به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۱۹، ۱۳۹۴

روحانی با پوتین دیدار کرد؛

احتمال حفظ تحریم‌های تسلیحاتی ایران برای ۲ تا ۸ سال

یک روز مانده به پایان مهلت مذاکرات اتمی در وین، موضوع تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه تهران، مهم‌ترین مانع این مذاکرات به نظر می‌رسد. این در حالی است که حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهوری ایران و روسیه، در حاشیه اجلاس مشترک سران گروه "بریکس"* و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دیدار و گفت‌وگو کردند.
روسیه یکی از شش قدرت جهانی طرف مذاکره با ایران در زمینه پرونده هسته‌ای این کشور است و تمایل زیادی برای فروش سلاح به ایران دارد. دو کشور پیشتر قراردادی را در زمینه سامانه ضدموشکی امضا کرده اند.
پیش از دیدار روحانی و پوتین، یوری اوشاکوف، دستیار رییس جمهور روسیه به خبرنگاران گفته بود که سران ایران و روسیه در جریان این دیدار درباره برنامه هسته ای ایران، درگیری های منطقه ای و مقابله با تروریسم تبادل نظر خواهد کرد.
ایران و روسیه از حامیان اصلی رژیم بشار اسد در سوریه به شمار می‌روند.
همچنین به گفته منابع روس، این دیدار قرار است راه‌ را برای شرکت های روسی در زمینه عقد قرارداد با ایران در حوزه‌های اکتشافات، احداث کارخانه، کشاورزی و مواد غذایی هموار کند.
رسانه‌های روسیه نوشته‌اند که با وجود تحریمات غرب علیه روسیه و ایران و بد شدن وضع اقتصاد جهانی، حجم تجارت دو کشور در سال 2014 با 5 درصد افزایش به 1.7 میلیارد دلار رسیده است.
پیش از دیدار روحانی و پوتین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که "لغو تحریم تسلیحاتی ایران به افزایش قدرت نظامی این کشور در مبارزه با تروریسم در منطقه کمک خواهد کرد."
وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری گفت: «ما خواستار لغو هرچه زودتر تحریم تسلیحاتی ایران هستیم. مخصوصاً که همین حالا متوجه شدیم که ایران هوادار پیگیر مبارزه با داعش است و لغو تحریم تسلیحاتی به افزایش قدرت نظامی ایران در مبارزه با تروریسم کمک خواهد کرد».
با این حال سایت روسی "اسپوتنیک" به نقل از "یک منبع دیپلماتیک در مذاکرات هسته ای" نوشت که «ممکن است طبق توافقنامه ایران و گروه ١+۵، تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران طی دو تا هشت سال حفظ شود.»
مذاکرات هسته‌ای ایران در وین همچنان ادامه دارد و محمد جواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و امریکا ظهر امروز پنجشنبه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.
چند ساعت پیش از این نشست ، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا مذاکرات خود را در زمینه مسائل فنی آغاز کردند.
این درحالی است که مجید تخت روانچی، یکی از معاونان وزیر امورخارجه ایران در سفری کوتاه به تهران رفته و قرار است به زودی به وین بازگردد.
رادیو فرانسه