به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۴

قطعنامه شورای امنیت درباره برجام به اتفاق آرا تصویب شد / امکان بازگشت تحریم‌ها تنها ظرف ۶۵ روز

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه مربوط به برجام را با رأی مثبت تمامی اعضا تصویب کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص جمع‌بندی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را به اتفاق آراء تصویب کرد.
تمامی 15 عضو این شورا به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

در پی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در شهر وین اتریش، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرده که بر اساس آن برجام مورد تایید قرار گرفته است. قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران در قطعنامه جدید به‌صورت مشروط لغو شده اما با مکانیزم نسبتا ساده‌ای قابلیت بازگشت دارد.

تائید توافق بر اساس قطعنامه‌ای صورت می‌گیرد که در آن جزئیات مهمی در مورد مسئله ساز و کار بازگشت تحریم‌ها (موسوم به مکانیزم ماشه)، تحریم‌های تسلیحاتی و همچنین روند حل اختلاف تشریح شده است.

خبرگزاری فارس پیش از این و در روز پنج شنبه ترجمه متن کامل پیش نویس این قطعنامه را منتشر کرده بود.

طی چند روز گذشته مواردی از این قطعنامه انتقادهایی جدی را در میان محافل سیاسی و رسمی ایران برانگیخته است. بندهای 11 و 12 این پیش‌نویس که به مکانیزم ماشه مربوط می‌شد، اصلی‌ترین کانون این انتقادات بود.
دویچه وله: شورای امنیت سازمان ملل امروز دوشنبه (۲۹ تیر /۲۰ ژوئیه) قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تایید توافق اتمی میان ایران و کشورهای گروه پنج به علاوه یک را که هفته گذشته در وین امضا شد، تصویب کرد. 
به این ترتیب تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران لغو خواهند شد. این لغو تحریم‌ها البته تنها شامل تحریم‌هایی است که توسط سازمان ملل علیه ایران مقرر شده‌اند. تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و اروپا و سایر کشورها مشمول این قطعنامه نیستند.
تصویب این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل به معنای لغو فوری تحریم‌های ایران نیست بلکه زمانی این قطعنامه اجرایی می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که تهران به تعهداتش در توافق وین عمل کرده و ممنوعیت‌های آژانس را برطرف کرده است. این که چه مدت طول بکشد تا این اتفاق بیفتد، بیش از همه به ایران بستگی دارد.

اگر ایران فعالیت‌های اتمی خود را از سر بگیرد، این تحریم‌ها به طور خودکار و بدون نیاز به تصویب دوباره در سازمان ملل، بار دیگر علیه ایران اعمال خواهند شد.
منابع دیپلماتیک در بروکسل نیز خبر داده‌اند که وزرای خارجه اتحادیه اروپا توافق اتمی با ایران را تایید کرده‌اند. بدین ترتیب اولین قدم برای لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران نیز برداشته شده است.
تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه اتمی ایران از سال ۲۰۰۶، ۹ سال پیش آغاز شدند. سری اول این تحریم‌ها شامل اشخاصی بودند که با برنامه اتمی ایران همکاری داشتند. بانک‌ها نیز در سراسر دنیا از انجام معامله با ایران منع شدند. برخی از این تحریم‌ها در میانه راه تشدید یافتند ‌و برخی دیگر تخفیف داده شدند. پس از این تحریم‌ها، ایران مورد تحریم تسلیحاتی قرار گرفت و تحریم‌های مالی نیز شدیدتر شدند.
در سال ۲۰۱۰ محرومیت‌های جدیدی در زمینه بیمه و بخش‌های مالی و نیز سرمایه‌گذاری‌در صنایع نفت و گاز علیه ایران اعمال شد. برخی از اشخاص کلیدی مشمول ممنوعیت ورود به اروپا و آمریکا شدند و حساب‌های بانکی برخی از اعضای سپاه پاسداران بلوکه شد. پس از توافق ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ در مواردی از این تحریم‌ها تخفیف داده شد.
لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شامل تحریم‌ حساب‌های بانکی، ممنوعیت سفر به خارج افرادی که در برنامه اتمی ایران فعالیت دارند و تحریم‌های اقتصادی است و شامل تحریم تسلیحاتی ایران نمی‌شود.


سردار دهقان:
برنامه‌های موشکی خود را با قاطعیت 
اجرا می‌کنیم/ اجازه دسترسی به اسرار نظامی را به هیچ مرجعی نخواهیم داد
وزیر دفاع گفت: مسائل مربوط به موشک‌ها، هیچگاه در دستور کار مذاکرات هسته‌ای نبوده و نظام برنامه‌های خود را در این زمینه با قاطعیت به اجرا می‌گذارد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جمع مدیران و کارکنان وزارت دفاع طی سخنانی در خصوص توافق هسته‌ای، اظهار داشت: این توافق نتیجه مقاومت و رشادت ملت ایران، تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و هوشمندی و صلابت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود، که ‌موجب پذیرش موضع عزتمندانه جمهوری اسلامی ایران از طرف قدرت‌های بزرگ جهانی شد و گام نخست در مسیر حل و فصل مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است که اجرای آن مستلزم رعایت کامل خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و جلب اعتماد ملت ایران توسط 1 + 5 و نهادهای بین‌المللی ذیربط است.
دهقان با بیان اینکه مذاکرات صورت گرفته صرفاً روی موضوع هسته‌ای بوده است، گفت: مسائل گذشته PPI با آژانس توافق شده و ما براساس آن اقدام خواهیم کرد و قطعاً اجازه دسترسی به اسرار نظامی و امنیتی خود را به هیچ مرجعی نخواهیم داد.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه در دکترین دفاعی ما جایی برای سلاح‌های غیرمتعارف وجود ندارد و ما تولید، نگهداری و کاربرد آن را حرام شرعی می‌دانیم، افزود: تاکنون آمریکایی‌ها بایستی متوجه این معنا شده باشند که عوامل قدرت دفاعی و ملی بر اینگونه تجهیزات و سلاح‌ها استوار نیست و ما برای تسلیح و تجهیز نیروهای مسلح کشورمان از هیچ مرجعی اجازه نمی‌گیریم و متناسب با تهدیدات نیروهای مسلح خود را تجهیز می‌کنیم.
دهقان تصریح کرد: مسایل مربوط به موشک‌ها نیز، هیچگاه در دستور کار مذاکرات هسته‌ای نبوده و نظام برنامه‌های خود را در این زمینه با قاطعیت به اجرا می‌گذارد.
سردار دهقان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه آمریکایی‌ها اقدام به رجز خوانی کرده‌اند و تصور می‌کنند توانسته‌اند چیزی را بر ملت ایرانی تحمیل کنند ناشی از شناخت نادرست آنان از ملت ایران است.
وزیر دفاع تأکید کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند دیگر ارباب دنیا نیستند و کسی آنها را در این موضع به رسمیت نمی‌شناسد.
دهقان در ادامه گفت: فراموشکاری رئیس جمهور،‌ مشاورین و مقامات مسئول قبلی و فعلی آمریکا در رابطه با میزان تأثیر تهدیدات و اقدامات آنها بر روی اراده، مقاومت و ایستادگی ملت ایران حقیقتاً موجب تعجب است و این چیزی نیست جز قدرت و نفوذ لابی صهیونیستی بر ارکان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آمریکا که در آن تنها منافع و امنیت اسراییل مورد توجه است نه منافع مردم آمریکا که با مالیات آنان هزینه خواسته‌ها و امیال رژیم صهیونیستی تامین می‌گردد.
وزیر دفاع با اشاره به آزمایش‌های هسته‌ای‌ اخیر آمریکا همزمان با مذاکرات 1+5 با ایران گفت: این اقدامات دلالت بر عدم پایبندی آنها به صلح و امنیت جهانی است و به همین علت است که ملت‌ها و دولتهای مستقل نمی‌توانند هیچگاه به آمریکا اعتماد کنند.
وزیر دفاع در پایان تصریح کرد: امروز که اراده‌ سیاسی ملت ایران در مجامع و افکار عمومی جهانی دال بر عدم ورود به تولید سلاح هسته‌ای آشکار و به اثبات رسیده است. خلع سلاح هسته‌ای در سطح منطقه و جهانی که هدف اصلی NPT بوده، بایستی به عنوان عامل اصلی حفظ و توسعه ثبات و امنیت در اولویت اقدامات جهانی قرار گیرد و آمریکا در رأس این مسئله قرار دارد.