به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۲۴، ۱۳۹۵

مهراب قاسم‌خانی از جذابیت‌های جام ‌ملت‌های اروپا می‌گوید:

 یورو ٢٠١٦ زیر سایه مسائل خاورمیانه

شرق: بازی‌های جام ملت‌های اروپا شروع شد؛ مسابقاتی که در سطح دنیا طرفداران فراوانی در گروه‌ها و دسته‌های مختلف دارد. شاید مهم نباشد که اهل فوتبال هستید یا نه، اما بسیاری دیدن این بازی‌ها را با هیچ‌چیز دیگری عوض نمی‌کنند. مهراب قاسم‌خانی معتقد است که فرق یورو ٢٠١٦ با جام‌های قبلی اتحادیه اروپا در بحران پناه‌جویان و مسائل خاورمیانه است نه پیش‌گویی‌های یک پنگوئن!
 بازی‌های جام ملت‌های اروپا را مي‌بيني؟
بله، از بچگی عاشق فوتبال بودم و این هم که دیگر اروپاست، ته‌تهِ فوتبال؛ جایی که کیفیت بازی‌ها حرف اول را می‌زند.
 فکر می‌کنی جام ملت‌های اروپای امسال چه فرقی با سال‌های قبل كرده باشد؟
بالاخره امسال برای کلِ اروپا یک سال متفاوت بوده و طبیعی است که فوتبالش هم متفاوت باشد. آن‌طور که من می‌دانم، تهدیدهای داعش، کل بازی‌های یورو ٢٠١٦ را تحت‌تأثیر قرار داده و خب طبیعی است که اینها در فوتبال هم نمود داشته باشد، حتی در حس‌وحال ورزشگاه‌ها و بازیکنان.
پس بازی‌های امسال نکات آزاردهنده‌ای هم دارد.
بله! یکی، دو تا هم نیست، به نظرم دعوت‌نکردن از کریم بنزما به تیم‌ملی فرانسه واقعا آزاردهنده بود. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد. خودِ من دوست دارم جام زودتر شروع شود و شرایط تیم‌ها را ببینم؛ ببینم که رونالدو امسال چه‌کار می‌کند. فرانسه هم تیم خوبی دارد، هرچند که بنزما را دعوت نکرده، اما باید ببینیم که امسال می‌تواند قهرمان شود یا نه. تیم انگلیس هم جذاب است، از آن نباید غافل شد یا مثلا آلمان که باید ببینیم به روزهای اوجش در جام‌جهانی برمی‌گردد.
 درباره پیش‌گویی‌ها چه نظری داری؟ دوره قبل پای یک هشت‌پا در میان بود و امسال هم یک پنگوئن.
اینها در حد جوک است. خیلی اینها را جدی نگیرید. این دست حاشیه‌ها فقط به درد آنهایی می‌خورد که فوتبال نمی‌فهمند و می‌خواهند یک‌جوری در این ایام سرگرم باشند. موضوعات مهم در جام ملت‌های اروپا بیشتر حول مسائل سیاسی می‌چرخد، مثلا همین اظهارنظر اخیر یکی از نمایندگان پارلمان آلمان درباره اینکه هیچ‌کدام از هم‌وطن‌هایش حاضر نیست همسایه یک سیاه‌پوست باشد، خب چنین اظهارنظری قطعا روی بازی‌ها تأثیر می‌گذارد و انگیزه بیشتری به من می‌دهد که بازی‌ها را پیگیری کنم. به‌طورکلی، یورو ٢٠١٦ واقعا سیاسی‌تر از سال‌های قبل است چون الان اروپا درگیر مسائل خاورمیانه است و کشورهای پر از مهاجر، امسال بازی‌ها را به شکل متفاوتی تجربه می‌کنند. ورزشگاه‌ها احتمالا پر ‌می‌شود از مهاجرانی که برای اولین‌بار به صورت زنده و از نزدیک فوتبال قاره اروپا را می‌بینند.
 چرا این‌قدر فوتبال برای تو و برای بسیاری از افرادی مانند تو که ارتباط مستقیمی با این ورزش ندارند، جذاب شده؟
می‌دانی، من درامی قوی‌تر از فوتبال نمی‌شناسم. واقعا تأثیر یک بازی فوتبال می‌تواند خیلی‌خیلی بیشتر از سینما باشد. درامی که در فوتبال اتفاق می‌افتد، درامی است که در آن بازیکنان فوتبال از تیم‌ها و زندگی‌های مختلف وارد صحنه می‌شوند و طبیعی است که پر از قصه‌های کوچک و خرده‌داستان باشد. من به فوتبال از این زاویه نگاه می‌کنم و همین موضوع کلی دیدن یک بازی را جذاب می‌کند.