ایرباس A ۳۸۰ به درد ایران نمیخورد
آیا کسانی برای ثروتمند کردن شرکت ایرباس، پورسانت گرفتهاند؟
یک خلبان به خبرگزاری مهر گفت که خرید ایرباس A ۳۸۰، برای ایران صرفه اقتصادی ندارد. او میگوید: «هواپیمای A۳۸۰ برای قاره پیمایی ساخته شده است. یعنی شما یک حجم بالایی مسافر را با امنیت زیادی درمسافت طولانی جابه جا کنید. این هواپیما باید نیمی از کره زمین را طی کند تا صرفه اقتصادی داشته باشد. شرکت هواپیمایی امارات وقتی این هواپیما را خرید. ۲.۵ کیلومتر به طول فرودگاهش اضافه کرد و عرض فرودگاهش را مجبور شد پهن تر کند. شما برای هر یک متر اضافه کردن فرودگاه باید چندمیلیارد هزینه کنید.ممکن است بگویند چرا امارات این هواپیما را برای اروپا هم استفاده می کند؟ اما من می گویم برای امارت می صرفد چون پولش را در می آورد. اما ما نمی توانیم. انگار که دو نفر یک میلیارد پول داشته باشند. یکی برود پورشه بخرد آن یکی برود BMW بخرد. پول یکی است اما آن کسی که پورشه می خرد باید حقوقش ماهی ۱۰ میلیون باشد تا اگر خواست روغنش را عوض کند بتواند ۴۰۰ هزارتومان فقط پول روغن بدهد.»
به اعتقاد برخی کارشناسان، خرید بزرگ غیر رقابتی از شرکت ایرباس بدون «کمیسیون» و دریافت رشوه نبوده است. جمهوری اسلامی در طول تاریخ خود بارها دست به خریدهای بزرگ بدون وجود رقابت زده که بعدها خبر رشوهخواری آنها به انحا مختلف منتشر سده است.
این خلبان به خبرگزاری مهر میگوید: «در حال حاضر ما هواپیمایی خریدیم که هیچ کدام از امکانات، تجهیزات و حتی زیرساخت آن در کشور وجود ندارد. این هواپیما تنها جایی که می توانند بنشینند فرودگاه امام خمینی(ره) است. ظرفیت هواپیمای A380 بیش از ۵۰۰ نفر است. ما اصلا این تعداد مسافر برای پروازهایمان نداریم. شرکت هواپیمایی امارات که از این هواپیما استفاده می کند، در همه جا دنیا شعبه دارد. می گوید هرجا می خواهید بروید فقط اول امارات بیاید بعد از امارات بروید. اگر ما بخواهیم با این هواپیما پرواز کنیم فقط می توانیم به کشورهای دور برویم. این تعداد پرواز به این کشورها نداریم. این همه می گوییم دبی، روزی چند بار به دبی پرواز داریم؟ اگر این هواپیما وارد خط هوایی شود انگار که پرواز های چند وقت را یکی کنیم و مثلا بگوییم شنبه صبح ساعت ۷ همه مسافران کانادا بیایند بالا!»
از طرف دیگر، خبرگزاری فارس نیز نسبت به خرید این هواپیماهای غولپیکر اعتراض کرده است: «ایران قرار است بر اساس لیست قیمتی (پرایس لیست) ارائه شده از سوی شرکت ایرباس برای سال ۲۰۱۵، هر فروند ایرباس A380 معادل ۴۲۸ میلیون دلار قیمت گذاری شده است که ۱۲ فروند از این هواپیما ۵/۱۳۶ میلیارد دلار برای کشورمان هزینه در بر خواهد داشت. به گزارش CSIS، در صورتی که متوسط قیمت نفت در بازار جهانی حدود ۴۰ دلار درسال ۲۰۱۶ باشد درآمدهای نفتی ایران کمتر از ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود. پس ایران تنها برای خرید ۱۲ فروند هواپیمای A380 رقمی معادل یک هشتم از کل درآمد نفتی خود در سال ۲۰۱۶ را پرداخت میکند.»
به این ترتیب، ماجرای خرید هواپیماهای مسافربری از شرکت ایرباس و افزایش انتقادها از رسانههای مختلف، شرایط را برای وزارت راه پیچیدهتر میکند، مگر اینکه انرقاد از این خرید، مثل انتقاد از قرارداد کرسنت، ممنوع اعلام شود.
یک تحلیلگر مشاور اتحادیه اروپا [نام محفوظ] به خودنویس گفت که احتمال تلاش حسین فریدون برای جمع آوری سرمایه از معاملات بعد از برجام برای تامین هزینههای انتخاباتی برادرش در سال ۱۳۹۶ را نباید نادیده گرفت. پیش از این گفته میشد که داماد حسین فریدون به خاطر ارتباطهای قوی بانکی میتواند یکی از سرخطهای مالی خانواده روحانی در اروپا باشد. از داماد حسن روحانی نیز به عنوان یکی از رانتخوران توافق هستهای نام برده میشود.
سایت خودنویس