به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۱۲، ۱۳۹۷

واکنش پمپئو به رای لاهه:

آمریکا از پیمان مودت با ایران خارج می شود 
وزیر خارجه آمریکا در واکنش به رای دیوان بین المللی دادگستری یا دادگاه لاهه گفت آمریکا از پیمان مودت با ایران که در سال ۱۹۵۵ میلادی میان دو کشور امضا شده بود، خارج می شود.
آقای پمپئو روز چهارشنبه این مطلب را در وزارت خارجه آمریکا و خطاب به خبرنگاران اعلام کرد. او گفت آمریکا باید سالها پیش از این پیمان خارج می شد. ایران با استناد به پیمان مودت، علیه آمریکا در دادگاه لاهه شکایت کرده بود.
وزیر خارجه آمریکا رای دادگاه لاهه را «شکستی» برای ایران خواند.
او گفت آمریکا در جریان اعمال تحریم‌ها، جدای از رای روز چهارشنبه دادگاه لاهه، همچنان به استثناء قائل شدن کمک های انسانی به مردم ایران ادامه می دهد اما رهبران ایران باید پول ایران را صرف مردم خود کنند و نه صرف تروریسم در سراسر جهان.
آقای پمپئو شکایت ایران در دادگاه لاهه را فاقد مبنای حقوقی عنوان کرد و گفت ایران می خواهد تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را به چالش بکشد.
به گفته مایک پمپئو، ایران تلاش کرده است در حق حاکمیت آمریکا برای انجام اقدامات قانونی به منظور حفاظت از امنیت ملی اش مداخله کند و از دیوان دادگستری لاهه سوءاستفاده کند.
او همچنین ایران را مسئول تهدیدها علیه پرسنل آمریکا در عراق و کنسولگری آمریکا در بصره خواند و گفت اقدامات ایران در عراق، در واکنش به تحریم های آمریکا بوده است.
آقای پمپئو ایران را همچنین عامل بی ثباتی و تهدیدات در خاورمیانه توصیف کرد.
رای دادگاه لاهه
دادگاه بین المللی دادگستری حکم موقتی در روز چهارشنبه صادر کرد که تازه ترین دور تحریم های سخت آمریکا علیه ایران را نگه می دارد اما دستور داده است این تحریم ها نباید بر کمک های انسانی به ایران اثر بگذارد.
دولت ایران در شکایت خود به این دادگاه تقاضا کرده بود که آمریکا با روشی که خود انتخاب می کند، تحریم های هشتم ماه مه را فورا پایان دهد.
در عوض، رای دادگاه سازمان ملل متحد بخش عمده تحریم های آمریکا را حفظ می کند اما در رای موقت خود دستور داده است که این تحریم ها نباید به کمک های انسانی و یا امنیت هوانوردی غیرنظامی آسیب بزند.
در همین حال، سفیر آمریکا در هلند نیز روز چهارشنبه در واکنش به رای موقت دادگاه لاهه، در توئیتی این پرونده را فاقد عناصر عمده حقوقی دانست و افزود دادگاه در این مورد صلاحیت قضایی ندارد و حتی اگر هم داشته باشد، درباره تحریم های بسیار محدودی نظر داده و درخواست ایران برای اقدامات عمده را رد کرده است.
جنیفر نوستد، مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود: «برجام بطور مشخص تعیین کرد که چنین اختلاف هایی باید از کانال های دیپلماتیک حل شوند. امضا کنندگان توافق بطور مشخص توسل به این دادگاه را برای حل اختلاف در برجام نگنجانده اند.»
به گفته او، شرط اقامه دعوی در این دادگاه این است که هر دو طرف قبول داشته باشند دادگاه صلاحیت رسیدگی به آن شکایت را دارد.
نماینده ایران در لاهه گفته است احیای تحریم های آمریکا، بر زندگی مردم ایران تاثیر منفی گذاشته است.
اما در مقابل، خانم نوستد تاکید کرد که فعالیت های انساندوستانه در ایران مشمول این تحریم ها نیستند.
وکلایی که نمایندگی آمریکا را در دادگاه بین المللی بر عهده دارند، از این دادگاه خواسته بودند شکایت ایران برای لغو تحریم ها را رد کند، زیرا می گویند ایران از دادگاه جهانی سوءاستفاده می کند.

صدای آمریکا