به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۶

در حراجي نورث امپتون شاير

دومين پرتره خواهران برونته فروخته شد  

حدود ١٠ سال پيش حراجي در انگلستان به اشتباه تابلويي را به مشتري خود مي‌دهد كه حالا يكي از نخستين پرتره‌هاي سه خواهر برونته شناخته شده است.
به گزارش تلگراف؛ متخصصان آثار تجسمي بر اين باورند كه تابلو به قلم سر ادوين لندسير كشيده شده و دومين پرتره سه نفري موجود از اين خواهران به شمار مي‌رود. اين تابلو در حراجي نورث‌امپتون‌شاير به مبلغ ٥٠ هزار پوند فروخته شده است.

ماجراي رسيدن اين تابلو به حراجي از اين قرار است كه حدود ١٠ سال گذشته فروشنده‌اي گمنام تصادفا و به خاطر اشتباه مسوولان يك حراجي، اين پرتره را به خانه مي‌برد.
در واقع در مزايده‌اي مبلغ پيشنهادي او براي خريد تابلويي پذيرفته مي‌شود اما زمان تحويل تابلو، مي‌گويند اين اثر گم شده است. حراجي براي عذرخواهي از اين مرد، نقاشي سه زني را به همان قيمت «چند صد پوند» به او پيشنهاد مي‌دهد. او اين پيشنهاد را مي‌پذيرد و مشغول شناسايي اين سه زن مي‌شود اما معمايي كه فكر او را به خود مشغول مي‌كند اين است كه يكي از اين زنان دفترچه و قلمي در دست دارد.

ريچارد اورموند، كارشناس آثار لندسير اين اثر را يكي از تابلوهاي اين نقاش تشخيص داده است. او معتقد است كه اين اثر بدون شك به تابلوي پاستلي كه در آرشيو گالري پرتره ملي نگهداري مي‌شود، مرتبط است. اين نقاشي پاستل در همان دوره به تصوير درآمده و به لندسير نسبت داده شده است. خانواده برونته سال ١٨٢٠ به هاوورث واقع در غرب يورك‌شاير نقل مكان كرد.
لندسير شارلوت، آن و اميلي را در سال ١٨٣٣ ملاقات كرد. در اين زمان خواهران برونته به بازديد از بولتون ابي در شمال يورك‌شاير، جايي كه اين هنرمند زندگي مي‌كرد، رفته بودند. در اين دوره او نقاشي جوان بود و هنوز مسيري طولاني براي به دست آوردن علاقه ملكه ويكتوريا پيش رو داشت.
روي اين پرتره سال ١٨٣٤ نوشته شده است. جي‌پي هومبرت، مدير حراجي نورث‌امپتون‌شاير كه كارشناس يادگاري‌ها و متعلقات برونته است، روز يكشنبه اين پرتره را به قيمت ٥٠ هزار پوند فروخت. جاناتان هومبرت كه اداره اين حراج را بر عهده داشت، مي‌گويد:
«فروشنده‌اي از يك حراجي اين نقاشي را مي‌خرد اما حراجي تابلوي او را گم مي‌كند و اين پرتره را به عنوان جايگزين به او پيشنهاد مي‌دهد. مرد هيچ ايده‌اي از اينكه زنان نشسته در تابلو چه كساني هستند، نداشت.»

لندسير يكي از محبوب‌ترين نقاشان دوره ويكتوريا بود كه بيشتر براي پرتره‌هاي حيوانات و طراحي شيرهاي برنزي در ميدان ترافالگار شناخته مي‌شود. لندسير براي به تصوير درآوردن اين سه خواهر به جزيياتي دقت كرده است؛ مثل دندان‌هاي جلوآمده شارلوت.
همچنين جواهرات يكي از خواهران با آنچه حالا در يادگاري‌هاي خانواده برونته در هاوورث نگهداري مي‌شود، مطابقت مي‌كند. هومبرت مي‌گويد: «ما به هيچ‌وجه قادر نيستيم ١٠٠ درصد اين موضوع را ثابت كنيم چرا كه مانند پرونده‌اي معلق مي‌ماند. اما كارشناسان لندسير، پرتره برونته را تاييد كرده‌اند. » مجموعه‌دار خصوصي هنري قصد دارد تحقيقات بيشتري روي اين پرتره صورت دهد و بعدها آن را بفروشد.

خواهران برونته، مانند ديگر نويسندگان هم‌عصر خود آثارشان را با نام‌هاي مستعار مردانه در دهه‌هاي ٤٠ و ٥٠ قرن نوزدهم ميلادي منتشر ‌كردند. آثار آنها جزو بهترين‌ها محسوب نمي‌شد اما به خاطر نوآوري‌هاي‌شان، توجه بسياري را به خود جلب كرد. شارلوت با نام مستعار «كارر بل»، «جين اير» را در سال ١٨٤٧ منتشر كرد. او نخستين خواهري بود كه به موفقيت دست‌يافت و اميلي با نام مستعار «اليس بل»، «بلندي‌هاي بادگير» را روانه بازار كتاب كرد و پس از مدتي كوتاه بر اوج قله شهرت ايستاد. «مستاجر عمارت وايلدفل» اثر «آن» با نام مستعار «آكتون بل» منتشر شد. اين اثر بعد از مرگ او يكي از شاهكارهاي ادبي كه دربردارنده عناصر فمينيسم است، شناخته شد.

بهار سرلك / اعتماد