به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۳۰، ۱۳۹۴

زنگ خطری برای دانشمندان و دست اندرکاران مسائل اتمی ایران

   نویسنده فرامرز دادرس،کارشناس اطلاعاتی 
یک توافقنامه محرمانه دیگر
سرنوشتی نامعلوم و گاه دردناک می تواند در انتظار دانشمندان و دست اندرکاران مسائل انرژی هسته ای ایران باشد. در ایران مردانی که زیاد می دانند در خطر ناپدید شدن و یا مرگ قرار دارند! مردانی که تاریخ مصرفشان با امضای توافقنامه میان پنج به اضافه یک و ایران در وین به پایان رسیده است. این خطر می تواند هم از سوی پایوران جمهوری اسلامی فراهم شود و هم از سوی خارجیان و قاچاقچیانی که بگونه ی پنهانی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را زیر پا گذاشتند و بطور قاچاق؛ ابزار، وسایلی با کاربرد دوگانه اتمی و نظامی و مواد ممنوعه اتمی  به ایران فروخته اند.



عبور از خط قرمز های جمهوری اسلامی
روز سه شنبه چهاردهم ژوئیه 2015، کشور های پنج به اضافه یک موفق شدند از یک خط قرمز غیر قابل عبور جمهوری اسلامی و رهبر آن سید علی خامنه ای عبور کنند. جمهوری اسلامی  ناچار شد خلاف میل باطنی خود پای یک سند مهم را امضاء کند. همزمان با امضای توافقنامه اتمی میان پنج به اضافه یک و جمهوری اسلامی یک تفاهم نامه دیگر همراه با یک نقشه راه، میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به امضاء رسید. بر پایه این تفاهم نامه، آژانس اجازه می یابد  تا در مورد برنامه های اتمی گذشته جمهوری اسلامی تحقیق کند. هدف از این تحقیق بدست آوردن اطلاعات در زمینه تلاش های ایران برای تولید و بدست آوردن سلاح اتمی از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی می باشد.

یک توافقنامه محرمانه دیگر
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت:« توافقنامه وین یک ضمیمه محرمانه نیز دارد که در باره پرسش های آژانس در مورد پایگاه نظامی پارچین در حومه تهران و نوع فعالیت های این پادگان می باشد. به نوشته وال استریت ژورنال، ایران در این پادگان دست به آزمایش مواد انفجاری بسیار قوی زده است تا اثرات انفجارات را روی مواد خاصی بررسی کند. این آزمایش ها معروف به هیدرودینامیک هستند که از کاربرد های نظامی آن در جهت تولید سلاح های هسته ای استفاده می شود».

اخبار موثق از رفت و آمد و حضور کارشناسان روسی و کره شمالی در بخشی از این پادگان گفتگو می کنند.

آزمایش هیدرولیک با استفاده از لیزر مگا ژول
کشور های پنج به اضافه یک این احتمال را بررسی می کنند که ممکن است ایران در پادگان پارچین یا یکی از مراکز نظامی کشور دست به آزمایش های هیدرودینامیک زده باشد تا با استفاده از سیستم لیزر " مگا ژول" به یاری کامپیوتر های قدرتمند به شبیه سازی آزمایش های اتمی در اندازه های کوچک  بپردازد.

این روش اجازه می دهد تا روی سطح چند میلیمتری از یک ماده در مدت زمان  چند میلیاردم  ثانیه یک انرژی نوری به قدرت یک میلیون واحد ژول وارد کند.  « ژول، واحد اندازه گیری انرژی برای گرما، الکتریسیته و کار مکانیکی است»

 پس از ممنوع شدن آزمایش های اتمی، هم اکنون دو کشور آمریکا و فرانسه به تازگی برای آزمایش های خود این روش را بکار گرفته اند و دو کشور چین و روسیه هم در پی دست یابی و بکار گیری این روش می باشند.

هر که بیشتر می داند بیشتر در معرض خطر قرار دارد
این زنگ خطری است برای همه دست اندرکاران مسئله انرژی اتمی ایران اعم از؛ دانشمندان، کارشناسان، کادر فنی، اداری، دلالان، قاچاقچیان و کسانی که در تهیه دانش، ابزار، وسایل ومواد مورد نیاز ایران به نوعی برای دست یابی به سلاح اتمی دست داشته اند. هرکه بیشتر می داند بیشتر در معرض خطر قرار دارد. بی شک جمهوری اسلامی مایل نیست راز های سر به مُهر سی ساله اش افشا شوند. خارجیان و قاچاقچیان که در این زمینه به جمهوری اسلامی یاری رسانده اند نیز آینده خود را در معرض خطر خواهند دید، بنابراین هر کس زیاد می داند  باید خاموش شود. در این موارد گاهی تنها چاره این سکوت! ناپدید شدن یا کشته شدن تصادفی این آدم ها می باشد.

یکی از راه های از میان برداشتن این اشخاص وارد کردن مواد سرطان زا، یا ایجاد سکته در فرد مورد نظر می باشد. فرد مبتلا حتی قادر به مصاحبه نخواهد بود و پس از مدت کوتاهی زندگی اش به پایان خواهد رسید. این ها از روش های مورد علاقه سازمان های اطلاعاتی، بویژه سازمان اطلاعاتی روسیه می باشد. نمونه هایی از این نوع عملیات در چند سال گذشته دیده شده است. روس ها ارتباطات نزدیک اطلاعاتی و امنیتی با رژیم جمهوری اسلامی دارند

کار تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی چگونه خواهد بود
آژانس بین المللی انرژی اتمی شماری کارشناس حقوقی، فنی، نظامی و اطلاعاتی در اختیار دارد و می تواند بنا بر نیاز خود این کارشناسان را از کشور های مختلف قرض بگیرد، این افراد با تجربه و تخصصی که دارند قادر به ردیابی و کشف مسائل پنهانی در زمینه انرژی اتمی در کشورها می باشند.

آژانس اجازه یافته است در ایران با هر کس که دست اندرکار یا مشکوک به داشتن نقشی در زمینه مسائل اتمی است مصاحبه! بخوانید (بازجویی ) کند. در مورد ایران، آژانس هم اکنون یک فهرست بلند بالا از نام های ایرانیانی که دست اندرکار مسائل اتمی بوده اند در اختیار دارد، این فهرست بی شک با مصاحبه هایی که در آینده انجام خواهد گرفت طولانی  تر خواهد شد.

آژانس می تواند محل این مصاحبه ها را در ایران، یا با موافقت خود مصاحبه شوندگان در خارج از کشور دریکی از دفاتر آژانس یا سازمان ملل تعیین کند.

واکنش احتمالی جمهوری اسلامی چه خواهد بود ؟
جمهوری اسلامی در آغاز با آموزش دادن به مصاحبه شوندگان خواهد کوشید تا قدرت مقاومت روحی  آنان را در برابر این مصاحبه ها بالا ببرد و تلاش خواهد کرد تا مصاحبه ها تا جایی که امکان دارد در ایران انجام شود تا بتواند این مصاحبه ها را زیر شنود قرار دهد. جمهوری اسلامی تلاش خواهد کرد تا از میان فهرست نام های ارائه شده از سوی آژانس بین المللی انرژی، ابتدا  اشخاصی را که هرچه کمتر می دانند برای مصاحبه به آژانس بسپارد تا خطر افشای اسرار مهم را کاهش دهد.

در طول این مصاحبه ها بازرسان آژانس برای تخلیه اطلاعاتی هر چه بیشتر مصاحبه شوندگان و نشان دادن آگاه بودن آژانس از فعالیت های پنهانی اتمی ایران ناچاراً برخی اسناد و مدارک را به شیوه اطلاعاتی بطوری که حفاظت اسناد رعایت شود به مصاحبه شوندگان نشان خواهند داد.

جمهوری اسلامی سپس این مصاحبه شوندگان توسط آژانس را دراختیار نیرو های اطلاعاتی و امنیتی  وزارت اطلاعات و یا بخش اطلاعات سپاه پاسداران برای بازجویی های عمیق! قرار خواهد داد تا دریابد این اشخاص واقعاً چه اطلاعاتی را به بازپرسان آژانس انتقال داده اند یا ناچار به بازگویی و تاًیید چه اطلاعاتی شده اند.

با توجه به تجربه های گذشته و ساختار سازمان های اطلاعاتی و امنیتی ایران بازجویی نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ساده به نظر نمی رسد و احتمال بروز مشکلاتی برای این اشخاص و خانواده هایشان پیش بینی  می شود.

ماًمورین اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی پس از آشنا شدن به نحوه کار بازرسان آژانس، راهکاری برای مقابله با افشای اسرار پیش بینی خواهند کرد تا مطمئن شوند که آیا می توانند افرادی را که به اسرار مهمتری دسترسی  دارند با آموزش های حرفه ای تر در اختیار آژانس قرار دهند.

نقطه آغازخطر
این احتمال وجود دارد که جمهوری اسلامی توانسته باشد شماری مراکزغنی سازی و یا تولید سلاح اتمی را از چشم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در گوشه و کنار کشور پنهان کرده باشد. هم چنین این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی فعالیت های اتمی خود را به کشور منزوی و پشت پرده آهنین کره شمالی انتقال داده باشد.

بازجویی بازپرسان آژانس از دست اندرکاران برنامه های اتمی ایران این خطر را برای رژیم  ایجاد خواهد کرد تا اطلاعات با ارزشی  به دست این بازپرسان بیافتد. از این نقطه است که جمهوری اسلامی ناچار خواهد شد تا اسرار خود را به هر قیمتی حفظ کند، چون در مذاکراتی که میان پنج به اضافه یک و جمهوری اسلامی انجام شد یکی از شرایط این بوده است که ایران بایستی همه مراکز مخفی خود را به آژانس اعلام کند.

اگر بازپرسان بتوانند به مراکز مخفی تولید سلاح هسته ای یا تولید سلاح های نامتعارف دست یابند که رژیم به آژانس اعلام نکرده باشد قانوناً تحریم ها دوباره بطور خودکار از سر گرفته خواهد شد.


منبع: فرهنگ ایران 
http://www.farhangiran.com/content/view/10015/78/