به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۹۴

مخالفت نظامیان ایران با محدودیت فعالیت‌های موشکی

نظامیان ایران می‌گویند محدویت وضع شده بر فعالیت‌های موشکی را نمی‌پذیرند. بر اساس پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل، ایران فعالیت در زمینه تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را محدود خواهد کرد.
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران روز شنبه ( ۲۷ تیر/ ۱۸ ژوئیه) گفت در مورد قطعنامه‌ای که قرار است به زودی در شورای امنیت سازمان ملل در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به تصویب برسد نگرانی‌هایی وجود دارد.
او بدون اشاره به موارد نگران کننده ابراز امیدواری کرد، که این نگرانی‌ها برطرف شود.
یدالله جوانی مشاور آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران نیز به خبرگزاری فارس گفت: «ما دارای قدرت بازدارندگی نظامی هستیم اما دشمن و در راس آن آمریکا می‌خواهد در چارچوب مذاکرات هسته‌ای، قدرت نظامی ما را تضعیف کند.»
او با اشاره به یکی از بند‌های مندرج در پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت ملی سازمان ملل درباره تحریم‌های نظامی و موشکی ایران افزود: «مسئله بنیه دفاعی و مسائل مربوط به موشکی از جمله خطوط قرمز در مذاکرات بوده است و تحت هیچ شرایطی از آن کوتاه نخواهیم آمد.»
رسول سنایی‌راد رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که مذاکرات هسته‌ای نباید زمینه‌ دخالت غرب در مسائل نظامی ایران را فراهم کند.
او با بیان اینکه دسترسی ایران به موشک‌های بالستیک قابل چانه‌زنی نیست، تصریح کرد: «ما ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام می‌کنیم که این حمایت به معنای پذیرش همه شروط طرف مقابل در مذاکرات نخواهد بود.»
به گفته سنایی‌راد مفاد "مداخله آمیز" پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در امور نظامی ایران باید تغییر کند.
تاکید بر ادامه فعالیت‌های موشکی
برخی از نمایندگان مجلس ایران نیز به پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل واکنش نشان دادند. محمد اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که معایب و محاسن متن قطعنامه و توافق جامع توسط نمایندگان مجلس مشخص خواهند شد.
نظامیان ایران می‌گویند محدویت وضع شده بر فعالیت‌های موشکی را نمی‌پذیرند
به گفته این نماینده اصولگرا‌، مجلس به هیچ عنوان محدودیت‌ها در مورد فعالیت‌های موشکی ایران را نخواهد پذیرفت.
کوثری با اشاره به اینکه موشک‌های بالستیک در زمره تسلیحات هسته‌ای قرار نمی‌گیرند، افزود: «ضروری است بندهای مربوط به آن مورد اصلاح قرار گیرد.»
محمدصالح جوکار‌عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ایران نیز با اشاره به محدودیت وضع شده بر فعالیت‌های موشکی ایران گفت: «اگر طرف‌های مقابل ایران در مذاکرات می‌خواهند توافق صورت گرفته را از بین ببرند بر همین چیزها اصرار کنند و مطمئن باشند که ایران زیربار این زیاده‌خواهی‌ها نخواهند رفت.»
در یکی از بند‌های "بیانیه مستقل" شش کشور قدرتمند حاضر در مذاکرات از ایران خواسته شده تا "هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌هایی"، صورت ندهد.
بر اساس این بند تصریح شده است: «ایران تا زمان هشت سال پس از روز پذیرش "برجام" و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "جمع‌بندی مبسوط" را تأیید کند، این محدودیت‌ها ادامه خواهد داشت.»
انتظار می‌رود این قطعنامه روز دوشنبه (۲۰ ژوئیه/۲۹ تیر) در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد. این قطعنامه جایگزین ۷ قطعنامه قبلی خواهد شد که از سال ۲۰۰۶ تاکنون در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده است.
دویچه وله