به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۳۱، ۱۳۹۶

دولت کویت دیپلمات های ایرانی را اخراج کرد

سفارت ایران در کویت
سه روز بعد از انتشار خبر فرار ١۴ شیعۀ کویتی به ایران، دولت کویت نزدیک به پانزده دیپلمات ایرانی را اخراج کرد. کویت همچنین دفاتر رایزنی نظامی، فرهنگی و بازرگانی ایران را بست. دولت کویت می‌گوید که شیعیان فراری عضو گروهی بودند که با همکاری ایران و حزب‌الله لبنان، قصد توطئه و انجام سوءقصد داشته‌اند.

سه روز قبل رسانه‌های کویتی نوشته بودند که ١۴ شیعۀ کویتی که با ایران همکاری‌های غیرقانونی داشته‌اند از طریق دریا به ایران گریخته‌اند. به گفتۀ این منابع، این افراد که در مرحلۀ اول محاکمه تبرئه شده بودند، در انتظار دادگاه تجدید نظر، در آزادی به سر می‌بردند اما چند ساعت پس از صدور حکم نهایی با قایق فرار کرده‌اند.

این افراد به همکاری با هسته یا گروهی متهم بودند که به گفتۀ کویتی‌ها با حزب‌الله لبنان نیز مرتبط است و به "هستۀ العبدلی" شهرت یافته است. مجموعاً ٢۶ نفر در ارتباط با این گروه تحت پیگرد قرار گرفته بودند.

با اینحال جزییات این پرونده ابهامات زیاد دارد. برخی منابع نوشته‌اند که ١۴ کویتی قبل از صدور حکم فرار کرده‌اند و برخی دیگر ادعا می‌کنند که به دنبال محکوم شدن به زندان از طریق دریا به ایران گریخته‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات کویتی که نام برده نشده‌اند می‌نویسد که رهبر گروه به حبس ابد محکوم شده است. بعد از بسته شدن دفاتر رایزنی ایران، رسانه‌های عرب دلیل این اقدام را "روابط ایران با برخی گروه‌های منطقه" ذکر کردند.

رادیو فرانسه