به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۹۶

چه کسی و در کدام شهرها با داعش خواهد جنگید؟

شش میدان نبرد بزرگ با داعش که هنوز باقی مانده‌اند
 گروه تروریستی داعش تا کنون نزدیک به 60 درصد از مناطقی را که در دوران اوج اقتدارش در اختیار داشت از دست داده است، اما همچنان سرزمین های گسترده ای را در سوریه و همچنین در عراق کنترل می کند. اگرچه بسیاری از این سرزمین ها را بیابان های غیرقابل سکونت تشکیل می دهند، اما شهر ها و شهرک های مهمی در دو کشور هنوز در اختیار این گروه هستند.

واشنگتن پست نگاهی داشته است به شش نبرد سخت دیگر با داعش که همچنان در راه هستند:

رقه: نبرد نیروهای کرد و عرب موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» با حمایت نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده برای فتح پایتخت خودخوانده داعش پنج هفته است که آغاز شده است. به گفته سرهنگ رایان دیلون، سخنگوی ارتش ایالات متحده، در ماه نخست 20 درصد از شهر از دست داعش خارج شده است. البته این بدان معنا نیست که پنج ماه دیگر نبرد تمام می شود. تجربه جنگ های گذشته نشان می دهند که پایان جنگ غیرقابل پیش بینی است و نیروهای داعش در برخی جاها تسلیم شده یا فرار کرده اند، در جاهای دیگر به سختی مبارزه کرده اند. رقه از موصل کوچک تر و کم تراکم تر است، اما دلیل وجود ندارد که فکر کنیم آنها کمتر مقاومت خواهند کرد.

دیرالزور: شهر دیرالزور مرکز استانی به همین نام است که هر دو به طور کامل در اختیار داعش هستند. فرماندهان و جنگجویان داعش طی چند ماه گذشته از جبهه های دیگر به آنجا نقل مکان کرده اند و احتمالا آخرین ایستادگیشان در آنجا خواهد بود.بخش های وسیعی از این استان را صحرای بدون سکنه تشکیل می دهد، اما داعش زنجیره ای از شهرها را در طول رودخانه فرات در کنترل دارد، از جمله شهر میادین که گفته می شود رهبران داعش در آن دوباره جمع شده اند. این که دقیقا چه کسی نبرد دیرالزور را تمام خواهد کرد مشخص نیست. به احتمال زیاد اتحاد سوری- ایرانی- روسی به این شهر عزیمت خواهد کرد، جایی که یک پادگان کوچک از سربازان سوری برای سال ها مقاومت کردند. هواداران دولت سوریه پیشروی های خود را از جنوب غرب آغاز کرده اند، اما نیروهای دموکراتیک سوریه بخش شمالی استان را در اختیار دارند و می توانند پس از رقه، به سمت جنوب سرازیر شده و دیرالزور را به یک نقطه اشتعال بین المللی تبدیل کنند.

بوکمال (ابوکمال): ین شهر که در مرز با عراق قرار دارد،جنوب شرقی ترین شهر در دره فرات استان دیرالزور است. ارتش ایالات متحده در تلاش است تا نیرویی از معارضان سوری بسازد که بتوانند شهر را از یک پایگاه صحرایی در 200 مایل دورتر، تصرف کنند. اما حضور آنها موجب ایجاد تنش میان ایالات متحده و نیروهای مورد حمایت سوریه و ایران که در نزدیکی آنجا عملیات می کنند و اکنون راه را بسته اند، شده است. بنابراین، اکنون به نظر می رسد که نبرد نهایی بوکمال هم با پیروزی هواداران دولت سوریه به پایان برسد و آنها بتوانند کنترل بزرگراه اصلی میان دمشق و بغداد را در اختیار بگیرند.

تل عفر: این شهرک نسبتا کوچک در 30 مایلی غرب موصل قرار دارد و انتظار می رود که هدف نبرد بعدی در عراق باشد. آنجا یکی از معروف ترین سنگرهای جان سخت داعش با تاریخی طولانی از شورش است که احتمالا شاهد مقاومتی سخت باشد. این شهر همچنین از معدود شهرهای شمال غرب عراق است که جمعیت شیعه قابل توجهی دارد که با پیشروی داعش در سال 2014، از آنجا گریختند. این شهرک اکنون از سوی شبه نظامیان شیعه محاصره شده، هرچند هنوز تصمیم گرفته نشده است که آنها یا ارتش عراق حمله را بر عهده بگیرند. تل عفر می توند تنش های فرقه ای آینده را شعله ور کند.

حویجه: شرقی ترین نقطه تحت کنترل داعش، در یک منطقه محصور عمدتا روستایی در جنوب غرب شهر کرکوک که در اختیار اقلیم کردستان است قرار گرفته است. این منطقه همچنین به عنوان یکی از هوادارن اولیه داعش شناخته می شود. حویجه همچنین از سه طرف توسط نیروهای پیشمرگه و از سمت جنوب هم توسط ارتش عراق، کاملا در محاصره است. هنوز در مورد این که نیروهای کرد یا عراقی یا هردو عملیات را آغاز کنند، توافقی صورت نگرفته است.

القائم: مهم ترین شهر در استان بیابانی الانبار عراق که هنوز تحت کنترل داعش است و درست در مقابل شهر بوکمال سوریه، در مرز عراق قرار گرفته است. این شهرک تا اندازه زیادی توسط زمین های بیابانی محاصره شده است و یکی دیگر از اماکنی است که تصور می شود داعش رهبرانش را به آنجا منتقل کرده باشد. به احتمال زیاد ارتش عراق نبرد را آغاز خواهد کرد و به کسانی خواهد پیوست که به سمت شهر مجاور آن، یعنی بوکمال سوریه پیشروی می کنند.

منبع: «پارسینه»،