به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۶

اعتراض مشترک آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا:

ایران برنامه موشک بالستیک را متوقف کند
ایران روز پنجشنبه موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» را به فضا پرتاب کرد که در آن از فناوری
موشک های بالستیک قاره‌پیما استفاده می‌شود.

دو روز بعد از استفاده ایران از فناوری موشک های بالستیک قاره‌پیما برای پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ، چهار کشور آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترکی ضمن اعتراض به جمهوری اسلامی، خواستار توقف برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک این کشور شدند. یک روز پیش از آن نیز ایالات متحده شش شرکت جدید ایرانی را تحت تحریم قرار داد.
آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترک خود ضمن ابراز نگرانی از آزمایش موشکی تازه در ایران، این اقدام را موجب برهم زدن امنیت و ثبات در منطقه دانسته اند.

روز پنجشنبه ۵ مرداد، جمهوری اسلامی ایران همزمان با افتتاح مرکزی تحت عنوان «پایگاه ملی فضایی امام‌خمینی» اعلام کرد ماهواره‌بر سیمرغ را با «موفقیت» آزمایش کرده است. منابع آمریکایی ساعتی پس از این آزمایش آن را ناموفق دانسته و یک روز بعد در روز جمعه وزارت خزانه داری آمریکا در واکنش به این آزمایش موشکی، تحریم‌های جدیدی علیه شش شرکت تابعه یک شرکت ایرانی اعمال کرد که گفته می شود در توسعه برنامه موشک های بالیستیک ایران نقشی کلیدی دارند.

ایران در حالی موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» را به فضا پرتاب کرد که به گفته کارشناسان نظامی، در آن از فناوری موشک های بالستیک قاره‌پیما استفاده کرد.

آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترک خود گفته اند اقدام ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل سازگار نیست.

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بعد از توافق هسته ای و به منظور لغو تحریم ها صادر شد، ایران از آزمایش موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید آزمایش های موشکی این کشور جنبه دفاعی دارد و نقض قطعنامه شورای امنیت نیست.
در بیانیه چهار کشور آمده اقدام اخیر ایران بعد از پرتاب موشک به سوریه در ۱۸ ژوئن و آزمایش موشک میان‌برد در چهار ژوئیه صورت گرفته است.

صدای آمریکا