به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۰۱، ۱۳۹۶

تشکیلات خودگردان فلسطین تمام روابط با اسرائیل را معلق کرد

پس از کشته‌شدن سه جوان فلسطینی در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری، تشکیلات خودگردان فلسطین روابط خود را با تل‌آویو قطع کرد. سازمان ملل نیز با انتقاد از مرگ این سه معترض جوان، خواهان تحقیق در این رابطه شد. سه اسرائیلی شهرک‌نشین نیز در حمله یک فلسطینی با چاقو کشته شدند

محمود عباس، رئیس‌جمهوری تشکیلات خودگردان فلسطینی جمعه‌شب، ۲۱ ژوئیه اعلام کرد که این تشکیلات تمام روابط خود در هر سطحی را با اسرائیل تا زمان لغو تمهیدات امنیتی جدید در مسجدالاقصی به تعلیق درمی‌آورد.
محمود عباس در پیام تلویزیونی خود گفت که « تمام تماس‌ها با طرف اسرائیلی در تمام سطوح را معلق می‌کنم، تا زمانی که این دولت تمهیدات جدید خود را در مسجد الاقصی لغو کند و به وضعیت عادی بازگرداند.»

کشته‌شدن سه جوان معترض فلسطینی

محمود عباس تصمیم تعلیق رابطه با اسرائیل را پس از کشته‌شدن سه جوان فلسطینی در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری اتخاذ کرد. نمازگزاران فلسطینی جمعه به اتخاذ شرایط امنیتی سختگیرانه از سوی اسرائیل در مسجد الاقصی اعتراض کردند. پلیس اسرائیل چندساعت پیش از آغاز درگیری‌ها اعلام کرده بود که مردان مسلمان کمتر از ۵۰ سال، حق ورود به محله قدیمی بیت‌المقدس و صحن الاقصی را ندارد.
تمهیدات امنیتی جدید پس از حمله سه مهاجم مسلح عرب، از شهروندان اسرائیل در جمعه گذشته رخ داد که دو مأمور امنیتی اسرائیل را از پای درآوردند. این دو مأمور خود از اعراب دروزی بودند. پس از آن حضور مأموران اسرائیلی در اطراف الاقصی افزایش یافت و تجهیزات امنیتی بیشتری، از جمله دستگاه‌های فلزیاب در آستانه ورود به محله قدیمی شرق بیت‌المقدس نصب شد.
اولین قربانی ناآرامی‌های جدید جوان فلسطینی ۱۸ ساله‌ای بود که یک شهرک‌نشین اسرائیلی در شرق بیت‌المقدس او را به قتل رساند. سپس پلیس اسرائیل با گلوله جنگی یک جوان فلسطینی ۲۰ ساله را در جریان اعتراض‌های الاقصی کشت.
نیروهای امنیتی اسرائیل سپس نوجوان ۱۷ ساله‌ای را در کرانه باختری از پای درآوردند.
در درگیری‌های روز جمعه دست‌کم ۲۱ تن بازداشت شدند.

انتقاد سازمان ملل از اسرائیل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شنبه، ۲۲ ژوئیه گفت که از کشته‌شدن سه جوان فلسطینی «عمیقاً متأسف» است.
او خواهان تحقیق درباره این اتفاق شد و از رهبران اسرائیل و فلسطین خواست تا از دست زدن به اقدامات تنش‌زا خودداری کنند.
دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای که از سوی فرحان حق، سخنگوی او خوانده شد، «دغدغه‌های امنیتی مشروع» را قابل فهم دانست، اما در موضعی مشابه با محمود عباس تأکید کرد که «حفظ وضعیت عادی امور اهمیت دارد.»
کشورهای دیگری از جمله ترکیه، مصر، قطر، عربستان سعودی و لبنان نیز نسبت به افزایش سختگیری‌ها در قلمروهای اشغالی فلسطین انتقاد کردند.

کشته‌شدن سه شهرک‌نشین اسرائیلی

منابع اسرائیلی ادعا کردند که یک جوان ۱۹ ساله فلسطینی از اهالی کرانه باختری به یک خانواده اسرائیلی شهرک‌نشین حمله کرده و سه‌تن از آنان را با چاقو از پای درآورده است. مأموران امنیتی اسرائیل به این متهم تیراندازی کرده‌اند، اما از وضعیت او خبری در دست نیست.
بنابر این گزارش‌ها، مهاجم فلسطینی اعضای یک خانواده را هنگام شام غافل‌گیر کرده است. او دو مرد ۶۰ و ۴۰ ساله و یک زن ۴۰ ساله را با ضربات چاقو کشت و زنی ۶۸ ساله دیگری را مجروح کرد.
این اتفاق در شهرکی حصاربندی‌شده در شمال رام‌الله در کرانه باختری روی داد. سازمان‌های بین‌المللی شهرک‌سازی‌های اسرائیل را غیرقانونی می‌دانند.

رادیو زمانه