به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۰۴، ۱۳۹۶

شلیک اخطار ناو آمریکایی به سمت قایق ایرانی بعد از نزدیک شدن به آن

پنتاگون می گوید قایق احتمالا متعلق به سپاه به هشدارها بی توجه بود و تا ۱۴۰ متری ناو آمریکایی نزدیک شد 
سی ان ان به نقل از مقام های وزارت دفاع آمریکا می گوید یک ناو نیروی دریایی آمریکا بعد از اینکه قایق های ایرانی خارج از عرف، به آن نزدیک شدند، به سمت آنها شلیک اخطار کرده است.

به گزارش سی ان ان، این واقعه در بخش کرانه شمالی خلیج فارس و در آبهای آزاد روی داد.

به گفته این مقام پنتاگون به نظر می رسد قایق متعلق به نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و بدون توجه به پروتکل ها، به محدوده ۱۵۰ یاردی (حدود ۱۴۰ متری) ناو آمریکایی نزدیک شد.

پنتاگون می گوید این قایق به هیچکدام از هشدارهای ناو آمریکایی از جمله تماس رادیویی، بوق هشدار و شلیک منور که در عرف بین المللی به معنای نشانه خطر است، پاسخ نداد. بعد از این بود که ناو امریکایی در نزدیکی قایق سپاه شلیک هشدار کرد.

بعد از شلیک هشدار ناو آمریکایی، قایق ایرانی فاصله خود را با ناو زیاد کرد اما تا چند ساعت در همان حوالی حضور داشت.
نزدیک شدن قایق های سپاه به ناوهای آمریکایی سابقه دارد. در دو سال اخیر بارها قایق های سپاه به ناوهای آمریکایی نزدیک شدند. در اواخر دولت اوباما چنین حوادثی بیشتر روی داده بود اما این دومین بار است که از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، قایق های سپاه پروتکل دریایی را در آب های آزاد رعایت نمی کنند.

در مورد قبلی نزدیکی قایق های سپاه به ناو های آمریکایی، شان اسپایسر سخنگوی وقت کاخ سفید گفته بود ایالات متحده اقدامات تحریک آمیز تهران را در خلیج فارس تحمل نمی کند.

صدای آمریکا