به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۶

ولادیمیر پوتین دستور خروج ۷۵۵ دیپلمات آمریکائی را از روسیه صادر کرد



ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در پاسخ به مجازات‌های تازه‌ای که کنگرۀ آمریکا علیۀ کشوراو تصویب کرد، خواستار خروج ۷۵۵ دیپلمات آمریکائی از روسیه شد و گفت بهبود روابط میان دو کشور«به این زودی میسّر» نخواهد بود. سنای آمریکا روز پنجشنبۀ گذشته، در پی مجلس نمایندگان این کشور، مجازات‌های تازه‌ای به اتهام دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تصویب کرد. فردای آنروز، کاخ سفید اعلام کرد که این مجازات‌ها برای اجرا به امضاء دونالد ترامپ خواهد رسید.
ولادیمیر پوتین روز یکشنبه ۳۰ ژوئیه در گفتگو با کانال دولتی «روسیه ۲۴» در بارۀ روابط میان مسکو و واشینگتن گفت «ما زمان زیادی به امید بهبود وضع انتظار کشیدیم، اما چنین به نظر می‌رسد که تغییر مناسبات حتی اگر صورت پذیرد به این زودی‌ها نخواهد بود». تصمیم به کاهش دیپلمات‌های آمریکائی در روسیه در پاسخ به متن تصویب شده در کنگره و نیز عدم مخالفت دونالد ترامپ با آن گرفته می‌شود. رئیس جمهوری آمریکا که در ابتدا ناخرسندی خود را از بررسی این طرح اعلام کرده بود اینک در کشور خود چنان در مظان سازش با روسیه در دوران مبارزات انتخاباتی قرار دارد که مخالفت او با مصوبۀ کنگره در این زمینه ناممکن به نظر می‌رسد. سخنگوی کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که رئیس جمهوری با این تصمیم مخالف نیست و آنرا امضاء می کند.

وزارت امور خارجۀ روسیه روز جمعۀ گذشته اعلام کرده بود که شمار دیپلمات‌های آمریکائی حاضر در کشور را از اول سپتامبر آینده کاهش خواهد داد. ولادیمیر پوتین در گفتگوی روز یکشنبۀ خود گفت «بیش از هزار نفر» در نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا در روسیه کار می‌کنند و «۷۵۵ نفرآنها باید به ماموریت خود در این کشور پایان دهند».
هنگامی که این تصمیم به اجرا گذاشته شود، تنها ۴۵۵ دیپلمات آمریکائی در روسیه باقی خواهد ماند. به گزارش وزارت امور خارجۀ روسیه، این تعداد برابر با شمار دیپلمات‌های روسیه در آمریکاست.

کاهش حضور دیپلمات‌های آمریکائی در روسیه در واقع پاسخی دیرهنگام به تصمیم باراک اوباما در اخراج ۳۵ دیپلمات روسیه از آمریکا نیز هست. این افراد روز ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶ به اتهام دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از این کشور اخراج شدند. در همین حال چند ساختمانِ مورد استفادۀ سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در آمریکا نیز بسته شد. در حالیکه آن هنگام همه اعلام تدابیر تلافی جویانۀ مسکو را انتظار می کشیدند و وزارت امور خارجۀ این کشور نیز از رئیس جمهوری خواسته بود به این تصمیم آمریکا پاسخ گوید، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که هیچ دلیلی برای مقابله به مثل نیست. چند ماه بعد تحقیقات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نشان داد که ستاد مبارزاتی دونالد ترامپ به رابطین روسی خود وعده داده بود که در پی انتخاب وی دیپلمات‌های روسی به آمریکا بازخواهند گشت.

بر اساس بیانیۀ وزارت امور خارجۀ روسیه، سرگئی لاورف در یک گفتگوی تلفنی با همتای آمریکائی خود، رکس تیلرسون، به او گفته است که «در پی یک سلسله تدابیر غیر دوستانۀ آمریکا» تصمیم مسکو دراین زمینه اجتناب ناپذیر بوده است. بیانیۀ وزارت امور خارجۀ روسیه با این حال تاکید می‌کند که این کشور« آمادۀ عادی سازی مناسبات خود با آمریکا و همکاری با این کشور در بارۀ مسائل مهم بین‌المللی است».

رادیو فرانسه