به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۱۳، ۱۳۹۷

گران‌ترین مدارس تهران متعلق به کدام شخصیت‌های سیاسی است؟

شهریه سالانه مدارس «حنان» منتسب به محمد خاتمی ۳۷ میلیون تومان است

روزنامه «فرهیختگان» گزارش کرده شهریه سالانه مدارس «حنان» منتسب به محمد خاتمی و «امام صادق» منتسب محمد‌رضا مهدوی کنی به ترتیب ۳۷ و ۲۵ میلیون تومان است.
این روزنامه در شماره روز سه‌شنبه سوم مهر، خود گزارشی با عنوان «جریان‌شناسی گران‌ترین مدارس تهران»و با هدف تبیین «اجماع گروه‌های سیاسی برای دریافت شهریه نجومی از دانش‌آموزان» منتشر کرده است.
در این گزارش به نام ۱۸ مدرسه در تهران اشاره شده که منسوب یا متعلق به جریان‌ها یا فعالان سیاسی مشهور محافظه‌‌کار و اصلاح‌طلب هستند و از دانش‌آموزان خود شهریه‌های میلیونی دریافت می‌کنند.
مدراس غیردولتی «احسان٬‌ علوی٬ روزبه٬ نیکان» منسوب به علی‌اصفر کرباسیان (انجمن حجتیه) از جمله مدارسی هستند که در این گزارش آمده شهریه سالانه آنها ۳۰ میلیون تومان است.
مدرسه غیردولتی «مطهری» منصوب به آیت‌الله محمد امامی کاشانی٬ امام جمعه موقت تهران نیز آن‌طور که در این گزارش آمده شهریه سالانه‌اش حدود ۲۷ میلیون تومان است.
در این فهرست نام مدرسه‌ای به نام «کمال» دیده می‌شود که منسوب به «نهضت آزادی» ایران است و شهریه سالانه آن هم ۲۷ میلیون تومان است.
آن‌طور که در این گزارش آمده شهریه سالانه مدرسه غیردولتی «تزکیه» منسوب به جریان «راست سنتی» هم ۲۷ میلیون تومان است.
مدارس غیردولتی «روشنگر»٬ «سلام و انرژی هسته‌ای» و «فرهنگ» که به ترتیب منسوب به محسن هاشمی٬ سعد حجاریان و غلامعلی حداد عادل معرفی شده‌اند نیز هر یک به ترتیب ۲۶ و ۲۵ و ۲۵ میلیون تومان شهریه سالانه‌شان است.
در این فهرست نام الیاس قالیباف فرزند محمدباقر قالیباف هم دیده می‌شود که مدرسه غیردولتی «مهرهشتم» منسوب به وی معرفی و شهریه سالانه آن ۲۲ میلیون تومان اعلام شده است.
نام مدرسه غیردولتی «موتلفه» منسوب به یحیی آل‌اسحاق هم این فهرست دیده می‌شود که شهریه سالانه آن حدود ۲۲ میلیون تومان گزارش شده است.
روزنامه «فرهیختگان» توضیح داده همه این مدارس «عدم شفافیت مالی» دارند٬ تبدیل به «برند» شده‌اند و آمار و اطلاعات مالی آنها هم «شفاف نیست» و «اراده‌ای» هم برای شفاف‌سازی در مورد این مدارس وجود ندارد.
این گزارش می‌گوید برخی از این مدارس با «این ادعا که می‌خواهیم برای کشور کادرسازی کنیم» امکانات «حاکمیتی٬ رانت یا سوبسیدهای ویژه‌ای» گرفته‌اند.
انتشار این گزارش در فضای مجازی نیز بازتاب‌های مختلف و متفاوتی داشته و برخی در توییتر نسبت به رقم‌های اعلام شده از سوی این روزنامه تشکیک کرده‌اند.
محمدحسین فرهادیان٬ سردبیر «باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران» در این رابطه توییت کرده «لیست کردن این مدارس که کار جالبی است٬ اما نکته‌ای که هست در خصوص مدارس سلام، آقای سعد حجاریان فوت کردند و آقای فاضل سنقری الان رئیس آن است.» 

رادیو فردا