به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۲۶، ۱۳۹۶

حقی برای یادگار ملكه رياضي

 دختر مریم میرزاخانی شناسنامه ایرانی ندارد!
ملكه سرزمين اعداد
جامعه ایران امروز در غم مرگ عزیزی فرورفته است که اعتبار علمی و دانش کشور را از مرزها گذراند و نام ایران را در دنیا زنده کرد.
هم‌زمان با انتشار خبر غلبه سرطان بر پیکر زن ریاضی‌دان کشورمان، خبر غمناک دیگری نیز مطرح است:
دختر مریم میرزاخانی شناسنامه ایرانی ندارد!

برای آنها که با مباحث حقوقی چندان آشنایی ندارند، این خبر شوک‌آور است، اما واقعیت این است که در کشور بیش از ٧٠٠ هزار کودک داریم که با مشکلی شبیه به مشکل فرزند خانم میرزاخانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس قانون، شناسنامه ایرانی به کودکانی اختصاص پیدا می‌کند که پدری ایرانی داشته باشند و فرزندانی که پدری غیرایرانی دارند، نمی‌توانند از این حق تابعیت برخوردار شوند.

این معضل، ناشی از ازدواج میان زنان ایرانی با مردان غیرایرانی است، اما بار اصلی استرس و نگرانی آن را کودکان بی‌گناهی به دوش می‌کشند که هنوز در ذهن کوچکشان، مفاهیم مرز و تابعیت شکل نگرفته است. اگر پدر فرزند مریم میرزاخانی، تابعیت آمریکا دارد و بالطبع مشکلی برای ادامه زندگی ندارد، در همین تهران خودمان کودکانی داریم که به‌خاطر تابعیت افغانستانی، عراقی و... پدرهایشان، بی‌شناسنامه‌اند و نه می‌توانند از فضاهای آموزشی کشور بهره‌مند شوند و نه از کمترین خدمات رفاهی. هرکدام از ما مردانی را سراغ داریم که رنگ کشور خود را ندیده‌اند و اصلا نمی‌دانند کشورشان کجاست.

این افراد نسل دوم مهاجران به ایران را شامل می‌شوند که توانسته‌اند در کشور با دختران ایرانی ازدواج کنند، اما اکنون نمی‌دانند برای برگه‌های هویتی کودکانشان چه باید بکنند.

کشور ما به دلیل شرایط جغرافیایی و همسایگی با برخی از کشورها، از معدود نقاط دنیاست که با بیشترین جمعیت افراد فاقد هویت مواجه است.

استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان و کرمان بیشترین آسیب‌ها را در این زمینه دیده‌اند و انبوهی از جمعیت بی‌شناسنامه را در خود جای داده‌اند تا جایی که اخیرا طرحی برای حل این مشکل در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده و باید منتظر ماند و دید که در صحن مجلس، تکلیف آن چه می‌شود.

امیدوارم که نفس گرم مریم میرزاخانی که این‌چنین از ما و جهان دریغ شد، بهانه‌ای شود برای اهمیت بیشتر مجلس و تصویب این طرح مهم تا جمعیت زیادی از کودکانی که مشکلی چون کودک مریم میرزاخانی دارند، بتوانند با شناسنامه‌های ایرانی به حیات خود در ایران ادامه دهند و نام مریم میرزاخانی با خاطره مبارکی در یاد همگان باقی بماند.

 نعمت احمدی / شرق