به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۹۶

با رای دادگاه عالی و به اتهام فساد

نخست وزیر پاکستان از سمت خود برکنار شد
نواز شریف

به گزارش خبرنگار «پارسینه»، دادگاه عالی پاکستان پس از انجام تحقیقات درباره فساد اقتصادی خانواده نواز شریف، رای به عدم کفایت او برای نخست وزیری داد تا سومین دوره حضور او در قدرت کوتاه شود. 


دادگاه عالی پس از آن شریف را برکنار کرد که یک هیئت تحقیقاتی اعلام کرد خانواده او نتوانسته اند پاسخگوی ثروت عظیم خود باشند. این دادگاه همچنین برای انجام تحقیقات جنایی علیه نخست وزیر و خانواده اش رای داد.

اتهامات فساد به خانواده شریف پس از افشاگری های موسم به «اسناد پاناما» که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، مطرح شد. در این اسناد، ارتباطات خانواده نخست وزیر با شرکت های پرسود خارجی برملا شده بود.


اعجاز افضل خان، قاضی دادگاه، گفت: «او دیگر شایسته آن نیست که یک عضو درستکار پارلمان باشد و اداره دفتر نخست وزیری توسط او متوقف شده است».


نواز شریف ۶۷ ساله اتهام درباره خطاکاری هایش را همواره رد کرده و تحقیقات درباره آن را جهت دار و غیردقیق خوانده است. متحدان شریف هم می گویند برای کنار زدن او توطئه شده است.


وزیر راه آهن پاکستان چند ساعت پیش از اعلام رای دادگاه توییت کرد: «این پاسخگویی نیست، انتقام است. در تلاش برای بیرون راندن ما، نظام دموکراتیک هدف گرفته شده است».


تا کنون هیچ نخست وزیر پاکستانی نتوانسته است دوره پنج ساله خود را به پایان برساند. بیشتر آنها با کودتای نظامی یا حکم دادگاه عالی برکنار شده اند. دیگران هم ترور شده یا از سوی حزب خود کنار زده یا مجبور به اعلام کناره گیری شده اند.


دو دوره پیشین حضور نواز شریف در سمت نخست وزیری هم نیمه تمام مانده بود. در سال ۱۹۹۳ او از سوی رییس جمهور وقت به اتهام اختلاس اخراج شد و در سال ۱۹۹۹ با کودتای نظامی از قدرت کنار زده شد.


با برکناری شریف، حزب مسلم لیگ که با هدایت او توانست اکثریت کرسی های پارلمان را به خود اختصاص دهد، باید نخست وزیر جدید را معرفی کند.


منابع: رویترز/ تلگراف