به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۱، ۱۳۹۴

عمر شریف درگذشت

خداحافظ دکتر ژیواگو
عمر شریف، تن به فراموشی نداد. بازیگر مصری که از چندی قبل دچار بیماری آلزایمر شده بود، در اثر سکته قلبی در بیمارستانی در کشورش درگذشت.

عمر شریف، بازیگر مصری، که با فیلم‌های دکتر ژیواگو و لورنس عربستان شهرت زیادی داشت، جمعه، ١٩ تیر در ٨٣ سالگی به‌دلیل سکته قلبی در بیمارستانی در قاهره درگذشت. او که یکی از بازیگران شناخته‌شده بود، خرداد سال‌جاری نیز به‌دلیل بیماری آلزایمر خبرساز شد و طارق شریف، فرزندش، در گفت‌وگویی با یک روزنامه اسپانیایی این موضوع را بیان و استیو کنس، مدیر برنامه‌های شریف هم این مسئله را تأیید کرده بود.

خبر ابتلای این بازیگر به آلزایمر ماه پیش رسانه‌ای شد. طارق شریف، پسر این بازیگر مصری، ماه پیش خبر بیماری آلزایمر پدرش را به روزنامه اسپانیایی ال‌موندو اطلاع داده بود. به گزارش دیلی‌میل، طارق شریف در این مصاحبه همچنین گفته بود که پدرش «مثلا به یاد می‌آورد که شخصیتی که بازی کرده، دکتر ژیواگو بوده است، اما یادش نمی‌آید که این فیلم چه زمانی فیلم‌برداری شده است».
به‌گفته پسر این بازیگر:
«او می‌تواند درباره فیلم‌ها صحبت کند، اما نام آنها را فراموش می‌کند یا مثلا به‌جای «لورنس عربستان» نام دیگری را می‌گوید».
عمر شریف با نام اصلی میشل دیمیتری شلهوب در یک خانواده مسیحی که اصالتا لبنانی بودند و در شهر اسکندریه مصر به دنیا آمد.
زمانی که در کالج ویکتوریا تحصیل می‌کرد با یوسف شاهین و ادوارد سعید هم‌شاگردی بود. پس از اینکه در رشته ریاضی و فیزیک از دانشگاه قاهره فارغ‌التحصیل شد، به مدت پنج‌سال در شغل پدر که تجارت چوب بود مشغول به ‌کار شد و پس از آن برای آموختن بازیگری وارد آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن شد. وی پس از ورود به سینمای مصر با یکی از ستارگان وقت سینمای مصر به نام فاتن حمامه آشنا شد و رفته‌رفته عاشق وی شد.
به‌طوری که برای ازدواج با فاتن حمامه که یک مسلمان بود، به اسلام گروید و نامش را به عمر شریف تغییر داد.


او در سال ١٩٦٢ برای بازی در فیلم معروف «لورنس عربستان» در نقش مقابل «پیتر اوتول» به اوج شهرت رسید و برای بازی در این فیلم به‌کارگردانی «دیوید لین» و در نقش کلانتر علی نامزد کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر شد.


عمر شریف سپس به همکاری با «دیوید لین» ادامه داد و در فیلم «دکتر ژیواگو» در کنار «ژولی کریستی» به ایفای نقش پرداخت و جایزه گلدن‌گلوب را برای این فیلم کسب کرد و در ادامه در فیلمی از «نیکی آرنشتین» در کنار «باربارا استرایساند» ایفای نقش کرد. 
«فاتن حمامه»، بازیگر معروف مصری و همسر سابق «عمر شریف»، چندی پیش درگذشت.
شرق