به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۵، ۱۳۹۶

خامنه‌ای در دیدار با عوامل «ماجرای نیمروز»:

فیلمی هم درباره لاجوردی بسازید

فیلم ماجرای نیمروز به حوادث تابستان ۱۳۶۰ و درگیری‌های حکومت جمهوری اسلامی با سازمان مجاهدین خلق می‌پردازد.
بنابر گزارش‌ها یکم اسفند ۱۳۹۵، آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با عوامل «ماجرای نیمروز»، نظر خود درباره این فیلم را بیان کرده: «این فیلم «ماجرای نیمروز» بسیار خوب بود. همه اجزاء فیلم عالی بود، کارگردانی عالی بود. بازی‌ها عالی، قصه عالی بود. فیلم خوش ساخت بود.»

آیت‎الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به سکانس‌های پایانی فیلم درباره محاصره خانه تیمی موسی خیابانی، از اعضای ارشد سازمان مجاهدین در آن سال‌ها گفته: «آن روزی که این قضیه (محاصره منزل موسی خیابانی) اتفاق افتاد من محضر امام بودم. بچه‌ها آمدند و گفتند؛ از جمله همین آقای سیف‌اللهی؛ آمدند و گفتند که قضیه تمام شده. آمدند که به امام گزارش بدهند. با دیدن فیلم شیرینی آن روز تکرار شد».

گمان می‌رود اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به رضا سیف‌اللهی، قائم مقام وقت اطلاعات سپاه است که در فیلم “رحیم”(با بازی احمد مهران‌فر) نام دارد. سردار سرتیپ پاسدار رضا سیف‌الهی بعدها با حکم آیت‌الله خامنه‌ای از سال ۷۱ تا ۷۵ به فرماندهی نیروی انتظامی رسید.

علاوه بر این، رهبر ایران به دست‌اندرکاران «ماجرای نیمروز» توصیه کرد تا فیلمی هم درباره اسدالله لاجوردی، رئیس، دادستان انقلاب در دهه ۶۰ شمسی کار کنند: «انشاالله یک کاری هم برای آقای لاجوردی بکنید. ایشان از آن شخصیت‌هایی است که شایسته است برایشان کار انجام بشود. در این فیلم اسمش بود اما لاجوردی کسی است که از قبل از انقلاب ما به او می‌گفتیم “مرد پولادین”.»

زندانیان سیاسی دهه ۶۰ خورشیدی و دگراندیشان اسدالله لاجوردی، رئیس پیشین زندان اوین و دادستان انقلاب در دهه ۶۰ شمسی را از عاملان اصلی سرکوب‌ها و اعدام‌های آن دوران می‌دانند. در دوران ریاست او بر زندان اوین و دادستانی انقلاب بسیاری از زندانی سیاسی اعدام شدند و یا مورد شکنجه قرار گرفتند. لاجوردی از اعضای شورای مرکزی جمعیت مؤتلفه اسلامی بود که در سال ۱۳۷۷ در حجره‌ای در بازار توسط سازمان مجاهدین خلق ایران به قتل رسید.

در۳۵‌مین دوره جشنواره فیلم فجر، فیلم «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد.
این فیلم با انتقادهایی همراه بوده و نسبت به صحت وقایع تاریخی‌ای که فیلم نشان می‌دهد، تردیدهایی ابراز شده است.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی اعلام کرده «ماجرای نیمروز» با حمایت اسناد و تحقیقات این مرکز ساخته شده. مصطفی پورمحمدی و روح‌الله حسینیان و حمید روحانی هیأت امنای این مرکز را تشکیل می‌دهند.

محمدحسین مهدویان در سال ۱۳۹۴ نیز توانسته بود با فیلم «ایستاده در غبار» درباره زندگی احمد توسلیان جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را کسب کند.

رادیو زمانه