به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۲۷، ۱۳۹۴

توسط وزارت خارجه منتشر شد: متن کامل و ۵ ضمیمه برنامه جامع اقدام مشترک

 بر اساس این متن، نام حدود ۸۰۰ شخص حقوقی و حقیقی ایرانی از لیست تحریم‌ها خارج شده است.
وزارت امور خارجه ترجمه فارسی متن اصلی برجام و ۵ ضمیمه آن را منتشر کرد.
خبرگزاری فارس: جمهوری اسلامی متعهد شد که هیچگاه و تحت هیچ شرایطی در پی سلاح‌های هسته‌ای، تولید و یا به دست آوردن آنها نخواهد بود. همچنین،  از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته شده تا نسبت به اقدامات داوطلبانه مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای مورد توافق در این برجام، نظارت و راستی آزمایی و به طور منظم به شورای حکام، و به شورای امنیت اطلاع رسانی نماید.
در عین حال، ایران، در ده سال آغازین سانتریفیوژهای IR-1 خود را از دور خارج می‌کند و ظرفیت غنی‏‌سازی خود در نظنز را حداکثر تا ظرفیت غنی‏‌سازی اورانیوم تعداد ۵۰۶۰ سانتریفیوژ IR-1 نصب شده نگه خواهد داشت. ایران همچنین تحقیق و توسعه ‌ی غنی‏‌سازی را به شیوه ‏ای که به انباشت اورانیوم غنی‏ شده منتج نشود ادامه خواهد داد. تحقیق و توسعه غنی ‏سازی ایران با اورانیوم برای مدت ۱۰ سال شامل صرفا ماشین‌های IR-4، IR-5، IR-6 و IR-8 خواهد بود.
به علاوه، برای ۱۵ سال، فعالیت‌های مرتبط با غنی‏ سازی اورانیوم را صرفا در تاسیسات غنی‌سازی نطنز انجام خواهد داد و سطح غنی‏ سازی اورانیوم خود را تا سقف ۳/۶۷ درصد نگه خواهد داشت، و، در فردو، از هرگونه غنی‏‌سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه غنی ‌سازی اورانیوم و از نگاهداری هرگونه مواد شکافت ‏پذیر خودداری خواهد کرد.  تاسیسات فردو به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فن آوری تبدیل خواهد شد
بر اساس توافق، راکتور آب سنگین اراک  بازطراحی شده و بازسازی شده و این مرکز پلوتونیوم در سطح تسلیحاتی تولید نخواهد کرد. 
در بخش تحریم‌ها، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برجام را تایید می‌کند، تمام مفاد قطعنامه های قبلی شورای امنیت در خصوص موضوع هسته ای ایران- ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷،  ۱۸۰۳، ۱۸۳۵، ۱۹۲۹ و ۲۲۲۴  را همزمان با اجرای اقداماتِ توافق شده‏ ی مرتبط با هسته ای توسط ایران، راستی‏ آزمایی شده‏ توسط آژانس، به نحو مشخص شده  لغو خواهد کرد.