به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۰۱، ۱۳۹۶

ترامپ به تهران هشدار داد همۀ آمریکایی‌های زندانی در ایران را آزاد کند

ترامپ: ایران باید دست از 'گروگان‌گیری' بردارد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه ای به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که این کشور با "نتایج سنگینی" روبرو خواهد شد اگر شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را آزاد نکند و به کشورشان بازنگرداند. رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه اش خواستار آزادی "رابرت لووینسون"، عضو پیشین پلیس فدرال آمریکا، شده که در سال ٢۰۰٧ در جزیرۀ کیش مفقود شد.

در این بیانیه رئیس جمهوری آمریکا همچنین خواستار آزادی یک تاجر ایرانی تبار آمریکایی به نام سیامک نمازی و پدرش، باقر نمازی، شده که به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شده اند. سیامک و باقر نمازی به ترتیب ٤۶ و ٨۰ سال دارند. یک آمریکایی چینی تبار به نام "سی یو وانگ" نیز هفتۀ گذشته به اتهام مشابه به ده سال زندان توسط دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی محکوم شد.

ساعاتی پیشتر کاخ سفید آمریکا از حکومت ایران خواسته بود که فوراً همۀ آمریکایی های زندانی شده در ایران را آزاد کرده و به کشورشان بازگرداند در غیر اینصورت مجازات های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد شد.
خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر تصریح کرده است که تهدید مجازات های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران آغازگر تنش و جبهۀ دیپلماتیک تازه ای میان دو کشور است.

کاخ سفید آمریکا در بیانیه ای که به همین مناسبت جمعه ٢١ ژوئیه منتشر کرد تأکید نمود که "از حدود چهل سال پیش جمهوری اسلامی ایران از زندان و گروگانگیری به عنوان ابزار سیاسی دولتی استفاده کرده و این رویه را با دستگیری و زندانی کردن شهروند چینی تبار آمریکایی "سی یو وانگ" ادامه داده است

از مسئولان دولت آمریکا می گویند که دونالد ترامپ از نزدیک سرنوشت آمریکاییان زندانی شده در خارج را دنبال می کند. همین منابع می افزایند که رئیس جمهوری آمریکا سخت تحت تاثیر سرنوشت محزون دانشجوی آمریکایی "اوتو وارمبییر" قرار گرفته که ماه گذشته در بیهوشی از کره شمالی به آمریکا منتقل شد و اندکی بعد در بیمارستان درگذشت. مرگ این دانشجوی آمریکایی افکار عمومی آمریکا را شدیداً متاثر کرد.

پیش از این رئیس سازمان اطلاعات آمریکا، "مایک پمپئو"، گفته بود که به زودی راهبرد ایالات متحد آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران عمیقاً تغییر خواهد کرد و این تغییر سیاست و اقدام های آمریکا را علیه جمهوری اسلامی از اساس تغییر خواهد داد. 

رادیو بین المللی فرانسه