید کرد. احمد شهید در گزارش‌های خود همواره از افزایش آمار اعدام‌ها در ایران، ضایع شدن حقوق زنان، زندانیان عقیدتی، حقوق اقلیت‌ها و آزادی اینترنتی و در حبس بودن صدها زندانی سیاسی وعقیدتی اظهار نگرانی کرده است.

به دنبال انتشار این شایعه بی اساس و انعکاس آن در برخی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های وابسته به نهادهای حکومتی، احمد شهید روز دوشنبه در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت: “این ادعا مسخره است. خوشحالم که سایت ویکی‌لیکس از منتشرکننده‌های این گزارش خواست که ادعاهای خودشان را ثابت کنند، چون آنها در هیچکدام از سندهایی که منتشر کرده‌اند آن را ندیده اند…من همچنین میخواهم یادآوری کنم که دولت ایران تقریبا همه آنچه را که من در گزارش‌هایم میگویم قبول دارد، مثلا ادعای من در مورد اینکه نزدیک به هشتاد درصد اعدامها در ایران به خاطر مواد مخدراست مورد تایید ایران است. یا اینکه رهبران بهایی در ایران زندانی هستند و نوجوانان اعدام میشوند. دولت ایران این را رد نمیکند. اختلاف من با آنها در اینجاست که آنها قبول ندارند این کارها نقض حقوق بشراست. همچنین گزارش‌های من در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد بازتاب پیدا میکند.»

او افزود: « به همین دلیل گزارش‎های من براساس اسناد و شواهدی است که به خوبی در مورد صحت آنها تحقیق شده. قوانین کشور، گفته‌های دولت و رسانه‌های دولتی و مصاحبه‌ها هم در این گزارشات مورد توجه قرار میگیرد. به همین دلیل ادعایی که رسانه‌های ایران مطرح میکنند به طور کلی بی معنی است.» در پاسخ به سوال مجری بی بی سی که از وی پرسید اساسا بودجه وی از کجا تامین میشود، آقای شهید گفت: «سازمان ملل متحد هزینه این هیات حقیقت‌یاب را تامین میکند. چون من اجازه ندارم به ایران سفرکنم، باید در کشورهای دیگر ایرانیانی را ببینم که به من از وضعیت حقوق بشر ایران بگویند. این هزینه‌ها را سازمان ملل می‌پردازد. آنها همچنین به من یک دستیار در ژنو داده‌اند. علاوه براین من با یک دانشگاه در نیویورک همکاری میکنم که در مورد ایران و وضعیت حقوق بشر این کشور تحقیق می‌کند. بنابراین منبع اطلاعاتی من از دانشگاهی است که کارهای تحقیقاتی انجام میدهد و هزینه تحقیق من را سازمان ملل تامین می‌کند. من همچنین با سازمانهای مستقل که در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران اطلاع دارند همکاری می‌کنم.»

ویکی لیکس یک سازمان بین المللی و غیردولتی است که از سال ۲۰۰۶ پایه گذاری شده و اطلاعات و اخبار محرمانه را از منابع قابل اعتماد و مطمئن افشا می‌کند.